Sajtóközlemény: Jövőre kevesebb utat adnak át, de több fejlesztés indul

2009-ben kevesebb utat és autópályát ad át a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. viszont lényegesen több beruházás elindítását kezdi meg, mint egy évvel korábban. Jövőre 485,3 km közútfejlesztési projekt, 192,96 kilométer gyorsforgalmi és 187 kilométer vasúti beruházás indul.

Idén közel 80 kilométer gyorsforgalmi utat, 41 kilométer közutat és 46 kilométer vasúti beruházást adott át a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. „Az idén befejezett projektek összértéke meghaladta 363 milliárd forintot, ez az összes magyarországi beruházás 8-8,5 százaléka – mondta Szilágyi András beruházási vezérigazgató-helyettes a cég évértékelő sajtótájékoztatóján. 

A vezérigazgató-helyettes a legnagyobb beruházások közül kiemelte a 76 milliárd forint értékű Megyeri hidat, az M6-os M0-ást érdi tetővel összekötő szakaszát, az M7 Balatonkeresztúr – Nagykanizsa szakaszát, valamint az M0-ás keleti szektorát. Az idén induló beruházások közül az M43-as építését emelte ki Szilágyi András, aki szerint az M43-as Szegedtől az országhatárral összekötő szakasza nagy terhet vesz le a régi 43-as út mentén élőkről.

„A 2009-ben induló beruházások kevésbé koncentráltak, sokkal több kisebb építési munkát indítunk útjára, de az ideinél lényegesen nagyobb számban” – mondta el a vezérigazgató-helyettes. A gyorsforgalmi projektek lefedik többek között az M43-as eddig meg nem kezdett, Makó – országhatár szakaszát, az M0-ás déli szektorának bővítését. A legnagyobb projekt az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának építése, igaz ez utóbbi PPP konstrukcióban épül, vagyis a NIF Zrt. a beruházásban csak a műszaki ellenőr szerepét tölti be.
 
A jövőre induló közúti beruházások jelentős része Európai Uniós támogatásból valósul meg, jellemzően ilyenek a főutak 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő megerősítését célzó projektek. Ugyancsak megkezdődik 21 elkerülő út építése, közöttük olyan fontos szakaszok, mint a Gyöngyösi második ütem, vagy Villány régóta szorgalmazott elkerülője. Ezzel párhuzamosan országszerte több híd és közlekedési csomópont átépítését rendeli meg a társaság. 

Idén összesen 65 milliárd forintból 46 kilométeren valósított meg vasúti fejlesztést a társaság, jövőre 74 kilométer megújult szakaszt adnak át, és elindítják 187 kilométer vasúti pálya átépítését, villamosítását, biztonságosabbá tételét.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., állami fejlesztő társaságként, szem előtt tartva a romló gazdasági környezetet és az építési vállalkozások nehéz helyzetét, az állami és Európai Uniós források felhasználásával megvalósuló infrastrukturális beruházások biztosítéki rendszerének könnyítéséért lobbizik – árulta el Szilágyi András. Ennek keretében a teljesítési bankgarancia mértékét az építési összeg 20 százalékáról 10 százalékára csökkenhet.

Könnyítésnek szánják azt is, hogy a kivitelezést követő 3 éves garanciális időszakban a korábbi 20 százalék helyett 10 százalék jótállási, az ezt követő 2 évben pedig 10 százalék helyett 5 százalék szavatossági bankgaranciát kelljen nyújtania a tenderen nyertes vállalkozónak a szerződéses árra, mint alapra vetítve.

Szilágyi András elmondta, hogy az EU-s finanszírozású építési-kivitelezési munkáknál már a válság előtt is számos cégnek gondot okozott az utófinanszírozás rendszere, hiszen emiatt a kivitelezők előfinanszírozásra kényszerültek. A válság ezt a problémát elmélyítette, ami különösen az ágazatban tevékenykedő hazai kis- és közepes vállalkozásokat érinti hátrányosan. Éppen ezért a cég azt szeretné elérni, hogy a Közlekedés Operatív Program keretében megvalósuló beruházásoknál a most adható 10 százalékos előleg megemelkedjen. A NIF Zrt. a kivitelezői biztosítékok könnyítése érdekében előrehaladott tárgyalásokat folytat banki nagyfinanszírozókkal is – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes.