Befejeződött az M1 autópálya és a 83. sz. főút csomópontjának átépítése
Elkészült a 83. sz. főút Győr-Pápa közötti szakasz 2x2 sávra fejlesztésének első üteme. A beruházás befejezéséről Kara Ákos, infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, Simon Róbert Balázs, országgyűlési képviselő, Borkai Zsolt, Győr Megyei Jogú Város polgármestere és Mayer András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tartott sajtótájékoztatót.
2017 augusztusában kezdődött meg a munka az M1 autópálya és a 83. sz. főút csomópontjában. A beruházás célja az volt, hogy biztonságosabb és gyorsabb legyen a fel- és lehajtás Győrből az autópályára.
A fejlesztés során 1 kilométer hosszon a meglévő 2X1 sávos útból 2X2 sávos út készült fizikai elválasztással. Az M1 autópálya és a 83 sz. főút keresztezésénél és a Mérföldkő utcánál található csomópontokat turbó körforgalomú csomóponttá épültek. Az M1 autópálya Mosonmagyaróvár felőli lehajtójában közvetlen ág épült ki Pápa felé. Az M1 autópálya hídja alatt a 83-as utat a kapacitás növelés érdekében 2×2 sávra szélesítették ki.
Az autópálya le és felhajtó csomópontjaiban a két turbó körforgalom 2017 decemberében elkészült. A szakaszt koronaélen belül még karácsony előtt átadásra került a forgalom számára. A 2018 évben a Mérföldkő utcánál kialakításra került a harmadik turbó körforgalom, és a 83 sz. főút 2×2 sávos felbővítése.
Kara Ákos, infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, valamint Győr- Moson Sopron megye 2. sz. választókörzetének országgyűlési képviselője azt mondta: „Megszerették, megkedvelték és örülnek a győriek ennek a beruházásnak, mert a fejlesztésnek köszönhetően biztonságosabbá válik a közlekedés a térségben. Örömteli az is, hogy a másik választókerületben is munkahelyeket megtartó beruházás zajlik.”
Simon Róbert Balázs Győr- Moson Sopron megye 1. sz. választókörzetének országgyűlési képviselője országgyűlési képviselje kiemelte: „Korábban ez a csomópont a legveszélyesebbek közé tarozott, ennek a beruházásnak, az új körfogalomnak köszönhetőn azóta nem volt baleset. A Győr-Pápa közel 40 km-es szakasza is nagyon fontos fejlesztés lesz, aminek befejezését követően csökkeni fog a menetidő a két város között. Ezek a közúti beruházások is az önkormányzattal szoros együttműködésben valósulnak meg.”
Borkai Zsolt, Győr Megyei Jogú Város polgármestere hangsúlyozta: „Az önkormányzat 2006-ban döntött úgy, hogy meg kell találnia azokat a fejlesztési pontokat, amik a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlenek. Az ezt követő térségben végbement ipari robbanás igazolta ezt a gondolkodást. Nagyon fontos, hogy képesek vagyunk együtt gondolkodni, és a lakosság érdekeit szem előtt tartani. Az önkormányzat az új körforgalom középső szigetének tervezett díszítésével szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy ez a csomópont ne csak biztonságosabb, hanem szebb közlekedési környezetet is teremtsen.”
Mayer András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese azt mondta: „Ez az első egy kilóméteres szakasz már része az előkészítés alatt lévő 83 sz. főút Pápa – Győr 2×2 sávos fejlesztésnek. Jelenleg területvásárlás, kisajátítási folyamatok zajlanak. Az ősz folyamán kezdődik meg a kiviteli tervek készítése és a régészeti feltárások is elindulnak. A NIF Zrt. jelenleg az előkészítési munkákra rendelkezik forrással.”
A szakasz kivitelezésre még nem indult közbeszerzési eljárás. A kivitelező kiválasztására vonatkozó ajánlattételi felhívás várhatóan 2019. év elején jelenik meg. A munkák sikeres eljárás és a szükséges forrás biztosítása esetén 2019. III. félévében indulhatnak el. A tervezett befejezés 2022 IV. negyedév.
A fejlesztés a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós forrásból valósult meg. A kivitelezést a Strabag Általános Építő Kft végezte, nettó 1,4 milliárd forint értékben.