JÓL HALAD A BUDAPEST – HATVAN VASÚTI VONALSZAKASZ KORSZERŰSÍTÉSE

A járványügyi helyzet ellenére is nagy erőkkel zajlik a munkavégzés a Rákos – Hatvan vonalszakaszon. A Pécel és Aszód közötti szakasz 2019. decemberi forgalomba helyezése óta a vonatközlekedés folyamatos. A nyíltvonali szakaszokon végzett munkákat követően a hangsúly az állomási, megállóhelyi és pályamenti beavatkozásokra kerül.

A Rákos – Gödöllő közötti szakaszon Akadémia-Újtelep megállóhelyen a perontető alapozása és a peron építése folyik. A P+R parkoló építése a közműkiváltásokat követően, május végén kezdődhet. Rákosligeten az üzemi épület felújítása, Rákoscsaba-Újtelepen a perontető, míg Rákoscsabán a P+R parkoló építése zajlik.

Budapesten május közepén megtörtént a XVII. kerületi Cinkotai úti közúti felüljáró ideiglenes forgalomba helyezése. A Cinkotai út közlekedési szerepe kettős: egyrészt a kerület északi és déli részét kapcsolja össze, másrészt a fővárosban kijelölt közúti teherforgalmi folyosók egyike. A felüljáró ideiglenes forgalomba helyezésével elkerülhetők a sorompók előtti torlódások, csökkenhet a környék járműforgalomból származó környezetterhelése és rövidülnek az eljutási idők ezen az útvonalon.

A Tarcsai úti közúti felüljárót várhatóan 2020 szeptemberétől adják át a forgalomnak. Ezt követően egyszerűbbé válik az eljutás a kerület központi részeiből az M0 és M3 autópálya irányába és fordítva.

A felüljárók – amellett, hogy a közúti forgalom lebonyolítását segítik – hozzájárulnak az elővárosi vasúti menetrend sűrítésének lehetőségéhez.

Pécelen épül a P+R parkoló az állomás északi oldalán. Jelenleg a perontető alaptestek építése és az aluljáró burkolása van folyamatban. A peronburkolatok végleges kialakítása a peronbútorok elhelyezésével egyidejűleg történhet. A felvételi épület közműveinek épületen kívüli hálózathoz való csatlakoztatása megtörtént.

Az Isaszeg – Pécel vonalszakaszon épül a vízelvezető árok. Átadták a forgalom számára az isaszegi felüljáró mellett vezető szervizutat, így folytatódhat a híd háttöltésének építése. A felüljáró ideiglenes forgalomba helyezésére várhatóan 2020 novemberében kerül sor.

Isaszegen a gyalogos aluljáró átadása várhatóan június végén lesz. Az aluljáró ideiglenes forgalomba helyezését követően a „B” peront is innen lehet megközelíteni. A liftek üzembe helyezéséig az akadálymentes közlekedés továbbra is a jelenlegi gyalogos útvonalon lesz biztosított. A nyár végén kezdődő zajvédő fal építéseket követően az állomás területét már csak itt, illetve a Bem utcai szintbeli útátjáróban lehet gyalogosan keresztezni. Ezzel az eddigi balesetveszélyes állapot megszűnik. A perontetők burkolása hamarosan elkészül, a peronburkolatok végleges kialakítását idén nyárra tervezik. A felvételi épület felújítása május közepén vette kezdetét, és tervezetten idén novemberben fejeződik be.

A Gödöllő – Hatvan vonalszakaszon folyamatban vannak a perontető építések és a magasépítési munkák. Gödöllőn épül a felvételi épület és a MÁV-HÉV üzemi épület, Aszódón az új pályafenntartási és biztosítóberendezési szolgálati épület. Készülnek az állomási előterek és P+R parkolók, valamint a buszfordulók. A Tura – Hatvan közötti pályaszakaszon ívkorrekciós munkák folynak. Gödöllőn a HÉV végállomás átépítése zajlik.

A teljes vonalszakaszon Rákos állomástól Hatvanig folyamatosan, szakaszonként épülnek a zajvédő falak.

A Rákos – Hatvan szakaszon a vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a távközlést és a biztosítóberendezést. Kiépül az átjárhatóságot biztosító ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) 2 szintje, valamint az ennek adatátviteli útját biztosító GSM-R hálózat. A pályaépítési munkálatokkal összhangban 2019. december 7-én üzembe helyezték az Isaszeg – Gödöllő vonalszakasz új biztosítóberendezését.

A biztosítóberendezési munkarészben valósul meg Pécel és Aszód állomás felvételi épületének, továbbá Isaszeg állomás biztosítóberendezési üzemi épületének teljeskörű rekonstrukciója. Megépül Hatvan állomás távközlési épület I. üteme, valamint új üzemi épület készül Gödöllő állomáson. Új utastájékoztató rendszert, valamint új tűz- és vagyonvédelmi rendszert telepítenek.

Az április közepén hatályba lépett vállalkozási szerződés alapján megkezdődik a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti harmadik vágány tervezése, majd kivitelezése. A kiépülő vágány lehetővé teszi a Rákos – Hatvan vonalszakasz felújítása után életbe lépő ütemes menetrend miatt növekvő elővárosi vonatforgalom lebonyolítását.
A beruházás során 3 km hosszan épül ki új vágány 80 km/órás tervezési sebességgel. A Keleti pályaudvaron a 10. vágányt meghosszabbítják, hogy alkalmassá váljon csatolt FLIRT motorvonatok fogadására.

A vágány nyomvonalán felújítanak három vasúti hidat, és megtörténik egy alsópályás acélhíd felszerkezetének a cseréje. A kiviteli tervek készítése mellett jelenleg a zajvédőfalak építéséhez szükséges területszerzési eljárás zajlik. A kivitelezés tervezett befejezési határideje 2022. április.

A Rákos–Hatvan vasútvonal fejlesztése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban valósul meg. A Rákos – Gödöllő vonalszakasz közötti vasúti pálya korszerűsítését az SB-Rákos 2017 Konzorcium (Strabag Vasútépítő Kft. és Belfry PE Kft.), a Gödöllő – Hatvan vasúti vonalszakasz pályaépítését a Swietelsky Vasúttechnika Kft.,a biztosítóberendezési, távközlési és ETCS 2 kivitelezési munkákat a Thales Austria GmbH és Thales Rail Signalling Solutions Kft. végzi.

A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti harmadik vágány tervezését a Kontúr Csoport Kft., kivitelezését az R-Kord Építőipari Kft. végzi.

2020. május