Sajtóközlemény – Eredményhirdetés a Tárnok – Székesfehérvár vasúti vonalszakasz építési beruházás megvalósítására kiírt tender nyerteséről

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. részletes tájékoztatója a közbeszerzési eljárásról.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. állami fejlesztő társaságként, gyorsforgalmi, közúti és vasúti beruházások építtetőjeként számos közbeszerzési eljárás lebonyolításában vesz részt. 2008. évben 179 eljárást folytattunk le, 949 ajánlatot vizsgáltunk meg. Ennek tükrében bátran merjük állítani, hogy az évek folyamán rengeteg szakmai tudást és tapasztalatot halmoztunk fel, melyekkel hozzájárulunk ahhoz, hogy mind jobb árak keletkezzenek a piacon.

A tendert hosszas egyezetéseket, minőségbiztosítást követően írta ki Társaságunk. Ezen szövegtől eltérni nem tudunk, az ebben foglaltakat maradéktalanul követnünk kell. Ha nem ezt tesszük, akkor az a pályázó fordul a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz okkal, aki hibátlan pályázatot nyújtott be.  Az a dolgunk, hogy egy projekt megvalósulását minden oldalról bebiztosítsuk. Éppen azért ragaszkodunk pontról-pontra, szóról-szóra a pályázati kiíráshoz, mert éppen annak precizitása garantálja, hogy a leendő kivitelező ne bújhasson ki semmilyen kötelezettség alól. 

A szóban forgó eljárás menetét tekintve a bizottság 5 szavazótagból állt. A szavazótagokat a következő szervezetek delegálták: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet, valamint Magyar Államvasutak Zrt., Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium és a NIF Zrt. A végeredmény 5:0 volt. A bírálatot nyomon követő, szavazati joggal nem rendelkező 7 külső szakértő sem élt ellenvetéssel, kifogással az eredménnyel kapcsolatban.

Éppen azért meglepetéssel olvastuk az Index cikkét, mely számos pontatlanságot és valótlan állítást tartalmaz. Szükségét érezzük annak, hogy a hiteles tájékoztatás érdekében az állításokat korrigáljuk:

A cikkben szereplő állítással ellentétben nem kell a MÁV Cargóval szerződnie a győztesnek. A felhívásban nem szerepel sehol, hogy a győztesnek a MÁV Cargóval kell szerződnie, sőt az sem, hogy zúzott kő vasúton történő szállítását vállalnia köteles. Ennek támogatása csupán az értékelési szempontokban jelent meg. A jogszabályok alapján nem csak MÁV Cargó, de bármely más vasútvállalati engedéllyel rendelkező cég végezheti a vasúti szállítást és a kiírás ezt maradéktalanul követte.

Az Index állításaival ellentétben a valóság az, hogy a nagytömegű zúzottkő és földanyag szállítás a közutakat tönkreteszi. A helyreállítás nagy többletköltséget okozna, ezért összességében a vasúti szállítás nemcsak környezetkímélőbb, hanem olcsóbb is. Ugyancsak fontos szempont a közúti szállítási útvonalak mentén lakók nyugalma, hiszen hány olyan településről hallottunk az elmúlt években, ahol az építkezésekre hordott nagy mennyiségű föld vagy kő megnehezítette a helyiek életét. 

Nem felelnek meg a valóságnak a hiánypótlással kapcsolatos állítások sem. Két körben szólítottuk fel a pályázókat hiánypótlásra, és minden esetben 6 naptári nap állt rendelkezésre a pótlásra. A második körben már csak a Vegyépszer Zrt.-t kellett felszólítani, szintén 6 napos határidővel, amely ellen a Társaság kifogással élt a Döntőbizottságnál. A Vegyépszer Zrt. kifogását – mely a hiánypótlás tényét egyébként nem vonta kétségbe, csak a határidő rövidségét – a Döntőbizottság elutasította.

A három pályázó kizárásának oka a műszaki, szakmai alkalmasság nem megfelelő bizonyítása (szakmai referencia, megfelelő képzettségű szakemberek hiánya).

A NIF Zrt. – tekintettel arra, hogy 1 pályázó felelt meg maradéktalanul a követelményeknek – megvizsgálta az újrapályáztatás lehetőségét. Ez azonban jelentős költséget (ajánlati biztosíték kétszeres visszafizetése miatt 2 milliárd Ft) jelentene, mely az államháztartást terhelné. Az újabb pályázat ezen túl legalább fél éves csúszást jelentene a beruházás megvalósításában.

Mindezen okokat szem előtt tartva a NIF Zrt. 2009. január 21-én eredményt hirdetett. Biztosak vagyunk benne, hogy kollégáink a legjobb szakmai döntést hozták. Természetesen megvárjuk, hogy nyújtanak-e be panaszt, illetőleg a Döntőbizottság döntését a panaszokat illetően, ezt követően fogjuk megkötni a szerződést.

Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető
06 20 922 2308