Elindult a Lajta tengelysúly-mérő állomás tesztüzeme

Megkezdődött a Lajta tengelysúly-mérő állomás tesztüzeme, amely során a szakemberek időszakosan kiterelik a teljes nehézgépjármű forgalmat a mérőhelyre. A mérés a tesztüzem alatt nem jár szankcióval, a tehergépjárművek néhány másodperc alatt tovább haladhatnak.

Az M1-es autópálya teherforgalma az elmúlt években jelentősen megnőtt. Közlekedésbiztonsági szempontok, valamit a nemzeti útvagyon védelmének érdekében, illetve a fuvarozók versenyegyenlőségének elősegítésének céljából szükségessé vált a túlterhelt tehergépjárművek kiszűrése ezen a szakaszon. Az M1-es autópályán a korábban megépült Lajta Pihenő átalakítás után alkalmasnak tűnt erre a feladatra. A mérésre tervezett technikai megoldás szerint a mérés két lépcsőben valósul meg. Először egy mozgás közbeni, majd szükség esetén fix mérés történik.

A NIF Zrt beruházásban megvalósuló fejlesztés után az M1-es autóálya bal és jobb oldalán az aszfaltba épített érzékelők és speciális kamerák segítségével, lassított sebességen mérik a tehergépjárművek tengelysúly-terhelését. Ehhez az autópálya mindkét oldalán külön sávot kellett kialakítani, ahová beterelik a teherautókat. Amennyiben nincs probléma a súllyal, az autó mehet tovább. Ha viszont a terhelés meghaladja a megengedett mértéket, akkor egy mérőhelyre irányítják őket, ahol további vizsgálat következik.

A beruházás része egy tengelysúly és össztömeg-mérő állomás mérlegházzal, mérőberendezésekkel kompletten, az ehhez kapcsolódó utakkal, parkolókkal.

A tengelysúly-mérő állomást átadás után a Magyar Közút Nzrt. üzemelteti majd. Jelenleg egy 60 napos próbaüzem zajlik, a mérőberendezések kalibrálása, összehangolása történik, és a műszaki átadás-átvétel év végén megtörténik.

 

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést a Lavinamix Építő Kft végzi nettó 3, 95 milliárd forint értékben.

2017. november