Helyére emelik az első hídelemet – új fejezet kezdődik a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítésében

Az első hídelem megérkezését követően megkezdődhet annak beemelése és helyére igazítása. A munka megkezdésekor Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, valamint Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tartott sajtótájékoztatót.

A Déli Körvasút fejlesztésének első, már megkezdett üteme a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése és bővítése.

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára elmondta: „a közlekedés fejlesztésével az a cél, hogy az emberek gyorsabban, kényelmesebben és kevesebb átszállással érjenek el céljukhoz, csökkenjenek a dugók és ezzel a károsanyag-kibocsátás. Jobb egyensúlyt kell teremteni Budapest és az agglomeráció közlekedésében, ezért fejlesztjük az elővárosi vasutat, a HÉV-vonalakat. A stratégiai célunk az, hogy minden elővárosi vasútállomásról 15 percenként induljon vonat Budapestre, ezek legalább három metróvonalat érjenek el közvetlenül, és hogy egyetlen bérlettel lehessen igénybe venni a MÁV, a Volán és a BKV járatait.”

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója hozzátette: „a Déli Körvasút fejlesztése lehetővé teszi, hogy olyan vonatokat lehessen indítani, amelyek Székesfehérvártól Hatvanig járhatnak – ehhez eddig a kapacitás és az új megállók is hiányoztak. A Déli Körvasút fejlesztésének köszönhetően új megállók épülnek, ezek az eddig hiányzó metrócsatlakozást is biztosítják majd Kelenföldön a 4-es, a Népligetnél a 3-as és a reményeink szerint a jövőben Közvágóhídnál is az 5-ös metróhoz, ezáltal az itt közlekedő vonatok teljes értékű kapcsolatot adnak mindenkinek, akik a budapesti belvárost, vagy szinte bármelyik budapesti célpontot keresik.”

2020. szeptember 21-én a 200 tonna teherbírású Clark Ádám és a 300 tonna teherbírású Hebo lift-8 (korábbi nevén Atlas) úszódaruk áthelyezik az első hídelemet az erre a célra tervezett és gyártott, bárkákra szerelt hidraulikus emelőműre. Annak érdekében, hogy az átemelés végrehajtása sikeres legyen, az elmúlt napokban közel 70 ember dolgozott a hídépítés helyszínén és további 65 a csepeli előszerelő területen.

A híd első három, 80 méter hosszú, a hídtartozékokkal együtt átlagosan 425 tonnás eleme közül kettő továbbra is a csepeli előszerelő terület előtt, úszóbárkákon várakozik a Dunán. Eközben a Rákóczi-híd pesti hídfőjénél felsorakoztak az úszódaruk a harmadik, elsőként beemelendő elem mozgatására.

A hídelem emelőművel történő függőleges irányú mozgatása további előkészítő tevékenységet követően legkorábban szerdán kezdhető meg. Mivel minden hídelem rövidebb, mint egy hídnyílás annak érdekében, hogy beemelhető legyen, következő lépésben a hídelem ún. pozícióba húzása történik majd a pesti oldal irányába, azaz hosszirányú mozgatás történik annak érdekében, hogy az alátámasztás biztosított legyen.

Hatalmas körültekintést igénylő, várhatóan több napig tartó feladatról van szó, melynek megvalósítása a vasúti, a vízi, és a közúti forgalom fenntartása mellett történik, ezért csak ideális időjárási- és vízállási körülmények esetén indítható meg.

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte: „A Déli összekötő vasúti Duna-híd hazánk egyik, vagy talán nem túlzás állítani, az egyik legjelentősebb vasúti hídja. Nem csak a főváros két partját, de Kelet és Nyugat Magyarország összekapcsolásának vitathatatlanul legfontosabb műtárgya. A Déli összekötő vasúti Duna-hídon keresztül halad át Magyarország keleti és nyugati országrésze közötti vasútforgalom mintegy 90 százaléka, ami 2020 első félévében összesen 50.356 vonatot jelentett. A napi átlag 277 vonat közül több mint fele személyvonat, harmada tehervonat, a többi pedig szerelvényvonat. Ferencváros – Kelenföld állomásközben a tavalyi évben az utasforgalom 4,6 millió fő volt.”

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: „a híd úgy újul meg, hogy a forgalom ne szenvedjen csorbát, ennek érdekében és a vasúti forgalom folyamatos fenntartásának igénye miatt szakaszosan kerülnek a helyükre az egyes hídelemek, és 2022 szeptemberére készül el a jelenlegi két hídszerkezet helyetti 3 rácsos acélhíd. Hatalmas vízi járműpark van jelen: a két nagy daru, az úszóbárka, illetve az emelőművek. A mai napon a munkálatok leglátványosabb mozzanata, amikor az úszódaruk a hídszerkezetet átemelik az emelőműre. Ez egy lassú folyamat eredmény lesz, amit napokon belül követ majd a függőleges emelés. A Déli Körvasút fejlesztése egy évszázados álom, amelynek már az első üteme is hozzájárul ahhoz, hogy korszerű összeköttetés jöjjön létre a két városrész, illetve Kelet- és Nyugat-Magyarország között.”  

A Déli összekötő vasúti Duna-híd fejlesztése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Korlátolt Felelősségű Társaság végzi nettó 35 921 393 827 Ft értékben. Az összekötő vasúti hidat a Déli Körvasút fejlesztés részeként korszerűsítik. A teljes program a NIF Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ együttműködésében valósul meg, több ütemben.

 

Videón a Déli összekötő vasúti Duna-híd első elemének helyére emelése

Forrás: A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával valósul meg.

2020. szeptember