JELENTÉS AZ M43 AUTÓPÁLYA SZEGED – MAKÓ KÖZÖTTI SZAKASZ KIVITELEZÉSÉNEK 2010. OKTÓBERI HELYZETÉRŐL

2010 októbere óta teljes hosszában használhatják az autósok az M43 első szakaszát, így enyhült a Szeged városára nehezedő forgalmi terhelés. A hónap elején helyére emelték a Móra Ferenc híd utolsó elemét is, vagyis gyakorlatilag szerkezetkész a műtárgy.

Az M43 autópálya I. szakaszát 2010 októberében helyezték ideiglenesen forgalomba. Az 5. sz. főút és 47. sz. főúti csomópont közötti szakasz továbbra is kivitelezési területnek számít, ahol a munkálatok befejezéséig az autósokra a főúton érvényes szabályok vonatkoznak. Az érintett útvonalon 90 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben, illetve Hódmezővásárhely irányába 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművel nem lehet közlekedni.

Az M43 II. szakaszán októberben szaknyelven „összezárt” a Móra Ferenc híd, vagyis beemelték az utolsó elemét is. A mederhíd teljes teherbírásához azonban még be kell fűzni és megfeszíteni a hídszekrény belsejében vezetett kábeleket. A csapadékmentes, enyhe időjárás kedvezett a szigetelési és a szegélyek sóvédelmi munkálatainak, így ezek a feladatok gyors ütemben haladtak. Októberben elkészült a vasbeton szegélyek és az ártéri hidak pályalemezének szigetelése, a mederhíd szigetelése pedig folyamatban van. Folytatódott továbbá az acélszerkezetek festése, illetve elkezdődött a dilatációk beépítése, a pilon sóvédelme és festése. A mederhídon a szigetelésvédő öntött aszfalt a hídszekrényben kialakított kábelek megfeszítésével egy időben készül el.

A kishidakon elkészült a szigetelésvédő öntött aszfalt és az aszfalt kötőréteg, illetve egy kivételével elkészült a rézsűburkolás is. A surrantók és lépcsők építése szintén előrehaladott állapotban van, illetve hamarosan mindenhol elkészül az aszfalt kopóréteg, befejeződik a korlát hullámlemezek felszerelése a kész korlátlábakra, és elkészül a víznyelők és a vízelvezető csatornák kiépítése.

A II. szakasz első kilométerszelvényeit – a 47-es úti csomóponttal bezáróan – az autópálya első szakaszával együtt 2010 októberében ideiglenesen forgalomba helyezték.

A 47-es út utáni területen folytatódott a burkolat (az aszfalt alap- és kötőrétegének építése) és a vadvédő kerítés építése, valamint a növénytelepítés. Ezen kívül folyamatosak voltak a talajcsere munkák, földmunkák és a víztelenítési munkák. A Tisza híd utáni területen a befejező alakító földmunkák, a padkázás, az elválasztósávi munkák és a forgalomtechnikai acél szalagkorlát építése zajlott. A hónap során az üzemi hírközlő hálózat alépítményének kivitelezése is a befejezés stádiumához érkezett.

Az M43 III. szakaszán szeptemberben elkészült a pálya aszfalt kötőrétege, hamarosan pedig befejeződik a kopóréteg készítése is. A hónap során folyamatosak voltak a rendezési (rézsűrendezés, humuszolás és növények telepítése), illetve a vízépítései munkák (surrantók, átereszek építése), illetve a védőkerítése építése. A hidakon megkezdődött a burkolat építése, és befejeződtek a keresztező utak földmunkái, az üzemi hírközlés alépítményi munkái, illetve a közműépítés.

A Makót elkerülő szakasz átadására november első hetében került sor.
 

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.