Sajtóközlemény, 2009. február 12. Elkészült a Budapest Ferencváros – Vecsés vasúti pálya felújítása

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatja a lakosságot, hogy a mai napon átadásra került a korszerűsített Budapest Ferencváros – Vecsés vasúti pálya.

A Páneurópai IV. számú fő közlekedési folyosó (Budapest – Vecsés – Szolnok – Békéscsaba – Lőkösháza) magyarországi szakaszának szerves része a Ferencváros – Vecsés vonalszakasz.

 

A munkálatok első fázisaként Ferihegy megálló néven új megállóhely épült a ferihegyi repülőtér I-es terminálja mellett. A megállóhelyen két utas peron és az akadálymentes közlekedés biztosítása érdekében személyfelvonóval kiegészített gyalogos felüljáró kialakítására került sor. Kiépítettük továbbá a korszerű térvilágítást, utas tájékoztató hangrendszert és video-kamerás térfigyelő rendszert.

A beruházással lehetővé vált a Budapest Nyugati pályaudvar és Ferihegyi repülőtér közötti közvetlen vasúti összeköttetés. Az InterCity vonatok megállításával akár Nyíregyházáról, Debrecenből és Szolnokról is közvetlenül elérhető a repülőtér.

A felújítás következő szakaszában átépítésre került Pestszentlőrinc vasútállomás teljes vágányhálózata. Elkészült a Lakatos utca folytatásaként egy új gyalogos felüljáró, ahol a szintkülönbség leküzdését segítik személyfelvonók is. A beruházás keretében megvalósult Pestszentlőrinc állomás műemlék jellegű felvételi épületének átalakítása, és teljes körű felújítása. Az épületben az utasforgalmi jellegű helyiségek megszűntek, az utas kiszolgálást a jegykiadó automata fogja ellátni. A 630 m2 alapterületű épület teljes homlokzata, tetőszerkezete, járó felületei és funkcionális helységei átépítésre kerültek.
 
A forgalom igényének megfelelően átépítettük a vonalszakaszon lévő közúti útátjárókat, valamint három vasúti híd felújításra került. A vasút zajától a lakóépületek védelmében 348 m hosszban téglafal, 2 640 m hosszban zajvédő fal épült.
 
Az így megvalósult pályaszakaszon az utasok biztonsága és a vonatok menetsebessége megfelel az Európai Unióban megkövetelt alapfeltételeknek, javult az európai IV. vasúti korridor kapacitása, és az új tagállamok (Románia, Bulgária) irányába a vasúti teher és személyszállítás színvonala.
 
Célunk volt továbbá a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, a menetidő csökkentése (Budapest Ferencváros – Kőbánya-Kispest 80 km/h., Kőbánya-Kispest – Vecsés 120 km/h), valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedés megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. A beruházás üzemeltetője a Magyar Államvasutak Zrt. lesz.
 
A Budapest Ferencváros – Vecsés vasútvonal korszerűsítése az Európai Unió támogatásával valósult meg, ISPA/Kohéziós Alap keretében. A kivitelezési szerződés összege 5.935.115.241 HUF (22 396 661 EUR), melynek 80%-t (17 917 329 EUR) az Európai Unió biztosította.

Ezen szerződéses összeghez hozzájárult továbbá 603.930.735 HUF kizárólagos költségvetési kiegészítő forrás (pályához tartozó biztosító berendezés és a Lakatos úti felüljáró).
 
Így a kivitelezés összköltsége: 6.5 Milliárd Ft.
  
Fazakas Orsolya

kommunikációs vezető

06 20 922 2308