Nyíregyháza mentesül a tranzitforgalom alól

A 338. sz. főút Nyíregyháza nyugati elkerülő utolsó két ütemének forgalomba helyezésével a megyeszékhelyen várhatóan megszűnnek a torlódások. A teherforgalom, illetve a nemzetközi kamionforgalom is elkerüli a várost. Az átadási ünnepségen beszédet mondott Kövér László, az Országgyűlés elnöke, Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere és Kovács Péter, a NIF Zrt. műszaki igazgató-helyettese.

A 338. sz. főút Nyíregyháza nyugati elkerülő út első két, közel 7 km hosszú ütemét, az M3-as autópálya és a 36. sz. főút között 2015 év végétől használhatják az arra közlekedők. Az elkerülő út utolsó ütemét két részre bontva valósították meg.
A 3,77 km hosszú, 2×1 sávos kialakítású, 36. sz. főút és 38. sz. főút közötti szakaszán mintegy 68 m hosszú, a vasúti keresztezést biztosító híd épült a Budapest-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vasútvonal felett. A vasbeton szerkezetű híd, amely az áthaladó gépjármű forgalom súlyát fogja tartani, fúrt cölöpalapozással készült. A 90 cm magas gerendák a híd háttöltésének konszolidációját követően 2019 májusában kerültek a helyükre, ezt követően a pályaszerkezet vasalása és betonozása következett. Az út végszelvényében, a 36. sz. és 38. sz. főút találkozásánál pedig körforgalmi csomópontot alakítottak ki. A kivitelezést a ZEMPLÉNKŐ Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft. végezte, nettó 5,448 milliárd forint értékben.

A fejlesztés másik részeként egy 4,1 km hosszú, szintén 2×1 forgalmi sávos új nyomvonalú út épült a 38. sz. főút és a Nyíregyházát Kótaj és Buj településekkel összekötő 3822-es jelű összekötő út közötti szakaszon, amely pályaszerkezetéhez gumibitument használtak. A gumibitumen alkalmazása számos előnnyel jár, például nagyobb a terhelhetősége, kisebb a kátyúk kialakulásának esélye, ezáltal hosszabb az élettartama és jobb az ellenálló képessége. Mindezek által alacsonyabb az út fenntartási költsége, illetve megoldást jelent a használt gumiabroncsok környezetbarát hasznosítására is. Érdekesség, hogy a gumibitumennél a közlekedési zaj a polimeres modifikált bitumennel készülő („normál”) aszfaltrétegekkel épült úthoz hasonlítva ~3 dB-lel kisebb. Ez a gyakorlatban azzal egyenértékű, mintha a zajforrástól a távolságunkat megdupláznánk. A beruházás részeként ezen felül a Tokaji és a Nyírszőlősi utat összekötő útszakasz két végén körforgalom épült. Az építési munkálatokat a „KE-VÍZ 21” Zrt. végezte, a kivitelezés nettó költsége 3,751 milliárd forint. Az összesen mintegy 8 km-es szakasz 12 méteres koronaszélességgel, 3,5 méteres sávszélességgel, valamint 2,5 méteres padkaszélességgel készült el.

A két új nyomvonalú szakasz megépítésével teljessé vált Nyíregyháza közel 15 km hosszú nyugati elkerülője. Nyírszőlős és Sóstógyógyfürdő is ezen az úton keresztül kapcsolódhat a városhoz és az M3-as autópályához. A beruházás során 17 ezer köbméternyi aszfaltpálya szerkezetet építettek be, 400 ezer köbméter töltésanyagot használtak fel és az út mentén közel 800 db fát ültettek.A megvalósult beruházás a nemzetközi tranzitforgalom biztonságosabb és kényelmesebb lebonyolítását fogja biztosítani, mentesítve a belvárost az átmenő nehéz-gépjármű forgalomtól.

Kövér László, az Országgyűlés elnöke elmondta: Magyarország úthálózata folyamatosan bővül. Az egyik legdinamikusabban fejlődő megyeszékhely elkerülőjének újabb szakasza készült el a mai napon. A gazdaság teljesítő képessége folyamatosan növekszik, így több jut az úthálózat fejlesztésére is. Nyíregyháza lakosságágnak folyamatos emelkedése, példa arra, hogy átgondolt ésszerű fejlesztésekkel növekedési pályára lehet állítani egy ekkora várost.

 Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: A 2015-ben elkészült csaknem hét kilométeres szakaszhoz csatlakozik a most átadott útszakasz, amely által az elkerülő út immár hiánytalanul betöltheti rendeltetését. Kiemelte, hogy a 2016-2024 közötti időszakban Magyarország úthálózata mintegy 1000 kilométernyi új útszakasszal bővül. A cél, hogy az ország bármely településéről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz.

 Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere hangsúlyozta: Nagy jelentőségű ez a nap Nyíregyháza és a térség lakóinak számára. Egy több szempontból is kiemelkedő beruházás készült el. Az elkerülő út olyan összeköttetést biztosít az autópályával, amely lehetővé teszi, hogy az átmenő- és a teherforgalom elkerülje a belvárost és közvetlen kapcsolatot biztosít a városi északi agglomerációjának lakosai számára.

Kovács Péter, a NIF Zrt. műszaki igazgató-helyettese a beruházás részleteivel kapcsolatban elmondta: A 38. sz. főút és a Nyíregyházát Kótaj és Buj településekkel összekötő 3822-es

jelű összekötő út közötti szakaszon, amely pályaszerkezetéhez gumibitument használtak. A gumibitumen alkalmazása számos előnnyel jár, például nagyobb a terhelhetősége, kisebb a kátyúk kialakulásának esélye, ezáltal hosszabb az élettartama és jobb az ellenálló képessége. Mindezek által alacsonyabb az út fenntartási költsége, illetve megoldást jelent a használt gumiabroncsok környezetbarát hasznosítására is.

A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósult meg.

2019. október