Befejeződött a 21. sz. főút Szurdokpüspöki és Pásztó, valamint Pásztó és Mátraszőlős közötti szakaszok építése
A beruházásban felújították és szélesítették a nyomvályús, leromlott állapotú 2x1 sávos útszakaszokat, amelyek bővítésével és korszerűsítésével négy sávon kényelmesebben és biztonságosabban közlekedhetnek az autósok. Az átadó ünnepségen jelen volt Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Becsó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője, Balla Mihály, Nógrád megye fejlesztési biztosa, Szabó Sándor, Nógrád megye kormánymegbízottja és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
A 21. sz. főút fejlesztése több ütemben, több szakaszon zajlott és zajlik jelenleg is. A főút 2×2 sávossá szélesítésével, különszintű csomópontok, turbó körforgalmak, új gyalogos aluljárók kialakításával nagyban növeljük a közlekedés biztonságát, csökkentjük az eddig gyakori balesetek számát.
Szurdokpüspöki és Pásztó között 4,5 kilométeren építettük ki a 2×2 sávot. A meglévő Sertéstelep megközelítésére a jelenlegi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítottunk ki, ahol a 21. sz. főút felett vezetjük át a sertéstelepi utat. A 2122 j. hollókői út csatlakozásánál kialakítottuk a Pásztó déli rombusz típusú csomópontot. Ide kötöttük be a 2408 j., Pásztó felé, valamint a 2127 j., Csécse felé vezető utak korrekcióját, ezzel együtt a mellékutak meglévő 21 sz. főúti csatlakozását megszüntettük. A Sertéstelep után vadátjárót építünk, ennek befejező munkálatai még folyamatban vannak. A szakasz kivitelezése nettó 8,037 milliárd forint, kivitelezője a Colas Út Zrt., az EuroAszfalt Kft. és a Colas Hungária Zrt. által alkotott konzorcium.
Pásztó és Mátraszőlős, illetve Tar között is négynyomúsítottuk a 21. sz. főutat mintegy 3,7 kilométer hosszban. A Pásztó nyugati, korábbi szintbeni csomópont helyett különszintű csomópontot alakítottunk ki, amelyben a 21 sz. főút felett vezettük át a pásztói Irinyi utcát. A TSZ telepre vezető út csatlakozása továbbra is megmarad, gyorsító és lassító sávokat alakítottunk ki. Mátraszőlős 21. sz. főúti csatlakozásánál turbó típusú kétsávos körforgalmi csomópontot építettünk, amelyben a gyalogosok közlekedése aluljáróval van biztosítva a 21 sz. főút alatt. Ezt a szakaszt a HE-DO Kft. építette meg nettó 6,349 milliárd forintból.
Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A következő években magas szintű közúti kapcsolatot kap más megyei jogú városok mellett Salgótarján is. A megyeszékhely a 21. sz. főút négysávúsításával válik gyorsabban és biztonságosabban megközelíthetővé az M3 autópálya felől. A gyorsforgalmi bekötést elsődleges igényként nevesíti a Modern Városok Programban megkötött helyi megállapodás. A kabinet gondoskodik a folytatásról is, már zajlik a 21. sz. főút Salgótarján elkerülő és országhatár közötti szakasza fejlesztésének előkészítése.”
Becsó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „Nagy nap ez a mai Kelet-Nógrád életében, hiszen újabb nagy lépést tettünk meg azért, hogy egy több, mint 20 éves álom valóra válhasson. Több szempontból kiemelt jelentőségű ez a beruházás. A teljes fejlesztés befejezésével Kelet-Nógrád is bekapcsolódik a gazdasági vérkeringésbe, a közlekedési infrastruktúra fejlesztése lakosság megtartó és tőkevonzó erejű is egyben. Jövő tavasszal már 15-20 perccel gyorsabban juthatunk el Salgótarjánból Budapestre és fordítva, mindezt sokkal biztonságosabb körülmények között tehetjük meg.”
Balla Mihály, Nógrád megye fejlesztési biztosa hangsúlyozta: „Ez a beruházás nem csak Kelet-Nógrád, hanem Nyugat-Nógrád térségét is erősíteni fogja, meggyorsítja a közlekedést, a környék települései könnyebben elérhetővé válnak. A 21. sz. főút fejlesztése olyan lehetőség, ami hozzájárul ahhoz, hogy a munkanélküliség tovább csökkenjen, a gazdaság és a turizmus tovább növekedjen a megyében.”
Szabó Sándor, Nógrád megye kormánymegbízottja hozzátette: „A 21. sz. főút története 1957-ben indult, akkor alakították ki ezt az új nyomvonalat, amin az elmúlt évtizedekben közlekedtünk. A mostani bővítéssel legalább akkora haladást érünk majd el, mint akkoriban az új út megépítésével.”
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a 21. sz. főút további fejlesztését ismertette: „A főút a mostani két szakasszal együtt nagyságrendileg már 27 km hosszan egybefüggően 2×2 sávos. A Heves és a most átadott két Nógrád megyei szakasz építése még 2016 nyarán kezdődött meg, majd tavaly júniusban elindult a Tar és Mátraverebély, valamint a Mátraverebély és Bátonyterenye közötti út négynyomúsítása is. A Heves megyei Hatvan és Lőrinci közötti szakaszon jelenleg a befejező munkálatok zajlanak, az átadás 2018 tavaszára várható. Tar-Mátraverebély közötti és Mátraverebély-Bátonyterenye szakaszok a befejezése 2019 tavaszán várható.”
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg uniós és hazai forrás felhasználásával.
A beruházásról további képek a projektlapoknál a galériákban érhetőek el, az 21. sz. főút Szurdokpüspöki és Pásztó, valamint Pásztó és Mátraszőlős közötti szakaszokat érintően az alábbi linkeken:
Salgótarján megközelítése 21. sz. főút Nógrád II. szakasz megvalósítása
Salgótarján megközelítése 21. sz. főút Nógrád III. szakasz megvalósítása