3 km-rel hosszabb az M44 gyorsforgalmi út
Szeptember 21-én az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt közötti szakaszának utolsó, 3,2 km-es részét vehették birtokba a közlekedők. Ez alkalomból Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye 4. sz. vk. országgyűlési képviselője és Povázsai Pál, a NIF Zrt. projektiroda vezetője tarott sajtótájékoztatót.
Az M5 autópályától, Kecskemét térségétől Békéscsabáig tartó több mint 120 kilométeres gyorsforgalmi útból 2019-ben elkészült a Tiszakürt és Kondoros közötti (61 km), 2020-ban pedig a Kondoros és Békéscsaba (17,6 km) közötti szakasz.
A még megvalósítandó Kecskemét és Tiszakürt közötti rész (l. lenti térképen) 3 ütemben valósul meg:
- a Kecskemét-Szentkirály szakasz (32,2 km, térképen szaggatott vonallal), közbeszerzése jelenleg folyamatban van;
- a Szentkirály-Lakitelek (4,6 km; térképen sötétkék vonallal) szakasz kivitelezése folyamatban van, befejezése a kapcsolódó beruházásokkal (Szentkirály elkerülő, 44 sz. főút, 4622 és 4623 j. utak felújítása, kerékpárút építés) 2023 végére tervezett;
- Lakitelek-Tiszakürt szakasz (10,0 km; térképen világoskék vonallal), átadása az új Tisza-híddal 2021 végére várható.
A már átadott Tiszakürt-Kondoros szakasz kezdetén Tiszakürt térségében egy ideiglenes körforgalmat létesítettek, melyen keresztül a 44 sz. főút volt elérhető. Ahhoz, hogy a Lakitelek-Tiszakürt között épülő új szakaszt össze lehessen kötni a meglévő úttal, az ideiglenes körforgalmat elbontották és a régi és az új pályát összeépítették.
A fentiek miatt 2021. augusztus 9-től az M44 gyorsforgalmi út Tiszakürti ideiglenes körforgalom és a Kunszentmártoni csomópont közötti szakaszát lezárták a forgalom elől és a forgalmat a 44 sz. főútra terelték. A régi és az új pályaszakasz összekötése megtörtént, így 2021. szeptember 21-én már az új szakaszon megépült tiszakürti külön szintű csomópontig tartó 3,2 km-es szakasszal együtt kerül a forgalom részére visszadásra ez az útszakasz.
A Lakitelek-Tiszakürt szakasz most átadásra nem kerülő részén is már a befejező munkálatok folynak, a Tisza-hídon az aszfalt pályaszerkezet építése, korlát telepítés, burkolatjel festés. A műszaki átadás-átvételi folyamat októberben megkezdődik, a teljes szakasz forgalomba helyezése várhatóan decemberben történik meg.
Az M44 gyorsforgalmi út megvalósításával 2×2 sávos gyorsforgalmi úti összeköttetés valósul meg az M5 autópályától, Kecskemét térségétől Békéscsaba felé. Az út teljes megépítésével Békéscsaba is bekötésre kerül a gyorsforgalmi úthálózatba. A gyorsforgalmi út a teljes szakaszon 22,5 m koronaszélességű, 2×2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóútként épül meg.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból valósul meg.