2019 végére teljessé válik Nyíregyháza nyugati elkerülője
Ezzel a két, új nyomvonalú 2x1 sávos szakasszal válik teljessé a 338. sz. főút megyeszékhely nyugati elkerülője, mentesítve a belvárost a nehézgépjármű forgalomtól. Az alapkőletételi ünnepségen részt vett Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere, Szabó Tünde, sportért felelős államtitkár, Dr. Vinnai Győző, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2. sz. választókerületének képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
Jelen projekthez szorosan kapcsolódva, a 2015-ös év végére elkészült a közel 7 km hosszú Nyíregyháza nyugati elkerülő első két üteme, az M3-as autópálya és a 36. sz. főút közötti szakasza, ez nagy előrelépés jelentett annak érdekében, hogy a nehézgépjárművek Nyíregyháza szívét elkerülve közlekedhessenek. A 338. sz. főút Nyíregyháza nyugati elkerülő a 36. sz. és a 38. sz. főutak, valamint a 38. sz. főút és a 3822. j. út közötti szakaszának megépítésével mentesül a belváros a nehézgépjármű forgalomtól.
A 36. sz. főút és 38. sz. főút közötti 3,77 km hosszú 2×1 forgalmi sávos II. rendű főút építését a ZEMPLÉNKŐ Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft végzi el, a kivitelezés nettó költsége 5,448 milliárd forint. A fejlesztés keretében egy, mintegy 68 m hosszú, a vasúti keresztezést biztosító híd épül a Budapest-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vasútvonal felett, az út végszelvényben pedig körforgalmi csomópontot alakítanak ki.
A 38. sz. főút és 3822. j. összekötő út közötti 4,1 km hosszú, 2×1 forgalmi sávos, a végszelvényben körforgalmi csomóponttal kialakított összekötő utat a „KE-VÍZ 21” ZRT. építi meg, a kivitelezés nettó költsége 3,751 milliárd forint.
Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere kiemelte: „A nyugati elkerülő befejezése rendkívül fontos a város számára. Nyírszőlős és Sóstógyógyfürdő is ezen keresztül kapcsolódik majd a városhoz és az M3-as autópályához. Az elkerülő megépülése nem csak a forgalmi dugókat fogja megszüntetni a városban, hanem a teherforgalom is kikerüli a belvárost, valamint a nemzetközi kamionforgalom sem a nagykörúton bonyolódik majd. A beruházásnak természetesen gazdasági jelentősége is lesz. A város ipari parkjának könnyebb megközelítését szolgálja majd, remélhetőleg újabb cégeket vonzva ezzel Nyíregyházára.”
Szabó Tünde, sportért felelős államtitkár hozzátette: „Nyíregyháza jó úton halad a fejlődés irányába. Ha ilyen ütemben lépünk továbbra is előre, akkor hamarosan elmondhatjuk: az ország gazdasági erőcentrumaként a következő évtizedekben a magyar gazdasági növekedés jelentős része származik majd Nyíregyházáról. A gazdasági erősödés szemmel látható a városban, hiszen az infrastrukturális fejlődés óriási ütemben zajlik. Nemzetközi versenyképességünk előmozdítása érdekében új ipari parkok létesültek az elmúlt években, melyek amellett, hogy fejlesztik a helyi gazdaságot, támogatják a munkahelyteremtő beruházásokat. A nyugati elkerülő utolsó két üteme is ezt a cél szolgálja.”
Dr. Vinnai Győző, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2. sz. választókerületének képviselője hangsúlyozta: „A mai pillanatot bátran nevezhetjük történelminek. Nyíregyháza az elmúlt években célul tűzte ki a város közlekedési infrastruktúrájának fejlesztését. Ez a munka most beérni látszik. Úgy gondolom, hogy ha egy nagyváros erős gazdaságilag, azt az agglomeráció települései is megérzik. A fejlesztésnek köszönhetően a nyírtelekiek is könnyebben érik el az autópályát, ez közel 7 ezer ember mindennapjait könnyíti meg. Az elkerülőnek szintén hatalmas jelentősége lesz a Nyírszőlősön és a Rétközben élő 14-15 ezer ember számára is.”
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a beruházás részleteivel kapcsolatban elmondta: „A látványos munkálatok áprilisban kezdődhetnek meg, a főúton közlekedők már érzékelni fogják, hogy kezdetét vette a 19 hónapos átfutási idejű kivitelezési időszak, melynek keretében közel 17.000 m3 aszfalt pályaszerkezet építés, összesen több mint 400.000 m3 földmű építés, valamint egy felüljáró is beépítésre kerül.”
A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg.