Megnyitották a siófoki Baross hidat
A Siófok központi részén elhelyezkedő Baross hidat a Balatoni Bringakör részeként újítják fel. A híd átépítésének befejező munkálatai még hátra vannak, de az autósok a mai naptól újra kétirányban közlekedhetnek a hídon, míg a kerékpárosok a két oldalt kialakított kerékpársávon haladhatnak, a gyalogosok pedig akadálymentesített járdán kelhetnek át a Sió csatorna feletti hídon. A kész állapot eléréséig lokális forgalomkorlátozásokra még számítani kell a közlekedőknek.
A Balatoni Bringakör részeként kiépülő Siófok, Mártírok útja – Zamárdi közötti 4,5 km-es szakasz leglátványosabb eleme az 1983-ban épült híd, melynek átépítésére azért volt szükség, mert az állapota leromlott, és az építése óta nem volt felújítva.
A Baross hídon átvezető kerékpárút az Innovációs és Technológiai Minisztérium adatai szerint a fonyódi és a velencei-tavi után a nyugati országrész harmadik legforgalmasabb kerékpárút-szakasza volt 2020-ban. A siófoki mérőponton a megelőző évhez képest négyszer több kerékpárost számláltak meg tavaly.
A kerékpárosok eddig az autósokkal egy felületen, közösen haladva tudtak átkelni a hídon, a gyalogosok pedig egy elválasztott 2,7 m széles járdán a Balaton felőli oldalon, amelyre csak lépcsőn lehetett feljutni.
A híd szélességének újraosztásával a gépjárművek forgalmi sávja mellett, attól elválasztott, kétoldali és irányhelyes kerékpársávot alakítottak ki.
A kerékpárosok a hídon a szélesítést és felújítást követően a járdához és az úttesthez képest köztes szinten haladhatnak a híd két szélén 1,25 – 1,25 m széles emelt kerékpársávon. Ennek előnye, hogy a kerékpáros forgalom mind az autósoktól, mind pedig a gyalogosoktól kiemelt járdaszegélyek segítségével fizikailag, szintben is el van választva. Ez jelentősen csökkenti a gyalogos-kerékpáros konfliktusok kialakulásának valószínűségét és növeli a közlekedők biztonságát.
A gyalogosok a híd Balaton felőli oldalán egy akadálymentesített, 2,2 m széles járdán közlekedhetnek. A lépcsők kiváltására új vasbeton tartószerkezetek épültek, a híd előtt az északnyugati oldalon közel 80 m hosszban, a híd után az északkeleti oldalon több mint 40 m hosszban.
A 145 m hosszú híd (a híd 30 m szabadnyílású, a szárnyfalakkal és támfalakkal együtt 145 m) acéltartóinak korrózióvédelme és a híd szigetelése elkészült, kiépült a szalagkorlát és az aszfalt kopóréteg, emellett a forgalomtechnikai munkák, mint például a burkolati jelek felfestése és a közúti jelzőtáblák kihelyezése is részlegesen megtörtént.
A gépjárművel közlekedők a szélesített és felújított hídon 2021. június 21-től a végleges forgalmi rendnek megfelelően, újra kétirányban, a kerékpárosok pedig a híd két oldalán kialakított kerékpársávokon haladhatnak, míg a gyalogosok a Balaton felőli járdán tudnak közlekedni.
Ezt követően ideiglenes forgalomkorlátozás mellett befejeződnek a hídfők és szárnyfalak beavatkozásokat követő javítási munkái, az alépítményi részek védőbevonatának készítése, a tereprendezés és a forgalomtechnikai munkák kiépítése.
Így várhatóan 2021. július 13-tól a hídon már korlátozások nélkül haladhat a forgalom.
Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Örömmel tölt el, hogy a Balatoni Bringakör felújításának első üteme választókörzetemben valósulhat meg. Ennek egyik fontos elemeként került sor a siófoki Baross híd rekonstrukciójára is. Már a beruházás indulásakor is az volt a célom, hogy a meglehetősen túlterhelt nyári főszezonra közlekedésre alkalmas állapotba kerülhessen a megújult híd. Ezt ma sikerült elérnünk.
Köszönöm a siófokiaknak és a városban közlekedőknek a türelmét, a kivitelezőknek és a NIF Zrt.-nek a szakmai közreműködést, valamint Magyarország Kormányának az anyagi támogatást!”
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója elmondta: „Az összesen 205 km hosszú Balatoni Bringakör 80 km-én már korszerűbb úton, kényelmesebben lehet kerékpározni. Jelenleg 19,2 km-en a meglévő kerékpáros útvonalat újítjuk fel, 1,8 km-en teljesen új kerékpárutat építünk és további mintegy 100 km tervezését végezzük a háttérben, annak érdekében, hogy a Balaton körüli kerékpáros túraútvonalat választók egy modernebb és biztonságosabb utat használva, kényelmesebben szerezhessenek új élményeket.”
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg uniós és hazai forrás felhasználásával. A Baross híd munkálatait a Swietelsky Magyarország Kft. végzi nettó 233 millió forint értékben.