MÁR ÉPÜL AZ ÚJ NYOMVONALON NÉGYSÁVOSRA BŐVÜLŐ FŐÚT PÁPA ÉS GYŐR KÖZÖTT
A fejlesztésnek köszönhetően 2023 végére akár 20 perccel is gyorsabban lehet majd közlekedni Győr és Pápa között. A kivitelezési munkák elindulásakor Kara Ákos és dr. Kovács Zoltán, a térség országgyűlési képviselői, és Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője tartott sajtótájékoztatót.
A 83. sz. főút Pápa – Győr, M1 autópálya közötti szakasza elkerüli majd a településeket. Az út kialakítása 2×2 sávos lesz, középen fizikai elválasztással, 20,50 méter korona szélességgel, leállósáv nélkül. A 36 kilométeres szakaszra hat külön szintű csomóponton keresztül lehet majd felhajtani, és 23 műtárgy is épül.
A kivitelezés két ütemre bomlik: a Pápa-Tét-dél csomópont közötti 18,4 kilométeren 15 műtárgy és két külön szintű csomópont (Pápa Észak, Gyarmat), valamint egy vasúti felüljáró épül a pápai Repülőteret bekötő úton. A Tét-dél csomópont és a Győr közötti 17,6 kilométeres szakaszon nyolc műtárgy, négy külön szintű csomópont épül (Tét dél, Tét észak, Győrszemere, Koroncó). A győri bevezető 2018-ban elkészült, első 1 kilométeres szakaszához hasonlóan a további 3 kilométer is 2×2 sávra bővül, zajvédőfal és két további turbó körforgalom létesül. A beruházás részeként megépül a 83. sz. főút – pápai repülőtéri bekötőútja is, mely lehetővé teszi a repülőtér és a város közvetlen megközelítését a vasúti átkelő külön szintben történő keresztezésével.
A projekt előkészítése befejeződött. A területszerzés, fakivágás, régészeti feltárások megtörténtek. 2020-ban kiépülnek a kivitelezéshez szükséges szállító és organizációs utak fognak kiépülni, megkezdődik a humuszolás, elindulnak a hidak próbacölöpözési munkálatai.
Az új útszakaszon a 110 km/h megengedett sebességek köszönhetően a mostani 55 perces utazási idő kb. 20 perccel csökken Pápa és Győr között, várhatóan megszűnik a torlódás Győrben, a Malom úti csomópont térségében.
Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője elmondta: a 83. sz. főutat illetően egy hosszú előkészítési munka áll mögöttünk. Egy igazi csapatmunka eredménye az, hogy az elmúlt hetekben megkezdődhetett a térség és az ország szempontjából is kiemelkedő jelentőségű 36 km-es szakasz építése. Egy rendkívül balesetveszélyes és rossz nyomvonalvezetésű út helyett, egy új nyomvonalú 2×2 sávos főút fog megépülni.
Kovács Zoltán, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyozta: A beruházás jelentőségét mutatják a számok is: a 36 km-es szakaszon 137 ezer m3 aszfaltot, és 3,7 millió m3 töltésanyagot építenek be, valamint több mint 9500 fát ültetnek.
Kiss Boglárka a NIF Zrt. szóvivője kiemelte: a NIF Zrt. beruházásában 2018-ban készült el Győr bevezető szakaszának első egy kilométere. A mostani fejlesztésnek köszönhetően a bevezető további 3 km-en bővül 2×2 sávosra. A szakasz elején a Malom utcánál, illetve az Új Élet utcánál körforgalmú csomópontok is épülnek. A 83. sz. főút Győr és Pápa közötti szakaszának forgalomba helyezése 2023 végén várható.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A Pápa – Tét-dél csomópont közötti szakasz kivitelezője a Duna Aszfalt Kft., a Tét-dél csomópont – Győr közötti szakaszé pedig a Soltút Kft. A két szakasz kivitelezésének nettó értéke 90,5 milliárd forint.