Jelentős mérföldkőhöz érkezik a Rákosrendező-Esztergom vasútvonal fejlesztése

Tervezetten 2018. április 9-étől korszerű, villanyvontatású FLIRT motorvonatokon közlekedhetnek az utasok a teljes 2-es vonalon. A beruházás állásáról az Esztergom vasútállomáson tájékoztatták a sajtó képviselőit. A próbaúton a térség fejlesztéseiről tartott háttérbeszélgetést Dr. Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára és dr. Szűcs Lajos, Pest megye fejlesztési biztosa és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója.

A Rákosrendező-Esztergom közötti 2. számú vasútvonal villamosítási és kapcsolódó építési munkálatai 2016 nyarán kezdődtek meg. A beruházás keretében 51 km hosszan valósul meg a vasútvonal villamosítása, a teljes szakaszon kiépítik a kiegészítő biztosítóberendezéseket, valamint a kapcsolódó építési munkálatokat is elvégzik.

A teljes vonalon befejeződött a felsővezeték kiépítése és üzembe helyezték az új D55 típusú biztosítóberendezéseket Leányvár, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomásokon, ezeknek köszönhetően a teljes vonal alkalmassá válik a villamos vontatásra. Április 9-től a menetrend még nem változik, az eddigivel azonos időpontokban közlekednek majd a vonatok, azonban a dízel járművek helyett többnyire villamos motorvonatok közlekednek. A menetrend változása késő tavasszal várható.

A villamosítási és kapcsolódó építési munkákat magában foglaló beruházás befejezése 2018 őszén várható. A felsővezeték építésén túl már befejeződtek Istvántelek alállomás bővítési munkái, átépült Angyalföld állomás vágányhálózata, elkészült Angyalföld – Újpest között a második vágány és a Rákosrendező – Angyalföld közötti vágány építése is. Tavaly december óta használhatják az utasok a Béke úti aluljárót, ami könnyebb átszállási lehetőséget teremtett a vonat és a 12-es, 14-es villamosok között, hozzájárulva így az agglomeráció és a IV. és XIII. kerület kapcsolatának fejlesztéséhez.

Dorogon befejezték a második vágány építését, a beruházás befejezéséig a vontatási alállomás, valamint az autóbuszforduló és hozzátartozó megközelítő utak építési munkáival is elkészül a kivitelező.

A vonal korszerűsítésével egyidejűleg Esztergom állomás is átépült. Még zajlik a buszforduló és hozzátartozó megközelítő utak, a Baross utca és az állomási előtér átépítése is, továbbá két új körforgalom is elkészül a következő hónapokban.

A kiegészítő biztosítóberendezési munkálatok külön projekt keretében, de a villamosítással összhangban valósulnak meg. Leányvár, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomások új D55 típusú biztosítóberendezésének telepítését, és üzembehelyezését követően az angyalföldi és a dorogi biztosítóberendezés telepítése is megkezdődik, amelyek üzembehelyezésének tervezett időpontja 2019. január. Várhatóan 2019. tavaszára megvalósul az utastájékoztatási berendezések létesítése is. Ezzel fejeződik be teljesen a 2. számú vasútvonal korszerűsítése

Bánhidy László Esztergom alpolgármestere köszöntőjében kiemelte: „Nagyon sokat jelent ez a beruházás a térségnek, az itt lakó polgárok régóta várták ezt a fejlesztést. Nem csak a vasútvonal, hanem annak környezete is megújul, Esztergomban is új parkolók létesülnek, a kiépülő buszpályaudvarnak is köszönhetően új városrész alakul majd ki.”

Dr. Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: „Ez az eddigi legnagyobb fejlesztés ezen a vonalon, a FLIRT vonatokkal megérkezik a XXI. századi vonatközlekedés Esztergomba is. A térség lakóinak egy hét múlva már élvezhetik a halkabb, gyorsabb és kényelmesebb közleledést.”

Schwartz István, a MÁV-START Zrt. általános vezérigazgató-helyettese elmondta: „Április 9-től a 2-es vonalon jelenleg közlekedő Desiro motorvonatoknál még korszerűbb és kényelmesebb FLIRT motorvonatokkal utazhatnak utasaink. Ezen felül tervezünk egy menetrendi módosítást, amikortól a villamos vonatok már gyorsabban fognak haladni, rövidebb menetidővel, és egyes vonalszakaszokon a jelenleginél sűrűbben fognak közlekedni.”

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója hozzátette: „Az állomások és épületek felújítása igazán látványos eleme ennek a beruházásnak. Azonban a vonal villamosítása és a kiegészítő biztosító berendezések kiépítése miatt lesz igazán korszerűbb, környezetebarát és gazdaságosabb a közlekedés ezen a vonalon. Az új vonatok nagyobb befogadóképességének is köszönhetően nő az utasszám, több ember utazhat majd Budapest és Esztergom között.”

A fejlesztések a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában hazai és uniós forrás felhasználásával valósulnak meg.

2018. április