A NIF beruházásában egy újabb vasúti ISPA projekt befejezése a Bajánsenye-Boba vasútvonalon
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban elkészültek a Bajánsenye országhatár-Boba villamosítási munkái, a Zalalövő-Boba vonal biztosítóberendezési és távközlési munkái, valamint az Ukk-Boba deltavágány vonalszakasz vágányrehabilitációja.
Előzmények
Az V. TEN-T közlekedési folyosó részét képező – 2001-ben átadott – 19 km hosszú, egyvágányú, Bajánsenye-Országhatár – Zalalövő közötti vonalszakasz a Zalaegerszeg – Ukk – Boba vasútvonalon kapcsolódott a 20. számú vasúti fővonalhoz. A 83 km hosszú szakasz műszaki állapota erősen leromlott volt, a pálya nagy részén 40-60 km/h sebességgel közlekedhettek a vonatok.
A korridorrész – sebességfelemeléssel, vasút-villamosítással járó – korszerűsítésére a 2000 decemberében megítélt ISPA/Kohéziós Alap által nyújtott támogatás biztosít fedezetet, a támogatás aránya: 100%, ebből 50% hazai forrás, 50% pedig európai uniós támogatás. A közel 55 Mrd Ft (~200 millió EUR) beruházási költséggel megvalósuló munkák 2010 végére készülnek el 8 önálló generálkivitelezői szerződést magukba foglalva.
A program utolsó három szerződésének (93 mEUR) kivitelezési munkái fejeződtek, fejeződnek be napjainkban, melynek során 2010. augusztus 19-én megindult a villamos-vontatású közlekedés a Bajánsenye – Zalaegerszeg – Boba vasútvonalon.
Az érintett beruházások
Zalalövő (kiz) – Boba biztosítóberendezési és távközlési munkái
Rövid műszaki tartalom:
A „Zalalövő-Boba vonalszakasz biztosítóberendezési és távközlési munkái” projekt keretében a vasútvonalon a korábbi elavult berendezés helyett új, elektronikus biztosítóberendezés létesül, mely a vonatok biztonságos közlekedését számítógépes rendszeren keresztül vezérli. A technológiának köszönhetően a teljes vonalszakasz vonatforgalmának irányítása végső kiépítésében egy helyről, Zalaszentiván távvezérlő központból, számítógépes felületen keresztül lesz lehetséges.
Szerződés adatai:
• Beruházó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
• Vállalkozó megnevezése: Alcatel-Mávépcell Zala Konzorcium
o Konzorcium vezető tagja: Thales Rail Signalling Solutions GesmbH., korábban Alcatel Austria AG (Scheydgasse 41, A-1210 Vienna, Austria)
o Konzorcium tagja: Mávépcell Kft. (Celldömölk, Nagy Sándor tér 14.)
• Szerződéses összeg: nettó 32,2 mEUR
Bajánsenye oh. – Boba vasútvonal villamosítási munkái
Rövid műszaki tartalom:
A villamosítási projekt kereteiben 101 km hosszú egyfázisú, 50 Hz frekvenciájú, föld-visszavezetéses rendszert építettünk ki. Ezen belül villamosítottuk a vonal 12 állomásának vágányhálózatát, így a mellékvágányokkal együtt közel 170 km hosszú felsővezeték építése történt meg. A vasútvonalon üzemszerűen a 25 kV-os vontatási energiát a celldömölki és a jelen projekt keretében megvalósult zalaegerszegi alállomások szolgáltatják. A megépült Zalaegerszegi alállomás 2db 16MVA-es 120/25 kV-os transzformátorral van ellátva. A vonal teljes hosszán kiépítettük a FET (Felsővezeték Energia-távvezérlés) rendszert szombathelyi diszpécserközponttal.
Szerződés adatai:
• Beruházó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
• Vállalkozó megnevezése: BB 2007 Konzorcium
o Konzorcium vezető tagja: Vasútvill Kft. (Budapest, Jászberényi út 90.,)
o Konzorcium tagja: Siemens Zrt. (Budapest, Gizella u. 51-57.,)
o Konzorcium tagja: KELET-ÚT Kft. (Nyíregyháza, Szikla u. 14.,)
Szerződéses összeg: nettó 29,1 mEUR
Ukk (bez) – Boba delta (bez) vágány-rehabilitáció
Rövid műszaki tartalom:
19 km hosszon a meglévő, egyvágányú vasútvonal korszerűsítése nyomvonal korrekciókkal, az állomások és megállóhelyek átépítésével nagyrészt 120 km/h sebességű geometria kialakításával. Boba állomás előtt új deltavágány épült.
Szerződés adatai:
• Beruházó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
• Vállalkozó megnevezése: Híd-WiVa Konzorcium
o Konzorcium vezető tagja: Hídépítő Zrt. (Budapest, Karikás Frigyes u. 20.,)
o Konzorcium tagja: Vasútépítők Kft. (Győr, Csaba u. 9.,)
o Konzorcium tagja: H.F Wiebe GmbH & Co. KG (Achin Im Finigen. Németország,)
• Szerződéses összeg: nettó 31,4 mEUR
Az átépítés eredményei
Az V. számú nemzetközi vasúti korridor e szakaszán középtávon a tranzit áruforgalom teljesítése lehet a meghatározó. A 225 kN tengelyterhelés, a villamos vontatás, a 120 km/h sebességű közlekedés maximálisan kielégíti a tehervonati közlekedés elvárásait (a Bobánál létesített deltavágánnyal közvetlen kapcsolatot biztosít a Budapest felé haladó szerelvényeknek), de a kedvező eljutási sebességnek köszönhetően a helyi és helyközi vasúti személyszállítás is versenyképes alternatívája lehet a közúti közlekedésnek.
A XXI. század fejlett technikáját alkalmazó számítógép-vezérelt vasúti jelző- és biztosítóberendezések, utastájékoztató- és utasításadó hangrendszerek, a korszerű, sorompóval biztosított útkeresztezések mind a közlekedés, a közlekedők biztonságát növelik, valamint hozzájárulnak az interoperábilis közlekedéshez mind az árufuvarozás, mind a személyszállítás tekintetében. A vasútvonalon az állomások távvezérlésével központi forgalomirányítás valósult meg Zalaszentiván központtal, melynek köszönhetően javult a forgalom menetrendszerűsége. A 2013-ig megvalósuló ERTMS rendszerrel (ETCS-2 és a GSM-R) válik teljessé a vasúti járművek EU által előírt, országok közötti akadálytalan közlekedése, interoperabilitása.