Korszerűsítik a Budapest–Szolnok vasútvonalat
A fővárosi elővárosi vonalak és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra tervbe vett korszerűsítése során felújítják a Budapest–Szolnok vasútvonalat is. A tervezett beruházások előkészítési költségeit nagyrészt az Európai Unió fejlesztési alapjaiból biztosítják.
„Budapest és agglomerációjának kapcsolatában a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése kiemelt stratégiai célnak minősül – mondja Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – Különösen fontos a vasúti infrastruktúra fejlesztése annak ismeretében, hogy középtávon az utazási igények akár 30 százalékos növekedésére is lehet számítani ebben a viszonylatban, ami a közösségi közlekedés hatékony fejlesztése nélkül kezelhetetlen.”
A kommunikációs szakember szerint szükséges ezért egyrészt a meglévő vonalak és létesítmények korszerűsítése, bővítése, másrészt a ráhordási létesítmények (P+R, B+R parkoló stb.) kialakítása, fejlesztése.
Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése már folyamatban van. A munkálatok a tervek szerint egyebek mellett a Budapest (Kőbánya-Kispest) – Szolnok vonal utasforgalmi létesítményeinek felújítására, valamint a vasútállomásokra történő ráhordás feltételeinek javítására, illetve kialakítására terjednek ki. Jelenleg a korszerű, mai igényeknek is megfelelő személyszállítási infrastruktúra kialakítását, továbbá az utasforgalmi létesítmények akadálymentes megközelítését szolgáló létesítmények megépítését készítik elő.
A tervezett munkálatok során P+R parkolókat, kerékpártárolókat, taxiállomásokat, buszfordulókat létesítenek, korszerű utastájékoztató rendszereket telepítenek, illetve a meglévőket bővítik. A balesetveszélyes közúti-vasúti szintbeni keresztezéseket különszintűvé alakítják. A vonalon tervezési feladatként három új különszintű útátjáró (közúti aluljáró) tervezését is kiírták. A mostani tervezési feladat keretében megvizsgálják a műtárgyak állapotát a vonalon.
Az előkészítés során a szakasz elővárosi célú fejlesztésének komplex engedélyezési, kiviteli terveit készítik el, összeállítják a tenderdokumentációt. Elkészítik a környezetvédelmi hatástanulmányt, lefolytatják az engedélyezési eljárást, illetve megszerzik az építési és környezetvédelmi, valamint minden egyéb szükséges engedélyt, hozzájárulást. Jelenleg az engedélyezési tervdokumentáció kidolgozása folyik, a tendertervek átadásának és jóváhagyásának határideje 2012. május vége. A tervezést az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. és a RING Mérnöki Iroda Kft. konzorciuma végzi. Az Európai Bizottságnak 2013. augusztus elejéig kell határozni a kivitelezési támogatás elfogadásáról.
A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezek előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül összesen mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) finanszírozzák.