Új, zöld ütőér élteti majd Újbudát
A Déli Körvasút fejlesztésével az érintett újbudai terület zöldfelületei is megújulnak, kerékpárral és gyalogosan is bejárható zöldfolyosó jön létre a Budaörsi úttól egészen a Dunáig – ez a tervezési feladat a most megjelent, a vasútfejlesztéshez kapcsolódó tájépítészeti tenderben. A pontos tartalmat úgy kell kialakítania a tervezőnek, hogy figyelembe veszi a részvételi tervezés eredményeit is. A BFK Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már elindította azt a honlapot, amelyen az itt élők elmondhatják véleményüket.
A Déli Körvasút fejlesztésének legfontosabb célja, hogy a jelenleg csak egy irányból, félóránként erre járó Székesfehérvár–Kőbánya-Kispest közötti elővárosi vonatok a jelenleginél háromszor sűrűbben járhassanak, azaz tízpercenként érkezzenek a szerelvények a budai agglomeráció három régiójából a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról, és Pesten is három irányba folytathassák útjukat az Élessarok érintésével Pécel, Gyömrő és Kőbánya-Kispest érintésével Ferihegy-Monor felé. Ugyancsak több távolsági járat használhatja majd ezt a szakaszt, például Kelet-Magyarországról Budapesten át, az új megállókban számos városi csatlakozást biztosítva a Balaton felé.
A vasútfejlesztés szükségességéről döntött a kormány, az Európai Unió támogatja a beruházást, a Déli összekötő vasúti híd rekonstrukciójával már a kivitelezés is megkezdődött és a teljes budai szakaszra a vasútfejlesztés jogerős építési engedélyekkel rendelkezik, A jelenlegi egyeztetés tehát nem a vasútfejlesztés közlekedéspolitikai kérdéseiről szól, hanem a most kezdődő tervezési folyamatról a vasút környezetének rendezése kapcsán. Ehhez kérik az itt élők véleményét és támogatását.
A cél az, hogy a terület egy olyan kerékpáros-gyalogos zöldfolyosóvá váljon, amely végig rendezett, fásított, parkosított környezetben halad a Budaörsi úttól a Kopaszi-gátig. A fejlesztésnek köszönhetően egy új, a Hamzsabégi úttól a Rákóczi hídig tartó összefüggő kerékpáros főtengely is létrejöhet, amely a budai felső rakparton futó kerékpárúthoz csatlakozik. Az új útvonal nemcsak az egyéni (gyalogos, kerékpáros) közlekedésre lesz alkalmas, de megfelelő közösségi közlekedési kapcsolatokkal is kínál majd – többek között a Nádorkert megállóhoz meghosszabbított budai fonódó villamos, vagy a már meglévő újbudai busz és villamos járatok révén.
A tervezési feladat – amelyet a BFK és a NIF Zrt. teljeskörűen egyeztett a XI. kerület, Újbuda önkormányzatával – része a zöldterülettel kapcsolatos lakossági vélemények beépítése. Az érintett lakosság bevonásának első lépéseként a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. online kérdőíves felmérést indított a jelenlegi területhasználati szokások és jövőbeni igények felmérésére a https://delikorvasut.hu/ oldalon. Az érintett területet szakaszokonként, csomópontonként lehet megismerni az új honlapon. A kérdőívet kitöltők minden egyes területnél részletesen elmondhatják, az adott helyen szóba jöhető fejlesztések, funkciók közül melyiket mennyire támogatják.
A Déli Körvasút érintett területeinek fejlesztései
Megújul a Hamzsabégi út Budaörsi út és Bartók Béla út közötti szakasza, valamint a Bartók Béla út-Tétényi út csomópont
A cél, hogy a vasúti töltés északi oldalán, a Hamzsabégi út Budaörsi út és Bartók Béla út közötti szakaszán lévő egyes telephelyeket felszámolják, ezen túlmenően intenzív fásítást, a közterületek rendezését, a légkábelek földkábelre váltását és a közvilágítás javítását tervezik. Új, városiasabb arculatot kaphat a Bartók Béla út-Tétényi út csomópont, a fejlesztés megvalósulásával javulni fog a kereszteződés gyalogos és kerékpáros átjárhatósága, a villamosperonok és a buszmegállók megközelítése. A tervezett átépítés révén ebben a csomópontban is lehetőség nyílik a fásításra, igényes zöldfelületek kialakítására.
