Megkezdődött a Budapest – Hatvan vonalszakasz korszerűsítése és ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
A 2020-ban befejeződő beruházásnak köszönhetően fejlődik az elővárosi közlekedés, nő a pályasebesség, csökken az utazási idő, javul az utaskomfort az állomásokon és megállóhelyeken. A projekt átfogó célja, hogy javítsa az ország nemzetközi elérhetőségét és a vasúti közlekedési kapcsolatokat az Európai Unió országai között, a TEN-T folyosók elemeinek fejlesztésével.
A beruházás során a teljes Rákos – Hatvan vonalszakaszon, 53 km hosszban ETCS 2 szintű vonatbefolyásoló rendszert telepítenek, megvalósul a központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) kialakítása, valamint az összes állomáson és a nagyobb forgalmú megállóhelyen új utastájékoztató és térfigyelő rendszert építenek ki. Elvégzik Pécel és Aszód állomás felvételi épületének, továbbá Isaszeg állomás biztosítóberendezési üzemi épületének teljeskörű rekonstrukcióját, Gödöllő állomáson új üzemi épület épül. A kivitelezést a Thales Austria GmbH és Thales Rail Signalling Solutions Kft végzi nettó 23,559 milliárd forintért.
A pályafelújítás két szakaszra bontva valósul meg. A Rákos – Gödöllő közötti, 25,2 km hosszú szakasz nyíltvonalainak és állomásainak átmenő fővágányait 100-120 km/h pályasebességre építik át. Hét állomást és megállóhelyet korszerűsítenek, akadálymentes állomási környezet, magas peronok, aluljárók, liftek, perontetők és térvilágítás épül ki Városszélitelepen, Rákosligeten, Rákoscsaba-Újtelepen, Rákoscsabán, Pécelen, Isaszegen, Gödöllő Államitelepeken.
A teljes szakaszon a biztonságos közlekedés érdekében összesen három különszintű gyalogos átjáró, négy közúti felüljáró, megfelelő zajvédelem érdekében több, mint 17 km hosszan zajárnyékoló fal is épül. Továbbá összesen 180 db P+R parkolót létesítenek Városszélitelepen, Rákoscsabán, Pécelen és Isaszegen. Ennek a szakasznak a fejlesztését a Strabag Vasútépítés Kft. és a Belfry PE Kft. alkotta SB-RÁKOS 2017 Konzorcium, nettó 61,998 milliárd forintért valósítja meg.
A Gödöllő-Hatvan közötti 27,3 km hosszú szakaszon szintén kétvágányú, villamosított vasúti pályát alakítanak ki 100-120-160 km/h tervezési sebességgel. Korszerűsítik Gödöllő, Aszód, Máriabesnyő, Bag, Hévízgyörk, Galgahévíz, Tura állomásokat és megállóhelyeket, Bagon új gyalogos felüljárót és új felvételi épületet is építenek. Gödöllőn új különszintű közúti átjáró épül, két helyen a meglévő közúti felüljáró megújul, megvalósul a HÉV végállomás átépítése, valamint a meglévő P+R parkoló átalakítása is megtörténik. Továbbá 150 db új P+R parkolót létesítenek Bagon, Galgahévízen és Aszódon összesen. Ezen a szakaszon 6,5 km zajárnyékoló falat építenek meg. A szakasz fejlesztését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végzi, a kivitelezés nettó költsége 64 milliárd forint.
Szabó Zsolt, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkára, Heves megye 3. sz. választókerületének képviselője elmondta: „ A vasutat mint teher- és személyszállítási ágat fejleszteni kell. MA elkezdődik a térség gazdasági és társadalmi tovább fejlődése. A most induló beruházás része a 2020-ig 1500 milliárd értékű támogatásból megvalósuló vasúti fejlesztéseknek, aminek keretében 900 km hosszú pályafejlesztés, 45.000 férőhelyes új jármű kapacitás valósul meg.”
Szűcs Lajos, Pest megye 7. sz. választókerületének képviselője, a megye fejlesztési biztosa hangsúlyozta: „A megye és Budapest vasútfejlesztése már több területen is jól halad. Az itt élő emberek nagyon fontosnak tartják, hogy elindulhatott ennek a vasútvonalnak a felújítása. Bízunk benne, hogy a beruházás minél hatékonyabban, gyorsabban és lehető legkevesebb zavartatással valósul majd meg.”
Dunai Mónika, Budapest 14. sz. választókerületének képviselője hozzátette: „Nekünk Rákosmentieknek és Kőbányaiaknak hatalmas mérföldkő a mai nap. Budapest legkeletibb részére jelenleg autóval, és busszal lehet eljutni, valamint a vasút nyújt tömegközlekedési lehetőséget. Emiatt a belvárosba közlekedők közül sokan választják az utóbbit. Ha fejlődik a vonal, gyorsabbá, kényelmesebbé válik ez a közlekedési forma, komfortosabbak lesznek az állomások és az utaskörnyezet, még többen utaznak majd vonaton, és a környéken ez fontos javulást jelent.”
Kiss-Becze Eszter, a MÁV Zrt. stratégiai és fejlesztési főigazgatója elmondta: „A nemzetközi törzshálózat részét képező 80. sz. vasúti fővonal jelentőségét mutatja, hogy átlagosan évente 9 millió utast szállítanak itt a MÁV-START Zrt. vonatai és megközelítőleg 9,1 millió elegytonna áruforgalmat bonyolít le.”
Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a már megkezdődött munkálatokról számolt be: „A kivitelező már megkezdte Isaszeg-Gödöllő szakaszon a pályaépítési és felsővezeték építési munkálatokat, és 2020 év végére a teljes átépített vonalszakaszon 100-160 km/h sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok, csökken az utazási idő.”
A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.