Letették az M76 gyorsforgalmi út Zalaegerszeg – M7 autópálya közötti szakaszának alapkövét
A fejlesztésnek köszönhetően Zalaegerszeg 2x2 sávos úttal csatlakozik majd az ország gyorsforgalmi úthálózatához. Az alapkőletételi ünnepségen beszédet mondott Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere, Horváth István, megyei jogú városok fejlesztésének koordinációjáért felelős államtitkár, Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Vigh László, Zala megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője, Manninger Jenő, Zala megye 2. sz. választókerületének országgyűlési képviselője, és Mayer András, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
A 34 km-es útépítési beruházás teljes egészében hazai költségvetési forrásból valósul meg. Várhatóan 2022. IV. negyedévében a 110 km/h tervezési sebességnek köszönhetően a Zalai megyeszékhely gyorsabban és biztonságosabban lesz megközelíthető.
Két szakaszon már elindult a kivitelezés. Az M76 Fenékpuszta (Keszthely)– Balatonszentgyörgy – M7 autópálya közötti 8,6 km-es szakasz 2×2 sávos gyorsforgalmi út lesz, 110 km/h tervezési sebességgel. Két körforgalmú csomópont épül az M7 autópálya Holládi csomópontban gyalogos és kerékpáros átvezetéssel, valamint a 76 sz. főút és a 71 sz. főút csatlakozásában. Megépül még 6 felüljáró valamit egy fel- és lehajtó ág a Téglagyári csomópontnál. 3,2 km hosszon kerékpárút korrekciót hajtunk végre és felújítjuk a Balatonszentgyörgyi csomópont és a 7501 j. út keresztezését a 76 sz. főúthoz történő csatlakozással.
A szakasz két részre osztva készül. Az M7 autópálya Holládi csomópont- Balatonszentgyörgy szakasz és a Balatonszentgyörgy – Fenékpuszta (Keszthely) szakasz nyertes kivitelezője is a STRABAG R76 Konzorcium. A kivitelezés nettó értéke az első szakasz esetében 21,6 míg a másodikban 17,2 milliárd forint.
A kivitelező már dolgozik a 76 sz. főút Alsónemesapáti Kertészház vendéglő- Zalaegerszeg Cserlapi csomópont közötti szakaszon is. A fejlesztés jelentősége, hogy a 1,5 km hosszú eddig 2×1, illetve 1+2 sávos főúti szakasz 2×2 sávossá épül át. A beruházás során Petőhenye térségében felüljáró, Zalaegerszegen a zártkerti ingatlanok mellett gyalogos aluljáró épül, és megújul a Cserlapi csomópont is. A nyertes kivitelező a Colas Út Zrt. A kivitelezés nettó értéke: 3,7 milliárd forint.
Várhatóan ezen szakaszok elkészülte után indulhat majd meg az építkezés az M76 Misefa (Zalaegerszeg) – Fenékpuszta (Keszthely) közötti szakaszon. A 24 km-es 2×2 sávos fejlesztés keretében 9 aluljáró, 4 felüljáró, 1 pihenőhely és 4 különszintű csomópont épül Misefa, Szentpéterúr, Esztergályhorváti valamint Sármellék települések környezetében. A kerékpáros közlekedés megkönnyítése érdekében 7 km hosszon Fenékpusztától Sármellékig kerékpárútat alakítunk ki.
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere hangsúlyozta: „Zalaegerszeg eddig egy nehezen megközelíthető, kétszer kétsávos úttal el nem érhető megyeszékhely volt, ami több történelmi helyzetben, vagy éppen befektetői döntésnél hátrányt jelentett számunkra. Így az út megépítése egy régi, több évtizedes, sőt, legalább fél évszázados álom volt a zalaiak és a zalaegerszegiek számára. A kétszer kétsávos gyorsforgalmi út építése nagymértékben járul majd hozzá a zalaegerszegi járműipari tesztpálya, a logisztikai központ és konténerterminál, a repülőtér, a megyeszékhely és a megye gazdaságfejlesztése, a befektetések, valamint a turizmus további fejlődéséhez.”
Horváth István, megyei jogú városok fejlesztésének koordinációjáért felelős államtitkár kiemelte: „Magyarország Kormánya és Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodásnak köszönhetően 212,5 milliárd forintot fordítunk Zalaegerszegen és a városhoz köthetően megvalósuló fejlesztésekre. Az infrastrukturális fejlesztésekkel párhuzamosan bővítjük a város ipari parkjának kapacitását, amely lehetővé teszi új vállalkozások betelepülését is.”
Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A kormány döntött, hogy a megyeszékhelyek, a megyei jogú városok és kiemelt ipari parkok kerüljenek bekötésre a hazai gyorsforgalmi úthálózatba, ennek keretében valósul meg a mostani fejlesztés is. A térség fejlődését több beruházás is szolgálja, zajlik az M9 Vasvár-Zalaegerszeg közötti szakasz előkészítése, és folyamatban van az M70-es négysávosítása is. 17 települést segítünk azzal, hogy csökkentjük a tranzitforgalmat, ezáltal csökken a balesetveszély, valamint a környezet-, légszennyezés és zajterhelés mértéke is.”
Vigh László, Zala megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: „Tavaly kezdtük el építeni Zalaegerszegen a 42 milliárdból megvalósuló autonóm és elektromos autók tesztelésére alkalmas tesztpályát. A világon egyedülálló, hogy ehhez egy teszt út is fog tartozni, ami olyan elemeket fog tartalmazni, ami alkalmas ezeknek az autóknak a valós körülmények közötti tesztelésére, például a napelem menetközben tölti majd az autót.”
Manninger Jenő, Zala megye 2. sz. választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Ez nem csak egy egyszerű útépítés, hanem az egész megye és régió számára fontos, ennek a régi álomnak a valóra váltása: Zalaegerszeg bekötése, amit ezzel a tesztpályához is köthető, korszerű technológiával építenek meg. Nagyon fontos a térség számára továbbá, hogy Hévíz és Keszthely is, valamint a sármelléki repülőtér, sőt a megye középső része is gyorsabban lesz elérhető a beruházásnak köszönhetően.”
Mayer András, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a beruházás előzményeit ismertette: „A NIF Zrt. több mint egy évtizede foglalkozik az „76-os projekttel”. Kezdetben egy 2×1 sávos útszakasz előzménytervei, és építési engedélyei készültek el a Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta szakaszra. A 2×2 sávos gyorsút előkészítése 2015-ben kezdődött meg. Az M7 autópályától induló mintegy 10 km-es szakaszra a környezetvédelmi engedélyt 2016 év végére, az útépítési engedélyeket pedig 2017 elejére szereztük meg, aminek köszönhetően két szakaszon elindulhatott a kivitelezés.”
A projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.