A Szolnok elérhetőségét jelentősen javító beruházás Cegléd és Abony között elkészült részszakaszát vehették birtokba az autósok 2019. június 25-én
A NIF Zrt. számára fontos volt, hogy az M4-es beruházást ne egyben, hanem az egyes szakaszok elkészülésének ütemében a lehető legkorábban átadja a forgalomnak. Az első részátadó egy 8,2 kilométeres szakasszal 2018 augusztusában megtörtént.
A jelenlegi 10,8 kilométer műszaki szempontból két részre osztható.
Az első 4,8 kilométeren a Cegléd Üdülő úti csomópont és a 311. sz. főúti csomópont között a meglévő 2X1 sávos utat 2X2 sávos autóúttá bővítettük, 26,6 méteres koronaszélességgel, stabilizált burkolatlan üzemi sávval, a sávok szélessége pedig 3,75 méterre növekedett. Ezen a szakaszon elkészült egy aluljáró is a 3116. jelű út korrekciója alatt. A meglévő MOL kút környezetében létesült a Ceglédi komplex pihenőhely és feltáró út épül a Ceglédi Ipari parkhoz.
A második 6 kilométeren, a 311. sz. csomóponttól az Abony nyugati forgalmi csomópontig a meglévő 2X2 sávos főút felújítása történt meg hasonló paraméterekkel. Ezen a szakaszon két aluljáró és egy felüljáró korszerűsítése történt meg, a környéken élők komfortérzetének védelme érekében 300 méteren zajvédő falat is létesítettünk.
Az M4 gyorsforgalmi út Üllő és Albertirsa közötti szakasz további építés alatt lévő részein a főpályán a cementstabilizációs alapréteg és a kötőréteg szintjén tart a vállalkozó. Erre már csak a kopóréteg kerül a pályaszerkezetből. Zajlik a csomóponti ágak aszfaltozása és a keresztező utak és műtárgyak építése. A 30 kilométeres szakasz átadása idén decemberben várható.
A Cegléd és Abony közötti szakasz azon részein, ahol a meglévő 2X1 sávos utat 2X2 sávosra bővítjük, a főpálya és a műtárgyak, valamint a pihenő, továbbá a keresztező és a szervizutak építése történik. Jelenleg a javító- és talajstabilizációs réteget készíti a vállalkozó. A teljes 11 kilométeren épülnek a töltések és a védőréteg. Haladnak a vízépítési munkálatok, valamint az új műtárgyak háttöltés- és szerkezetépítése, továbbá a cölöpözési munkák is folyamatban vannak. Az Abony nyugati csomópontban épülő műtárgy hídgerendáinak beemelésére vélhetően 2-3 héten belül megtörténhet, ekkor a közlekedők számíthatnak némi korlátozásra. A befejezési határidő 2020 nyár.
Az M4 gyorsforgalmi út megépülésével a térség egyes települései mentesülnek a 4. sz. főút átmenő forgalmától, annak káros hatásaitól, az új négysávos szakaszokon csökkenni fog az elérési idő.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt mondta: A kormány arra törekszik, hogy Magyarország bármely pontjáról 30 percen belül kényelmesen elérhető legyen egy négysávos útszakasz. Stratégiai cél a megyei jogú városok és kiemelt gazdasági térségek gyorsforgalmi bekötése, az autópályák, autóutak elvezetése az országhatárokig. A 2024-ig tervezett közútfejlesztési projekteket keretbe foglaló útprogram teljes költségvetése 3200 milliárd forint. A magyar gazdaság megerősödésének köszönhetően e forrásmennyiség nagyobbik hányadát, 1800 milliárd forintot a hazai költségvetésből fedezzük. Idén és jövőre is mintegy 200 kilométernyi új gyorsforgalmi és főúti szakasz átadása várható.
Földi László, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyozta: A mai nap nagy ünnep a térség számára, mivel az M4 gyorsforgalmi út egy újabb szakaszát adjuk át. Sokat várunk ettől a fejlesztéstől, mert a beruházásnak köszönhetően a befektetők érdeklődése jelentősen növekszik. Cegléd, Abony, Szolnok és a Tiszántúl is sokat profitálhat az M4 gyorsforgalmi útból. Hosszútávú cél, hogy ezen az úton Nagyváradig közlekedhessünk.
Tarnai Richárd, Pest megye kormánymegbízottja kiemelte: Meg kell teremteni azt az infrastruktúrát, amely a közlekedők számára vonzó lehetőséget kínál. Az M4 gyorsforgalmi út megépítésével a régió bekapcsolódik az ország vérkeringésébe, és ez jelentős gazdasági és társadalmi előrelépést jelent a megye életében.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: Hamarosan indulhatnak a munkák az M4 Abony-Törökszentmiklós közötti szakaszon is. A 27 kilométeres beruházás 2022 elejére készülhet el. Jó hír, hogy az idén ősszel már elkezdenek dolgozni a kollégáim a Törökszentmiklóstól Berettyóújfaluig tartó 94 kilométeres szakasz engedélyezési tervein is. Berettyóújfalunál tavaly már átadtunk 4,5 kilométert a román határig tartó részből. A még hiányzó 26,5 kilométer kivitelezése várhatóan jövő év elejére befejeződik majd.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg.