Újra elindul a vasúti forgalom Lepsény és Szántód-Kőröshegy között
Vasárnapra virradóra újraindul a vonatközlekedés Lepsény és Szántód-Kőröshegy között. A dél-balatoni szakasz átépítése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A 32 kilométer hosszan felújított vasúti pálya forgalomba helyezéséről Szalóki Flórián, közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár, Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője, Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője, Feldmann Márton a MÁV-START Zrt. értékesítési vezérigazgató-helyettese és Loppert Dániel a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója tartottak sajtótájékoztatót 2015. június 13-án, Szabadisóstó vasútállomáson.
A 30. számú vasútvonalon a pályakorszerűsítésnek köszönhetően több szakaszon is megszűnnek a korábbi, 60 km/órás korlátozások. A vonatok 100 km/órás sebességgel is közlekedhetnek, a menetidő a szakaszonkénti kétvágányúsítás nyomán is csökken Budapest és a Balaton déli partja között. A zajterhelést a kritikus helyeken, mintegy 4 km hosszan emelt zajárnyékoló fal, 17 kilométeren zaj- és rezgéscsillapító sínágyazat mérsékli. Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi felső állomásokon, Balatonvilágos, Szabadifürdő, Balatonszéplak alsó és felső megállóhelyeken magasperonok épültek, így kényelmesebbé válik a fel- és leszállás. A gyalogos és közúti átjárók korszerűsítésével biztonságosabb lesz az átkelés. A Zamárdi városközpontjában lévő, a szántódi révhez vezető út átjárója új helyen, a Honvéd utca vonalában épül meg, itt új megállóhelyi peront létesítettek.
Szalóki Flórián, közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár elmondta: „A dél-balatoni a nyári időszakban az ország második legforgalmasabb vasútvonala, ehhez képest legutóbb egy fél évszázada történt rajta átfogó felújítás. A korszerűsítés a következő években egészen Balatonszentgyörgyig folytatódik. Az újabb rekonstrukció lezárása után, Székesfehérvár vasútállomás fejlesztésével két éven belül 70 percre csökkenhet a menetidő a fővárostól Siófokig.”
Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője üdvözölte a vasúti forgalom újbóli elindulását, hozzátette: „Az utóbbi időben tapasztalt aggodalmakkal szemben, a mai napon egyértelműen bebizonyosodott, hogy a dél-balatoni vasútvonal fejlesztése az eredetileg tervezett ütemben halad. Ezt igazolja az a tény is, hogy a nyári szezonra tekintettel – a korábbi vállalási dátumot betartva -, június 14-én megindulhat a vasúti közlekedés az érintett szakaszon.
Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője hangsúlyozta: „A Balaton Fejlesztési Tanács következetesen dolgozik az elfogadott közlekedésfejlesztési stratégia megvalósításán. Hamarosan elkezdődik a vasúti, autóbuszos és hajózási információkat is közlő elektronikus utastájékozatási rendszer kiépítése.
Feldmann Márton, a MÁV-START Zrt. értékesítési vezérigazgató-helyettese hozzáfűzte: „Június közepétől lesz elérhető a diákok számára a Vakáció bérlet, amely egy, kettő, vagy akár három hónapos érvénytartammal biztosít korlátlan utazási lehetőséget a MÁV-START hálózatán. Az érvényes dolgozói bérlettel rendelkező utasok – hűségük jutalmaként – bármely viszonylatban 20 százalékos kedvezménnyel válthatnak menetjegyet szeptember 30-áig.”
Loppert Dániel a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója kiemelte: „A beruházás során prioritás volt a vasúti forgalom újbóli elindítása a nyári főszezon előtt. A kivitelező befejezte a vasúti pálya felújítását, azonban a közúti műtárgyépítések még őszig folyamatban lesznek. Az első héten a tesztidőszakban 80 km/h sebességgel haladhatnak majd a vonatok, ezt követően állhatnak át a 100 km/h sebességre. Siófokon a Vitorlás utcai új közúti aluljáró várhatóan június végén megnyílik a közúti forgalom előtt, így a nyári forgalmi dugók mérsékelhetők, a különszintű keresztezés pedig tovább javítja a közlekedésbiztonságot.”
A beruházás teljes körűen október végén fejeződik be. A kivitelezést a Déli-part 2013 Konzorcium 29,99 milliárd forintból végzi, 85% európai uniós és 15% hazai forrás felhasználásával.