Egymást érik a kerékpáros fejlesztések
A NIF Zrt. beruházásában intenzív kerékpárút-fejlesztés zajlik szerte az országban. Már a korábbiakban átadott 42 kilométernyi kerékpáros létesítmény is bizonyítja, hogy korábban nem látott ütemű munkálatok indultak el hazánkban. 2020-ban tovább folytatódott a munka, összesen 58 kilométernyi kerékpárutat adtak át, amelyből 19,4 km teljesen új kerékpárút. Országszerte több mint 69,5 km-en folyik jelenleg is az építés és mintegy 668 kilométernyi szakasz fejlesztésének előkészítése zajlik a háttérben.
Jelentős fejlesztésekkel bővült 2020-ban kerékpárút-hálózat
A leglátványosabb fejlesztés közel nettó 3,3 milliárd forintból valósult meg Tiszafüred és Poroszló között. A tavaly júniusban elkészült új szakasznak köszönhetően biztonságosan, a közúti forgalomtól elzárva lehet körbe tekerni a Tisza-tavat. A szakaszon épült meg az ország egyik legszebb kerékpáros hídja, melynek tervezése során nagy hangsúlyt fektetettek arra, hogy a műtárgy szerkezete illeszkedjen az egymás mellé épített vasúti és közúti hidakhoz, illetve minél jobban összhangban legyen az épített és a természetes környezettel is.
Szintén tavaly nyáron vehették birtokba a kerékpárosok a Debrecen és Nagyvárad közötti kerékpárút egy jelentős szakaszát. A 8,3 km-es Tépe és Berettyóújfalu között kiépített kerékpárúton korszerű körülmények között tekerhetnek a turisták és a környéken élők.
Befejeződtek a munkálatok a fővárost és a Balatont összekötő kerékpáros útvonal, Budapest-Etyek közötti szakaszának Budaörs, Törökbálint és Biatorbágy településeket érintő részein, ahol a beavatkozások jellegéből fakadóan nem volt szükség építési engedélyekre. A beruházás keretében a 6,7 km-es szakaszon helyreállították az aszfaltburkolatot, padkák készültek, szintbe helyezték az aknafedlapokat, felfestették a burkolati jeleket, továbbá KRESZ-, kiegészítő- és információs táblákat helyeztek ki.
Ősz végére lezárult a Balatoni Bringakör fejlesztésének egy újabb szakasza is. Ezúttal Balatonboglár és Balatonmáriafürdő között összesen 22,7 km hosszú, illetve Zamárdi és Balatonlelle között összesen 3,7 km hosszú lakóutcákat érintő szakasz újult meg. A fejlesztéssel leromlott burkolatminőségű utcák újultak meg, felfestették a tájékozódást segítő burkolati jeleket és kihelyezték az útbaigazító táblákat, valamint forgalombiztonságot javító egyéb forgalomtechnikai elemeket, mint például elsőbbséget szabályzó és veszélyhelyzetre figyelmeztető táblákat, burkolatjeleket, illetve az autósok sebességét csökkentő forgalomcsillapító küszöböket.
A Duna jobb partján az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút hálózat részeként – amely az Atlanti-óceántól egészen a Fekete-tengerig tart és Magyarországon 420 kilométer hosszan a Duna mentén halad – megépült a Budapest és Szentendre közötti 5,61 km hosszú kerékpárút is, ezzel Pest megye egyik fontos közlekedésfejlesztési projektje készült el. Az útvonal korábbi kiépítettsége és állapota sok helyen nem felelt meg a megnövekedett kerékpáros forgalmi igényeknek. A beruházás célja ezért a kerékpárút települések közötti szakaszának fejlesztése volt, sokaknak megteremtve így a biztonságos kerékpározás lehetőségét, tovább erősítve a térségben rejlő turisztikai lehetőségeket is.
A kerékpárút-hálózathoz kapcsolódó Győrzámoly-(Győr)-Gönyű szakaszon a győri Mártírok úti 1,02 km hosszú 2×1 sávos kerékpárút szakaszt pedig az év végén vehették birtokba a biciklisek. A kerékpárút építés mellett támfalépítés, a kerékpárút és az önkormányzati közút között szakaszosan szalagkorlát építés, illetve a közvilágítás átépítése is része volt a projektnek.
Folyamatosan haladnak előre a kivitelezések
Már ezek a beruházások is jó példái a hálózati fejlesztésnek, azonban a munkák itt nem állnak meg, jelenleg 69,5 km-en zajlanak a kivitelezések.
2020 márciusában láttak hozzá az EuroVelo 6 kerékpárút Budapest és Dunakeszi közötti 5,36 km-es szakaszának építéséhez. Dunakeszin az elmúlt években színvonalas kerékpárút hálózat épült ki, az új szakasz jövő tavaszi megépülésével a Pest megyei település bekerül a nemzetközi kerékpáros vérkeringésbe. A kerékpárútnak azonban nem kizárólag turisztikai szerepe lesz, mivel sokaknak a munkába járást is megkönnyíti majd. A kerékpározók az új szakaszt idén májustól használhatják majd.
