EURÓPÁBAN IS EGYEDÜLÁLLÓ SZERKEZETŰ TISZA-HÍD ÉPÜL AZ M44 GYORSFORGALMI ÚT LAKITELEK-TISZAKÜRT SZAKASZÁN

Az ütemezésnek megfelelően halad a kivitelezés az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt közötti szakaszán. Folyamatos a töltésépítés a teljes szakaszon. A Tisza-híd támaszainak alapozása a hídfők kivételével elkészült, a pillérek építésén dolgozik a kivitelező. Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, Bács-Kiskun megye 4. sz. vk. országgyűlési képviselője, Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye 4. sz. vk. országgyűlési képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója sajtótájékoztatót tartott a híd látogatóközpontjánál.

A szakaszon 10 km hosszú 2×2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút épül, összesen 7 híddal, mely csatlakozik a 2019-ben átadásra került M44 autóút Tiszakürt- Kondoros szakaszához. Az útépítés ütemesen halad, folyamatos a töltésépítés a teljes szakaszon.

A szakaszon két különszintű csomópont épül Tiszakürtnél és Lakiteleknél. A lakiteleki csomópontnál új mérnökségi telep is épül. Az épületek alapozási munkái elkészültek, az irodaépület falazási-, a sótároló, a műhelyépület, a hidegraktár szerkezetépítési munkái vannak folyamatban. Készülnek a telepen belüli közművezetékek, valamint térburkolatok töltésépítési munkái.

A tiszakürti különszintű csomópont építéséhez szükséges a 44. sz. főút összesen 3,2 km hosszú korrekciós szakaszának megépítése is. A csomópont és a korrekciós szakasz építése miatt a forgalmat május 19-től a 44 sz. főútról az M44 aszfalt kötőrétegig megépült jobb pályájára terelték át. A tereléssel érintett 2,3 km hosszú szakaszon 60 km/h-ás sebesség korlátozás és előzési tilalom van érvényben.

A projekt része a szakasz elején a 4625. j. Szolnok-Kiskunfélegyháza összekötő út M44 és 44. sz. főút közötti 1,5 km hosszú szakaszának megerősítése, melynek 44 sz. főúti csomópontja vasúti közlekedéssel összehangolt jelzőlámpás osztályozós csomóponttá épül át.

A beruházás leglátványosabb műtárgya a Tisza folyó felett épülő új közúti híd. Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár darab, hasonló. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt. A szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A híd pilonok végső magassága 41,6 méter lesz.

A két hídfő kivételével a többi támasz alapozása elkészült, a pillérek építése van folyamatban. Elkezdődött a mederhidat tartó pilonok építése. A mederhíd acélszerkezetének gyártása elemenként üzemben történik, majd a helyszínre szállítás után ideiglenes állványokon hegesztik össze őket, ezután a két partról szakaszosan tolják be őket a meder fölé. 20 db szerelési egység készül, melyek 13,5-16 m hosszúak. A bal parton három egység készült el, a negyedik összeszerelése folyik, a jobb parton két egység készült el és a harmadik összeszerelése folyamatban van. A szakaszon a Tisza hídon kívül 6 kisebb műtárgy is épül.

Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, Bács-Kiskun megye 4. sz. vk. országgyűlési képviselője azt mondta: hiszem azt, hogy a térségben a népesség megtartó képesség, képesség megtartó népességgel párosul. Ehhez a gyorsforgalmi út megépülése is hozzá fog járulni. Arra számítunk, hogy a megépülő gyorsforgalmi útnak köszönhetően a fiatalok és a befektetők jövőt látnak Bács-Kiskun megyében.

 Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye 4. sz. vk. országgyűlési képviselője kiemele: már a tavaly átadott 62 kilométeres szakasznak köszönhetően is érzik a térség települései, hogy kellemesebb lett az élet. A körzetemben Cserkeszőlőn és Kunszentmártonban is kisebb lett a forgalom. Az, hogy 2022-re elkészülhet az M44 gyorsforgalmi út két újabb része, remekül példázza az elmúlt 10 év fejlődését.

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a munkák aktuális állásáról elmondta: megkezdődtek a munkák az M44 Szentkirály-Lakitelek közötti szakaszán. Ez a projekt egy bővebb műszaki tartalmat foglal magába. A 4623 j.  Szentkirály-Tiszakécske összekötő út felújítását, a Szentkirály elkerülő szakasz megvalósítását a 4622 j. Kecskemét-Lakitelek összekötő út felújítását a Szentkirály elkerülő 44 sz. főút között, párhuzamos kerékpárút építéssel és a 44 sz. főút felújítását a 4622 j. út és 445 sz. főút között. A nyomvonalon elkezdődött a lőszermentesítés és zajlik a fakivágás.

 A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Kft. végzi nettó 51 308 917 861 Ft értékben.

2020. május