Sajtóközlemény 2006. november 6.

Szakmailag megalapozott döntés volt a konzorcium kizárása az eljárásból. A Nemzeti Autópálya Zrt. felülvizsgálati kérelemmel élt az M7 autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasz ügyében hozott KDB döntés ellen.

Közbeszerzési Döntő Bizottság (KDB) október 26-i határozatában a közbeszerzési eljárásból kizárt öt ajánlattevőből csupán egy, a Zala-Somogy Konzorcium kérelmének adott részben helyt, a többit elutasította, a Nemzeti Autópálya Zrt-re (NA Zrt.) pedig 15 millió forintos bírságot szabott ki. Az NA Zrt. ma nyújtja be felülvizsgálati kérelmét a KDB-hez. Az NA Zrt. és a KDB közötti jogvita megértése érdekében részletezzük azt a műszaki problémát, amely ennek középpontjában áll: Az M7 autópálya kijelölt nyomvonalának 1 km-es szakasza egy tőzegbányán keresztül fut. A pályáztatás ideje alatt derült, ki, hogy a már állami tulajdonban lévő szakaszon illegális tőzegkitermelés folyik. (A vagyonkezeléssel megbízott Állami Autópálya Kezelő Zrt. feljelentést is tett emiatt.) A kiírásban az eredetileg homogén területre elképzelt műszaki megoldás így már nem volt megvalósítható, hiszen a szóban forgó terület a változó mélységben, kráterszerűen kitermelt tőzeg miatt, oly mértékben megváltozott, hogy az eljárás során az ajánlattevőktől a kiíró, erre a területre speciális műszaki megoldást kért és várt el. A töltés építés csak homogén felületen biztosítható, de a tőzeges talaj tulajdonságai, mint pl. hogy kitermelése során nagymértékben veszít nedvességéből, ennek a követelménynek már nem képes megfelelni. A bíráló bizottság a Zala-Somogy Konzorcium javaslatát erre a problémára, szakmailag nem tartotta megvalósíthatónak, hiszen „eltérő nagyságrendű, egyenetlen süllyedés következne be, ami előre meghatározhatatlan károsodáshoz vezetne” építés közben és az utópálya szakasz megépítése után is. A beruházó nem vállalhat ekkora kockázatot, ezért zárta ki az eljárásból a konzorciumot. A jogorvoslati eljárásban a Nemzeti Autópálya Zrt. által csatolt, erre vonatkozó, két, egymástól független szakértői vélemény tartalmát a kérelmezők sem vitatták, de a Döntő Bizottság nem vette figyelembe. A Nemzeti Autópálya Zrt. a ma benyújtott felülvizsgálati kérelmében kitart eddigi álláspontja mellett, miszerint az eljárás szakmailag megalapozott volt, ezért a Közbeszerzési Döntő Bizottsággal ellentétben úgy ítéli meg, hogy a konzorcium kizárása az eljárásból jogos volt. A kizárt konzorcium polgári perben kérheti a már megkötött kivitelezői szerződés semmissé nyilvánítását. A Bíróság ebben az esetben azonban megvárja a felülvizsgálati kérelem eredményét, és annak ismeretében hozza meg döntését. Kártérítési igény – amely csak az elmaradt haszonra irányulhat – megfogalmazására a Konzorcium részéről csak abban az esetben kerülhet sor, ha a felülvizsgálatban nincs igazunk és a polgári perben is kimondják a szerződés semmisségét. A Nemzeti Autópálya Zrt. bízik a pozitív döntésben. Továbbra is legfontosabb feladatának azt tartja, hogy az M7 autópálya utolsó hiányzó szakasza határidőre, jó minőségben készüljön el.