A Budapest-Balaton kerékpárút Budapest – Biatorbágy közötti 9,6 km-es, illetve a Biatorbágy – Etyek közötti 4,4 km-es szakaszon tavaly tavasszal megkezdődött a kiviteli tervek elkészítése és a már elkészült tervek alapján a kivitelezési munkálatok is elindultak és a nem engedélyköteles szakaszok egy része el is készült. Az Etyek – Tordas és a 710. sz. főút – Balatonakarattya közötti szakaszon megkezdődtek a kiviteli tervezési munkák.
A tokaji Erzsébet királyné-idat több ütemben újítják fel és szélesítik ki, ennek egy része már elkészült 2020 decemberére. A következő rakamazi oldali ütem 2021 januárjában kezdődik és várhatóan 2021 április közepéig elkészül, ezt követően elkezdődik a tokaji oldali körforgalom felújítása is. A beruházás során biztonságos, közvetlen kerékpáros kapcsolat jön létre a jövő év végére a Nyíregyháza és Tokaj között megépült kerékpárút és a kivitelezés előtt álló tokaji Kopasz-hegy körüli kerékpárút között, a kerékpárút Tiszán való átvezetésével.
Fejlesztik a Győrt Pannonhalmával összekötő kerékpáros útvonalat is, amelynek megvalósítása során kerékpárút szakaszok és vegyes forgalmú, aszfalt burkolatú útszakaszok épülnek összesen 17,67 km hosszúságban. A beruházás által a Győrtől délre eső települések gyorsabban megközelíthetők lesznek, megkönnyítve ezzel az agglomerációs településeken élők mindennapjait is. Az útvonal kiépítésével idén nyarától a kerékpárral közlekedő turisták is biztonságosan és a jelenleginél komfortosabban érhetik majd el a pannonhalmi világörökséget.
A turistaszezont követően, 2020 őszétől folytatódott a Balatoni Bringakör komplex felújítása. Ennek egyik eredményéként tervezetten idén nyárig a Balatonlelle és Balatonakarattya közötti teljes szakaszon befejeződnek a Bringakör munkálatai. A szakaszon belül még folyamatban lévő legjelentősebb munkavégzéssel érintett helyszínek Balatonlellén a Köztársaság utca szélesítése, Balatonszárszón a Jókai Mór utca szélesítése, Zamárdiban a Szent István utca, valamint Szántódon a Móricz Zsigmond utca mentén létesülő gyalog- és kerékpárút, illetve Siófokon a Baross híd átépítése, valamint a Szent László utca melletti gyalog- és kerékpárút építése.
A 48. sz. főút Debrecen-Nyírábrány közötti szakasz 11,5 tonnás burkolatmegerősítésével párhuzamosan 2021-ben a főúthoz kerékpárúton kapcsolódva kötik össze Vámospércset és Nyírábrányt, illetve a határt 3,7 kilométernyi gyalogos és kerékpárúttal, így a közlekedés ebben a térségben is biztonságosabb lesz majd.
Kulcsfontosságú beruházások indulnak 2021-ben
A számos új szakasz átadásán és építésén felül a NIF Zrt.-nél további 668 km-en zajlanak jelentősebb előkészületek, melyből 110,9 km-en már 2021-ben megkezdődnek a kivitelezési munkák.
Az EuroVelo 6 Rajka és Budapest közötti szakasz fejlesztésének következő lépésében kiépítik Komárom-Esztergom megyében a 7,5 km-es dunaalmási és a 13,9 km-es Gönyű-Komárom közötti szakaszokat.
Ebben az évben a Budapest – Balaton kerékpárút fejlesztésének keretében Törökbálinton 5 meglévő hidat újítanak fel. A Székesfehérvár bevezető, Székesfehérvár – Polgárdi, valamint a Polgárdi – 710. sz. főút közötti szakaszokon a kiviteli tervek elkészítésére és a kivitelezésre vonatkozó munkák a szerződések megkötése után az év elején kezdődnek meg.
Folytatódik a Balatoni Bringakör további szakaszainak tervezése. A már rendelkezésre álló tervek alapján tervezetten tavasszal megkezdődhet az építési engedélyköteles szakaszok kivitelezése a Tihany és Örvényes közötti kb. 3,3 km hosszú szakaszon. Szintén 2021-ben Balatonkenese és Balatonfűzfő között 4,2 km-es szakaszon, illetve további önkormányzati utcákat érintő részeken is megkezdődnek a munkák. Az építési engedéllyel nem érintett szakaszok kivitelezése is folytatódik, immár a Balaton északi partján Balatonkenesétől-Gyenesdiásig tartó lakóutcákon vezetett szakaszokon újítják fel a meglévő burkolatot és a forgalomtechnikai elemeket.
A 2021. II. negyedévében elindul Tokaj-Hegyalján a Tokaj-kör kerékpáros útvonal megvalósítása, melynek elkészültével a már átadott Nyíregyháza-Tokaj közötti kerékpárút kiegészül Tokaj-Bodrogkeresztúr-Tarcal-Tokaj útvonallal, így mintegy 52 km hosszúságú összefüggő kerékpárút jön létre 2022-re.
A fejlesztések az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai források felhasználásával valósulnak meg.