Megújult utakon az Alföldön
A tervek szerint 2013 második felére megújul és városi elkerülő szakaszokkal bővül az 51-es út. A beruházásnak jelenleg az előkészítési munkálatai folynak, várhatóan 2012 utolsó negyedévéig. Erre a fázisra több mint 1,3 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 85 százalékát az Európai Unió állja.
Az 51. számú főút Magyarország egyik jelentős sugárirányú főútja. Nagyon fontos főúti hálózati elem Budapest és a Dél-Alföld között, tranzitútvonal az észak-délkeleti irányban, viszonylag kevés települési átkelési szakasszal. A szekszárdi (M9), dunaföldvári (52. számú főút) és dunaújvárosi (M8) Duna-hidak felvezető kapcsolataként a főút jelentős tranzitforgalmat bonyolít le Budapest és Kalocsa, illetve Baja kistérségei között. A főútnak hosszabb távon a déli országhatár, a felújított hercegszántói határátkelő (Szerbia) felé irányuló átmenő forgalmat is le kell vezetnie.
„A főút felújítása mind közlekedésbiztonsági, mind forgalmi szempontból egyre sürgetőbbé vált – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – Jelenleg a korszerűsítési munkálatok előkészítése folyik, e fázis a tervek szerint 2012 utolsó negyedében zárul” – tájékoztatott a szakember.
A beruházás során Baja és Solt között három szakaszban összesen 48 kilométer hosszon erősítik meg a burkolatot, amely 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek közlekedésére is alkalmas lesz. A kerékpárosokra is gondoltak a tervezés során: a jellemzően óránként 90 kilométeres sebességre tervezett főút mellett kerékpárutat alakítanak ki a Bátya–Baja szakaszon, kiegészítve a Kalocsától induló kerékpárutat egészen Bajáig. Emellett újjáépül a az útszakaszok vízelvezető rendszere is.
A dunaföldvári híd és az Alföld középső területeinek kapcsolatából adódó nyugat–keleti és észak–délkeleti irányú tranzitforgalom Solt város belső úthálózatát nagyon jelentősen terheli. A várost északról, illetve ennek folytatásaként délkeletről elkerülő út megvalósításával a belterület érintése nélkül bonyolódhat a tranzitforgalom. A most futó előkészítési folyamat e két tervezett fejlesztésre is kiterjed.
A tervezett beavatkozások többségéhez már rendelkezésre állnak a jogerős építési engedélyek. Jól halad a kiviteli tervek készítése is, egyes helyszínek esetében már elkészültek a dokumentumok. A tervezésben a TURA-TERV mérnökiroda Kft., az UVATERV Zrt., a Környezetfejlesztés Kft., a BOKÚT-Terv Kft., a PRO-URBE Mérnökiroda Kft. és a VIAFUTURA Kft. vesz részt.
A több elemből álló beruházás előkészítésére 1 375 733 265 forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig európai uniós forrás, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.