Gyorsul a közlekedés Somogyban

Néhány éven belül európai színvonalú kapcsolat épülhet ki az M7-es autópálya és Kaposvár, illetve a tervezett M9-es gyorsforgalmi út között. A tervek szerint halad ugyanis a 67-es főút korszerűsítésének, valamint az érintett településeket elkerülő utak kiépítésének előkészítése. Az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló beruházások előkészítése 2013 végére zárulhat le.

A déli országrész egyik legfontosabb közúti közlekedési útvonala Balatonlelle és Kaposvár között új, 11,5 tonna tengelyterhelést is elbíró burkolatot kaphat. Emellett külön beruházás keretében építenék ki a Somogyaszalót, Mernyét, Mernyeszentmiklóst, Vadépusztát és Somogybabodot elkerülő szakaszokat (a tervezett elkerülő utak által kiváltott települési szakaszok burkolatának megerősítése nem része a beruházásnak). A beruházások révén színvonalas kapcsolat jöhet létre az M7 és távlati M9 gyorsforgalmi út között, és jelentősen nőhet a nagy forgalmú út biztonsága.

A beruházások által érintett útszakaszokon naponta átlagosan 3500 járműegység halad át, aminek hozzávetőleg 15 százaléka nehézgépjármű.

Az elkerülő utak megépítésének és a meglévő szakaszok felújításának előkészítését együtt hajtja végre a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül 2 090 400 578 forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.

Az előkészítés keretében már elkészült az örökségvédelmi hatásvizsgálat, valamint rendelkezésre áll az engedélyezési tervdokumentáció. A többi szükséges dokumentum többségének kidolgozása folyik, illetve néhány az előkészítés stádiumában van. A megvalósíthatósági tanulmány keretében még vizsgálják a Deseda-tavat és a vele szorosan összefüggő, Somogyaszalót elkerülő út nyomvonalát. A vizsgálatok közbenső eredményei alapján egy olyan nyomvonal is lehetséges, amely teljesen elkerüli a Deseda-tavat. A végleges döntés a közeljövőben várható.

A kétszer egy sávos, de később kétszer két sávossá bővíthető, illetve egy rövid szakaszon már most kétszer két sávosra tervezett, óránként 110 kilométeres tervezési sebességű útszakasz felújításának, illetve az elkerülő szakaszok kiépítésének tervezését a ÚT-TESZT-Pannonway Konzorcium végezte. A tervezés során szem előtt kellett tartani a teljes tervezési szakaszon a szomszédos területek megközelíthetőségének biztosítását és a jelentős mezőgazdasági forgalom elválasztását a főpálya forgalmától, elkülönített földutakon, illetve szilárd burkolatú utakon.

A tervek szerint a 67. számú főút korszerűsítésének előkészítése 2013 végére zárul le, azonban az építési munkák egyes szakaszokon várhatóan 2012-ben megkezdődnek. A közlekedők 2015 első negyedévében vehetik birtokba a megújult 67-es utat.