Hamzsabégi út Bartók Béla út és Budafoki/Bogdánfy út közé eső szakasza (Hamzsabégi park)
A Hamzsabégi sétány jelentős része évtizedek óta közlekedésfejlesztési területként szerepel a különböző szabályozási tervekben, ám a területet ezidáig a közút- és a vasútfejlesztés is elkerülte. A vasútfejlesztés miatt a terület egy részét ideiglenesen fel kell használni, erre azonban csak a lehető legszükségesebb mértékben kerül majd sor. A Hamzsabégi park kialakítását érintően az itt élőkkel együttműködve, közösségi tervezés keretében születik majd döntés. Az alapvető cél egy szabadidős funkciókkal is rendelkező, a helyi lakók igényeit kiszolgáló zöld park kialakítása. Az átültetendő fák körét részletes növénytani felmérés és favizsgálat alapján határozzák meg, a vasúti pálya mentén, a vasúti projekt keretében épülő támfal díszítésére, zöldítésére pedig szintén a lakosok tehetnek majd javaslatot. A vasút elválasztó hatásának csökkentése érdekében a töltés alatt biztonságos és kényelmes, jól megvilágított, kizárólag gyalogosok és kerékpárosok számára használható átjárók létesülnek majd.
A Sárbogárdi út és Dombóvári út Tétényi út – Budafoki út közötti szakasza, Csonka János tér
Ezen a szakaszon a közterületek teljes megújítása várható, a Csonka János tér a jelenleginél sokkal zöldebb és rendezettebb lesz. Az utakon kettős fasor kialakítását tervezik – ez a déli oldalon jellemzően a meglévő fasor kiegészítését jelenti, míg az északi oldalon új fák ültethetők. A parkolás rendezett körülményeinek megteremtése ezen a szakaszon is fontos célja a fejlesztésnek.
A Neumann János utca Budafoki út és infoparki aluljáró közötti szakasza, Nádorkert vasúti megálló, sétány a Kopaszi-gátig
A Rákóczi híd budai lehajtóját északról határoló, a Neumann János utcával párhuzamos, ma kihasználatlan terület megújul, és ökológiai, illetve gyalogos-kerékpáros közlekedési szempontból egyaránt teljes értékű összeköttetést nyújt a meglévő Hamzsabégi úti és Kopaszi-gáti parkok között.
A Nádorkert vasútállomás környékét mind a vasút, mind az 1-es villamos, mind a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton át meghosszabbítandó budai fonódó villamos utazóközönsége érinteni fogja, akár a BudaPart és a Kopaszi-gát, akár az Infopark felé igyekszik. A védett, barátságos, áttekinthető állomási előtér és találkozópont kialakítása ezért kulcsfontosságú, így ezen a tágas területen az áthaladó gyalogosok számára különböző funkciók (vendéglátó, árusító pavilonok) kialakítása várható, rendezett, egységes arculat szerint.
A Nádorkert vasúti megállóhely előterében 50-100 db kerékpár tárolására elegendő és a későbbiekben tovább bővíthető B+R tárolók telepítését, illetve mikromobilitási pontok (kerékpártároló, e-roller lerakó stb.) telepítését is tervezik.
A 11. kerületet kelet-nyugati irányban átszelő gyalogos-kerékpáros főútvonal Duna-parti, illetve pesti csatlakozása érdekében a tervezett kerékpárút a Nádorkert megálló és a Rákóczi híd között is továbbvezetésre kerül. A híd budai hídfőjének környékén kialakított új kerékpáros úthálózat eredményeként a Rákóczi hídtól egészen a Bartók Béla útig tartó összefüggő kerékpáros tengely jön létre, amely itt csatlakozik a budai felsőrakparton futó kerékpárúthoz is, összhangban a BKK terveivel.
A tervezés finanszírozását a Kormány a központi költségvetésből biztosítja.
Ha szokott a környéken járni vagy van véleménye a fentiekről, kérjük töltse ki kérdőívünket a www.delikorvasut.hu weboldalon!