JELENTÉS
AZ ETCS2 VONATBEFOLYÁSOLÓ RENDSZERRŐL, BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI MUNKÁKRÓL ÉS VILLAMOSÍTÁSRÓL
Szószedet:
ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer – jelenleg a különböző országok különféle vonatbefolyásoló berendezést használnak, melyek egymással nem kompatibilisek, e miatt a határon mozdonyt és/vagy személyzetet kell cserélni. Az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítésével lehetőség nyílik e hátrány kiküszöbölésére. Az ETCS-nek 3 szintje létezik, amik közül Magyarország a 2-es szint telepítését célozta meg (ETCS 2).
Biztosítóberendezés – a berendezés fő feladata, hogy biztosítsa a vasúti közlekedésben résztvevők személyi és vagyoni biztonságát, mind a vágányokon, mind a szintbeli közúti átjárókban.
Villamosítás – a fejlesztés végrehajtásával kiépítésre kerül a vágányok feletti villamos felsővezeték, így az adott vasútvonal alkalmassá válik a villanymozdonyok közlekedésére, megteremtve ezzel a környezetbarát vasúti villamosvontatás lehetőségét.
Bajánsenye – Boba villamosítás:
Folytatódik a mintegy 100 km hosszú vasútvonal villamos vontatási berendezéseinek a kiépítése. A villamos üzem felvételére várhatóan 2010. augusztus végén kerül sor.
Zalalövő – Boba biztosítóberendezési munkák:
A „Zalalövő-Boba vonalszakasz biztosítóberendezési és távközlési munkái” projekt keretében a vasútvonalon a korábbi elavult berendezés helyett új elektronikus biztosítóberendezés létesül, mely a vonatok biztonságos közlekedését számítógépes rendszeren keresztül vezérli. A technológiának köszönhetően a teljes vonalszakasz vonatforgalmának irányítása végső kiépítésében egy helyről, Zalaszentiván távvezérlő központból, számítógépes felületen keresztül lesz lehetséges.
2009. december 11-én az Ukk – Boba szakaszon az elkészült és vizsgálatokkal ellenőrzött berendezések üzembe helyezése megtörtént, így megkezdődhetett a vonatközlekedés az átépítés idejére átmenetileg helyettesítő buszos átszállás helyett.
A munka teljes befejezése 2010. június végére várható.
Bajánsenye – Boba ETCS 2 telepítés kivitelezése:
A 100 km hosszúságú egyvágányú Bajánsenye – Boba vasútvonal az V. páneurópai korridor, valamint az ERTMS D jelű korridorának a része. 2001-ben megépült és forgalomba helyezték a Zalalövő – Bajánsenye – Őrihodos vasútvonalat, amely új észak-déli vasúti tranzitszállítások lehetőségét biztosítja: Olaszország – Szlovénia – Magyarország – Szlovákia – Csehország – Lengyelország között a Nyugat-Dunántúlon keresztül.
A projekt célja Bajánsenye – Boba között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A már korábban elkészült pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció után a projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is, ami által a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármely oprerátor számára.
A projekt során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítésre, úgymint az EURO Balízok és az RBC központ.
A kivitelezési tenderdokumentáció előkészítése folyamatban van. Várható megjelenése: 2010. II. negyedév.
Budapest-Ferencváros „C” elágazás – Székesfehérvár ETCS 2 telepítés kivitelezése
A projekt célja a Budapest – Székesfehérvár között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A párhuzamosan folyó pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció és az ETCS 2 projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120-160 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is, ami által a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármely operátor számára. A projekt során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítése, úgymint az EURO Balízok és az RBC központ.
A kivitelezés Támogatási Szerződés megkötése folyamatban van.
Kelenföld – Székesfehérvár biztosítóberendezési és távközlési munkák
A projekt a Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz korszerűsítése kapcsán valósítja meg az új, elektronikus biztosítóberendezés létesítését, valamint távközlési munkákat. A szakasz Martonvásár távvezérlő központból lesz irányítva.
2008. december 18. óta rendelkezünk Támogatási Szerződéssel, mely a kapcsolódó pályaépítési munkák finanszírozását is biztosítja. 2010 tavaszán tervezzük az Ajánlati Felhívás megjelentetését.
Budapest-Kelenföld – Kimle ETCS 1:
A projekt a Budapest – Hegyeshalom – országhatár vasútvonal modernizálása második ütemének részét képezi. A nemzetközi folyosókon az interoperabilitás biztosítása érdekében, az EU irányelvében foglaltakat követve szabványosított vonatbefolyásoló rendszer – ERTMS/ETCS – létesül. Ennek két alapvető része a pályamenti valamint a fedélzeti alrendszer.
A pályamenti alrendszer műszaki átadás-átvételi eljárása 2009. augusztus 29-én megtörtént, a használatbavételi engedély megkérése folyamatban van.
A fedélzeti alrendszer tekintetében a 17 db V63-as mozdony szerelése
2009. november 25-én befejeződött. Az NKH a szerelés időszaka alatti
2009. augusztus 11-i határozata minimum egy hónap próbaüzemet írt elő a mozdonyokra. A próbaüzem időtartama 2009. augusztus 12.-től
2009. szeptember 30-ig tartott, melynek kiértékelése megtörtént. A NKH a próbaüzemet lezárta, a szükséges hatósági engedélyeket kiadta, így a projekt megvalósítási időszaka 2009. december 16-ával lezárult, és e naptól a fedélzeti berendezések tekintetében is megkezdődött a hiba bejelentési időszak. A fedélzeti berendezések műszaki átadás-átvétele 2009. december 16-án megkezdődött.
Üdvözlettel,
Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető