Újabb szakaszához érkezett a 37. sz. főút bővítése
Ütemtervnek megfelelően haladnak a 37. sz. számú főút Gesztely – Szerencs közötti szakasz négysávossá bővítésének munkálatai. 2022. március 28-tól a forgalmat átterelik az újonnan épült jobb pályára, így megkezdődhet a bal pálya szélesítése, a lokális pályaszerkezet cseréje, az elválasztó sáv építése, illetve a régi hidak bontása. A beruházás előrehaladásáról tartott sajtótájékoztatót Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
A fejlesztés által a térség településein élők a főút Miskolc és Gesztely közötti 2×2 sávos szakaszához kapcsolódva gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a megyeszékhelyet. Mivel az M30-as autópálya már Miskolcig ér, ez a beruházás Szerencset is bekapcsolja a magas színvonalú közúthálózatba.
Gesztely és Hernádkak között többsávossá, azaz turbókörforgalommá építik át a jelenlegi hagyományos, egysávos körforgalmat, amely így jelentősen nagyobb forgalmat tud majd átereszteni. Ezen kívül három egysávos körforgalom épül: az újharangodi, a Taktaharkány–Legyesbénye és a bekecsi csomópontban. Az újharangodi csomópont előtt mintegy 500 m hosszon – kísérleti jelleggel – RoadMesh acélhálót építenek be az aszfaltburkolatba, amely gátolja a nyomvályú-képződés kialakulását és a burkolatban jelentkező repedések áthidalásra is alkalmas, így növelve a burkolat élettartamát.
A tavalyi évben a közlekedők a két település között a meglévő, bal pályán haladhattak, amíg az új kétsávos jobb pályát építette a kivitelező. A munkálatok abba a fázisba értek, hogy a mai naptól a közlekedőket az újonnan megépült jobb pályára terelik át a Gesztely és az újharangodi csomópont közötti mintegy 7 km-es szakaszon, illetve a taktaharkányi és a bekecsi csomópont közötti 3 km-es szakaszon, ezzel egyidőben a 37. sz. főút – Bekecs, Béke út körforgalmi csomópontban 3 ágú jelzőlámpás forgalomirányítást építenek ki, ahol váltakozó irányban engedik majd a forgalmat, így a kivitelező megkezdheti a meglévő bal pálya felújítását. A szakasz munkálatai a bal pálya profilmarásával, szélesítésével és a vízelvezetés kiépítésével folytatódnak.
Várhatóan május elején a gesztelyi terelőutat is forgalomba helyezik, ugyanis ekkor kezdődnek meg a turbókörforgalom építési munkái, melyek a tervek szerint 2,5 hónapig tartanak majd. Ugyanebben az időben a taktaharkányi csomópontban is a terelőútra terelik a forgalmat, ekkor lezárásra kerül a bekecsi ág. Az újharangodi csomópont és a taktaharkányi csomópont között a közlekedők továbbra is a fejlesztés előtt meglévő bal pályán közlekedhetnek május közepéig.
A tervek szerint májusban már végig, azaz Gesztelytől Szerencsig az új útpályán közlekedhetnek az arra járók, miközben a kivitelező a pályaszerkezet és a hidak építését végzi a bal pályán.
A kopóréteg építése várhatóan augusztus végén kezdődik, ekkor várhatóak az újabb forgalomterelések már a végleges pályára.
A főút Gesztely és Bekecs közötti szakasza rendkívül hófúvásveszélyes, ezért a hófúvás okozta balesetveszély megszüntetése érdekében a beruházás keretében sor kerül a hófúvást okozó uralkodó szélirány felőli (északi) oldalon mintegy 36 hektáron hófogó erdősáv, illetve 12 hektáron hófogó cserjesáv telepítésére és több mint 41 hektárnyi hólerakó sáv füvesítésére. A déli oldalon pedig kb. 300 fa telepítésével és sok ezer cserje elültetésével nagyon barátságos zöld környezet tud kialakulni.
Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „A 37-es főút 2×2 sávossá bővítése terén mérföldkő ez a mai nap. Hiszen már az első 7 km-en meg fog kezdődni a forgalom átterelése. Húsz évet vártunk arra, hogy megvalósuljon ez az álom és nagyon jó úton haladunk azáltal, hogy a forgalmat ma át tudjuk terelni a teljesen új jobb oldali szakaszra. Ez nem a teljesen kész szakasz, de az itt élők már fogják érezni, hogy mennyire jól haladnak az építési munkák. Ez a rendkívül leterhelt útszakasz, sokkal kevésbé lesz balesetveszélyes a fejlesztést követően. A beruházás folyamatosan zajlik, a munkálatok gyorsan és határidőre történnek. Minden idők legnagyobb útépítése zajlik a térségben, így a jövőben a turisták jó utakon, gyorsan tudnak eljutni Szerencsig és onnan könnyebben elérnek más településeket.”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: „Olyan beruházásról van szó, amely a forgalom fenntartása mellett zajlik, ami külön kihívást jelent. Most tartunk az érdemi kivitelezési munkák felénél. Az épülő körforgalmak biztonságossá teszik a közlekedést. A körforgalmak behaladás-érzékelőkkel lesznek ellátva, ami biztosítani tudja az energiatakarékos működtetését. A biztonságot fokozó megoldások közül érdemes kiemelni a középső elválasztást. Szinte a teljes hosszban fényvédő hálóval ellátott, két külön oszlopsorra kihelyezett szalagkorlát biztosítja majd a biztonságos közlekedést, egy hét kilométeres szakaszon pedig úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszert (sodrony korlát) építenek be, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült. Másik innovatív eleme a fejlesztésnek, hogy egy kísérleti jellegű 500 m-es szakaszon speciális acélháló beépítésével próbáljuk a hosszabb élettartamot a nyomvályúsodás elkerülése révén biztosítani. A következő szakasz jelentős eredményeket fog ütemezetten tartalmazni. 2022 novemberének végére az aszfaltozási munkák elkészülnek, utána a műszaki átadás-átvételi folyamatokkal már csak jellemzően zöldfelületi beavatkozásokra lesz szükség.”
Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter elmondta: „A kormány célja, hogy minden megyei jogú várost bekapcsoljunk a gyorsforgalmi hálózatba, hogy bármely településről legfeljebb fél órán belül kényelmesen el lehessen jutni egy négysávos útra, és hogy az autópályák, autóutak elérjenek az országhatárokig. Az országnak ezen a területén folyik a legintenzívebb autópálya, autóút-építés és útfelújítás. Magyarországon 900 km autópálya épült 2010 óta.”
A beruházás 2023 első felére készül el.
A projektek a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósulnak meg. A kivitelezési munkáit a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd Ft értékben.