JELENTÉS

AZ ETCS2 VONATBEFOLYÁSOLÓ RENDSZERRŐL, BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI MUNKÁKRÓL ÉS VILLAMOSÍTÁSRÓL

Szószedet:

ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer – jelenleg a különböző országok különféle vonatbefolyásoló berendezést használnak, melyek egymással nem kompatibilisek, e miatt a határon mozdonyt és/vagy személyzetet kell cserélni. Az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítésével lehetőség nyílik e hátrány kiküszöbölésére. Az ETCS-nek 3 szintje létezik, amik közül Magyarország a 2-es szint telepítését célozta meg (ETCS 2).

Biztosítóberendezés – a berendezés fő feladata, hogy biztosítsa a vasúti közlekedésben résztvevők személyi és vagyoni biztonságát, mind a vágányokon, mind a szintbeli közúti átjárókban.

Villamosítás – a fejlesztés végrehajtásával kiépítésre kerül a vágányok feletti villamos felsővezeték, így az adott vasútvonal alkalmassá válik a villanymozdonyok közlekedésére, megteremtve ezzel a környezetbarát vasúti villamosvontatás lehetőségét.


Bajánsenye – Boba villamosítás:

Folytatódik a mintegy 100 km hosszú vasútvonal villamos vontatási berendezéseinek a kiépítése. A villamos üzem felvételére várhatóan 2010. augusztus végén kerül sor.


Zalalövő – Boba biztosítóberendezési munkák:

2009. december 11-én üzembehelyezésre kerülnek az Ukk – Boba vasútvonalszakasz új elektronikus, távvezérelhető biztosítóberendezései, amely időponttól ismét helyreáll a vonatközlekedés a mostani buszos átszállás helyett. A munka teljes befejezése 2010. június végére várható.

Bajánsenye – Boba ETCS 2 telepítés kivitelezése:

A 100 km hosszúságú egyvágányú Bajánsenye – Boba vasútvonal az V. páneurópai korridor része. 2001-ben megépült és forgalomba helyezték a Zalalövő – Bajánsenye – Őrihodos vasútvonalat, amely új észak-déli vasúti tranzitszállítások lehetőségét biztosítja: Olaszország – Szlovénia – Magyarország – Szlovákia – Csehország – Lengyelország között a Nyugat-Dunántúlon keresztül.

A beruházás célja Bajánsenye – Boba között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A már korábban elkészült pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció után a projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is, ami által a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármely európai vasúttársaság számára.

A fejlesztés során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítésre.

Budapest-Ferencváros „C” elágazás – Székesfehérvár ETCS 2 telepítés kivitelezése

A projekt célja a Budapest – Székesfehérvár között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A párhuzamosan folyó pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció és az ETCS 2 projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120-160 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is, ami által a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármely európai vasúttársaság számára. A fejlesztés során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítése.


Kelenföld – Székesfehérvár biztosítóberendezési és távközlési munkák

A projekt a Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz korszerűsítése kapcsán valósítja meg az új, elektronikus biztosítóberendezés létesítését, valamint távközlési munkákat. A szakasz Martonvásár távvezérlő központból lesz irányítva.

Az ajánlatkérési dokumentáció összeállítása folyik. 2010 I. negyedévében tervezzük az Ajánlati Felhívás megjelentetését.

Budapest-Kelenföld – Kimle ETCS 1:

A projekt a Budapest – Hegyeshalom – országhatár vasútvonal modernizálása második ütemének részét képezi. A nemzetközi folyosókon az interoperabilitás biztosítása érdekében, az EU irányelvében foglaltakat követve szabványosított vonatbefolyásoló rendszer – ERTMS/ETCS – létesül.

 


Üdvözlettel,

Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető
06 20 922 2308