Marcali és Nagyatád fellélegezhet
A Somogy megyei útfelújítások újabb lépéseként korszerűsítik a 68-as főutat Barcstól az M7-es autópályáig. A közlekedés biztonsága jelentősen növekszik azzal, hogy egyrészt nagyobb teherbírású lesz az útpálya, másrészt megépülnek a Marcalit, illetve a Nagyatádot elkerülő útszakaszok. A beruházások előkészítésére az EU több mint 2 milliárd forintot biztosít.
Gyakorlatilag indulásra kész a 68. számú főút csaknem teljes szakaszának felújítása, valamint a főút által érintett két nagyváros, Marcali és Nagyatád elkerülő útjának a megépítése.
A horvát–magyar határról induló főút Barcs és az M7 autópálya közötti szakaszát a tervek szerint a meglévő nyomvonalon 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek számára is alkalmassá teszik, valamint forgalomlassító szigeteket építenek és a meglévő hidakat is felújítják. Az óránként 90 kilométeres sebességre tervezett, kétszer egy sávos másodrendű főút korszerűsítési munkálatai várhatóan 2014. január végére zárulhatnak le.
A két elkerülő szakaszt új nyomvonalon építik ki, Nagyatád mellett 4,2, Marcali mellett pedig 8 kilométer hosszon. Mindkét útszakasz – illeszkedve a 68. számú főúthoz – kétszer egy sávval épül ki, amelyeken óránként 90 kilométeres sebességgel lehet majd haladni. Az új elkerülő szakaszok építési munkálatai várhatóan 2012 nyarára fejeződnek be, a forgalomnak júliusban adhatják át őket. Az elkerülő szakaszokon összesen három új hidat és három körforgalmú csomópontot építenek, két csomópontot pedig átépítenek.
„A beruházások nyomán jelentősen gyorsul és sokkal biztonságosabb is lesz a 68-as út forgalma – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – Az elkerülő utak régen várt megépítésével felszabadul az átmenő forgalom okozta nyomás alól Marcali és Nagyatád belvárosa.”
A beruházások előkészítése jól halad, minden szükséges engedély és dokumentáció rendelkezésre áll, valamint elvégezték a szükséges vizsgálatokat is. A két új nyomvonalú elkerülő út kivitelezési helyszínén folynak a régészeti feltárások (a burkolat korszerűsítése esetében természetesen nem végeznek régészeti feltárást). A tervek szerint a három beruházási szakasz közös előkészítése 2014. július 31-én zárul. A tervezést a burkolatfelújítási munkálatok esetében az Unitef-Út teszt konzorcium, az elkerülő szakaszoknál pedig az Utiber-Unitef Konzorcium végezte.
A beruházások közös előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül 2 155 656 840 forint áll rendelkezésre, aminek 100 százalékát az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.