Dunaújváros Megyei Jogú Város intermodális csomópont fejlesztése

Más hazai városokhoz hasonlóan Dunaújvárosban is problémát okoz a városközpontban található autóbusz-pályaudvar és a sűrűn beépített városközpont peremén található vasútállomás elkülönülése, a helyi és országos-regionális (vasúti és autóbusz-) hálózatok és szolgáltatások integrációjának alacsony szintje. Ehhez kapcsolódik a vasút városrészeket elvágó hatása is. Ezen probléma megoldására irányul a vasútállomás és környezetének személyforgalmi intermodális csomóponttá fejlesztése.

A projekt keretében megvalósuló fejlesztések érintik a vasútállomás épületét, valamint az annak környezetében megvalósuló buszpályaudvart, P+R, B+R parkolókat. A vasútállomási épület és a Béke városrész között történő biztonságos gyalogos és kerékpáros átjárás érdekében, gyalogos és kerékpáros aluljáró kerül megtervezésre a meglévő kerékpárút-hálózathoz csatlakozva, ezáltal jelentősen csökkenthető a vasút városrészeket elválasztó hatása. Az intermodális csomópont  megközelítését elősegítik közútfejlesztések, közlekedési csomópontok fejlesztése, kerékpárútfejlesztés. A tervezett utastájékoztató rendszer a magas szintű utasforgalmi szolgáltatásokat segíti elő.

Adatok
Projekt típusa Intermodális csomópont
Kialakítás típusa Közúti csomópontok
Új P+R parkolók száma
Vasút
Helyi közlekedés
Helyközi közlekedés
Kerékpár hálózat
B+R parkolók
Gyalogos hálózat
Akadálymentesítés
Egyéb
Közúti csomópontok Az intermodális csomópont területén forgalomtechnikai beavatkozások valósulnak meg, a buszok mozgásának racionalizálása, a P+R és K+R parkolók megközelíthetősége és a gyalogosforgalom biztonságosabbá, átláthatóbbá tétele érdekében.
Új P+R parkolók száma 64 darab
Vasút A vasútállomási épület és a Béke városrész között történő biztonságos gyalogos és kerékpáros átjárás érdekében, mintegy 150 m hosszú gyalogos és kerékpáros aluljáró kerül megtervezésre. A II. és III. vágány közötti középperonhoz, továbbá az intermodális közlekedési csomóponthoz való feljutást lépcső és lift biztosítja.
Helyi közlekedés Az IMCS területén 2 db csuklós autóbusz fogadására alkalmas megállóhely megtervezése.
Helyközi közlekedés Az autóbusz decentrum az állomás előtti téren alakul ki. A decentrum területén 3 db szóló autóbuszra méretezett helyközi megálló kerül megtervezésre.
Kerékpár hálózat A felvételi épület és a Béke városrész között történő biztonságos gyalogos és kerékpáros átjárás érdekében, mintegy 150m hosszú gyalogos és kerékpáros aluljáró kerül kialakításra a meglévő kerékpárúthálózathoz csatlakozva.
B+R parkolók 50 darab
Gyalogos hálózat A Béke városrészt az intermodális csomóponttal összekötő gyalogos és kerékpáros aluljáró kialakítása mellett, az osztottpályás utak mindkét oldalán a várható gyalogos forgalomnak megfelelő szélességű, de legalább 2 m széles járdák kerülnek kialakításra. Az intermodális csomópont területén forgalomtechnikai beavatkozások valósulnak meg, a gyalogosforgalom biztonságosabbá, átláthatóbbá tétele érdekében.
Akadálymentesítés A felvételi épület fejlesztés során, a közterület felé lépcsők melletti rámpa, valamint akadálymentes mellékhelyiség kialakítására és infokommunikációs akadálymetesítésre kerül sor. Az aluljáróból a vágányok közötti középperonhoz, továbbá az intermodális közlekedési csomóponthoz való akadálymentes feljutást liftek kialakítása biztosítja.
Érintett megyék Fejér megye
Érintett települések Dunaújváros
A projektben részt vett tervező(k) TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft.
Fázis Előkészítés
Megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik.
Forrás A beruházást a magyar állam finanszírozza.