JÓL HALAD A POROSZLÓ – TISZAFÜRED KÖZÖTTI KERÉKPÁRÚT MEGVALÓSÍTÁSA
A Poroszló-Tiszafüred közötti kerékpárút műtárgyainak szerkezete már jórészt készen van. A Tisza-hídon már a védőbevonatok elkészítésén dolgozik a kivitelező.
A Poroszló és Tiszafüred közötti kerékpárút megvalósítása kiemelten fontos közlekedésfejlesztési projekt Heves megye és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán. A Tisza-tó nagyobbik, déli része körüli kerékpárút kiépítése az elmúlt években a 33. sz. főút menti szakasz kivételével nagyrészt megvalósult.
A projekt célja, hogy a Tisza-tó 33. sz. főúttól délre eső, nagyobbik része kerékpárral is körbejárható legyen, ezáltal segítse elő a turizmus további fejlődését, valamint kiszolgálja a hivatásforgalmi kerékpáros igényeket is a két település között a 33. sz. főút mentén, megteremtve ezzel a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeit a megnövekedett kerékpáros forgalomból fakadó baleseti kockázat jelentős csökkentésével.
A projekt keretében a 33. sz. főút jobb oldala mellett a főúttól fizikailag elválasztott, mintegy 6,5 km hosszú kerékpárút épül a Tisza-tó Poroszlói gátjától a Tiszafüredi Ady Endre, illetve Ártéri utcákig. A kerékpárút Tisza tavi szakasza keresztezi az Eger- és a Szomorka-patakot, melyeken egy 308 m, illetve egy 86 m hosszú új látványos íves főtartójú a főúttól külön szerkezetű kerékpáros híd épül.
Az Eger- és Szomorka-patak híd tervezésénél az egyik fő szempont a természetes környezetbe illeszthetőség volt, mely az íves főtartó könnyedségével, nagyobb támaszközök, kevesebb pillér alkalmazásával valósul meg. A két híd szerkezetének össztömege mintegy 500 tonna, mely rendhagyó formájú vasbeton pillérekre támaszkodik fel. Az acél hídelemeket Lengyelországban és Magyarországon gyártották és speciális közúti szállító járművekkel szállították ki a helyszínre, ahol 200 tonnás autódaru segítségével emelték a tervezett helyükre. A Szomorka-patak híd fő szerkezete elkészült, az Eger-patak híd szerelése ütemterv szerint jelenleg is folyik, valamint a kivitelező dolgozik a csatlakozó kerékpárút szakaszok vízelvezetésének építésén és aszfaltozásán is.
A kerékpárút Tisza-folyón való átvezetését a 33. sz. főút Tisza hidjának (280 m) pillérjein kialakított konzolszerkezettel biztosítjuk, melyekre elhelyezésre kerültek az előregyártott íves főtartóval rendelkező acél hídelemek. A tervező nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy az egymás mellé épített vasúti-, közúti és kerékpáros híd szerkezete összhangban legyen egymással, illetve minél jobban beleilleszkedjen a környezetbe. A kerékpáros Tisza-híd szerkezetépítési munkái mostanra befejeződtek, már csak a védőbevonatok elkészítése van hátra.
A kerékpárút keresztezi a Tisza öblítő csatornáját is egy kis műtárgyon keresztül, ahol egy 90 fokban kézi erővel felnyitható 6 m hosszú kishíd került legyártásra és a helyszínen összeállításra. A híd már üzemképes. Jelenleg itt is a védőbevonatok elkészítésén dolgozik a kivitelező.
A Debrecen – Füzesabony és a Karcag – Tiszafüred vasútvonalak kerékpárúttal való keresztezéseiben pedig új labirintkorláttal biztosított új vasúti átjárók is létesültek.
A projekt megvalósításával tehát a Tisza tavi kerékpárút legjelentősebb szakasza épül meg megoldva a Tisza folyó, az Eger és Szomorka patakok kerékpáros áthidalását a főút gépjárműforgalomtól fizikailag elválasztva a teljes 6,5 km hosszú szakaszon.
Forrás: Aktív Magyarország
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést Hódút KFT. végzi, nettó 3.169.035.695 forint értékben.