Az Olcsóbb és korszerű autópályákért munkabizottságok eddigi munkájáról

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter megbízásából nyár közepétől három munkacsoport vizsgálta a gyorsforgalmi utak olcsóbb illetve korszerűbb megvalósításának lehetőségét. A munkacsoportokban részt vettek a Műegyetem, az UKIG, az Na zrt. a Magyar Útügyi Társaság és az ÁAK zrt. szakemberei is.

A külön-külön kidolgozott javaslatokat széles szakmai fórumon vitatták meg. Ennek eredményeképpen konszenzus alakult ki arról, hogy a beruházások terén –azok készenléti állapotától függően– jelentős megtakarítás – például engedélyezés előtt kb. 15%, előkészítés közben 21%, míg előkészítés előtt akár 23% is elérhető. A JAVASOLT KÖLTSÉGCSÖKKENTŐ JAVASLATOK ELSŐ CSOPORTJA amelyek főként az előkészítés fázisában alkalmazhatók, és előnyük, hogy a változtatást a szakminisztérium rendelettel, a szabvány alóli felmentéssel elrendelheti. Ebben a csomagban további költségcsökkentő lehetőségek felülvizsgálatára van még szükség, néhány példa ezekből: elválasztó sáv szélességének csökkentése autópályán, külterületi megengedett maximális sebesség növelése, stb. • maximális tervezési sebesség csökkentése Autópályán 140km/h helyett 130 km/h, autóúton 120 km/h helyett 110 km/h legyen. • pihenőhelyek számának csökkentése A jelenlegi szabályozással ellentétben az egyszerű pihenőhelyek telepítési távolsága 15 km legyen. A nehézgépjárművek megállását az inkább 30 km-enként telepített u.n. komplex pihenőkben javasolják. • keskenyebb mezőgazdasági utak tervezése és kivitelezés Az autópályák által elzárt területekre vezető földutak kiépítettségének túlzó paraméterei nincsenek összhangban csekély forgalmukkal. • megállási látótávolság csökkentése A jelenlegi szabályozás a látótávolság megállapításánál nem veszi figyelembe a korszerűsödő járműpark kedvezőbb menetdinamikai tulajdonságait. A rövidebb fékúthoz kisebb látótávolság tartozik, csökkentve ezzel az út szabályozása alá vont terület nagyságát. • teljesítményelvű burkolat tervezés A gyorsforgalmi utak burkolatának tervezése és építése jobban igazodik a tervezett élettartamhoz, a tényleges forgalmi terheléshez és a változó környezeti adottságokhoz. • pihenőhelyek számának csökkentése A jelenlegi szabályozással ellentétben az egyszerű pihenőhelyek telepítési távolsága 15 km legyen. A nehézgépjárművek megállását az inkább 30 km-enként telepített u.n. komplex pihenőkben javasolják. • keskenyebb mezőgazdasági utak tervezése és kivitelezés Az autópályák által elzárt területekre vezető földutak kiépítettségének túlzó paraméterei nincsenek összhangban csekély forgalmukkal. A munkabizottságok további javaslatairól folyamatosan tájékoztatni fogjuk a közvéleményt.