Korszerűsítik a záhonyi átrakó pályaudvart
Megújul a záhonyi széles nyomtávú vasúti alaphálózat, a korszerűsítési munkálatok első üteme a tervek szerint idén év végére lezárul. A korszerűsítés alapvető feltétele a térség foglalkoztatottsági szintje fenntartásának. A beruházás finanszírozása nagyrészt európai uniós forrásokból történik.
Magyar területen 150 vágánykilométernyi széles nyomtávú vasúti sín fekszik a záhonyi térségben. A széles nyomtávú vasút azonban számos forgalmat akadályozó műszaki problémát is felvet. A pálya elhasználódottsága miatt ráadásul a vonatok sokszor csak lassan tudnak haladni, esetenként a tengelyterhelést is korlátozni kell. E műszaki okok miatt veszélybe került az árutovábbítás zökkenőmentessége, az az ipari-logisztikai tevékenység, ami Záhony térségében – tekintettel az áruátrakásra – foglalkoztatási kérdés is.
A jelenlegi beruházás célja a lassújelek, lezárt vágányszakaszok megszüntetése és a 24,5 tonna tengelyterhelés biztosítása, ezzel az üzemeltetési költségek csökkentése, a forgalmi kapacitás növelése.
Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztésének első üteme során felújítják a nyílt vonali és állomási átmenő vágányokat. Ebben az ütemben olyan felépítményi szerkezetek cseréjét végzik el, amelyek nem igényelnek speciális tervezést és gyártásfejlesztést. A pályaépítés második ütemében a vágányokat és a bennük fekvő kitérőket és átszeléseket korszerűsítik az állomásokon és rendező pályaudvarokon, valamint azokat az egyéb szerkezeteket, amelyek széles mivoltukból adódóan előzetes tervezést és gyártásfejlesztést igényelnek. A felújítási munkálatok I. üteme a tervek szerint 2010 novemberében fejezik be.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta ki a kivitelező EUROKAPU-21 Konzorciumot (a konzorcium tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Szentesi Vasútépítő Kft., a Kelet-út Kft., a Ke-Víz 21 Zrt. és a Közgép Zrt.). A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás összege bruttó 16,1 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.