Korszerűsítik a debreceni vasútvonal Püspökladány-Ebes szakaszát
Emelkedik a vasúti szolgáltatás színvonala, korszerű vasúti létesítmények szolgálják ki az utazóközönséget 2020 őszétől Püspökladány és Ebes között. A beruházás alapkövét 2017. augusztus 28-án tették le Hajdúszoboszlón. Az eseményen ünnepi beszédet mondott Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, dr. Tiba István, Hajdú-Bihar megye fejlesztési biztosa, Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója.
A felújított Szajol-Püspökladány vonalszakasz folytatásaként, a Püspökladány-Debrecen korszerűsítés első ütemében valósulnak meg a Püspökladány-Ebes vasúti vonalszakasz pályaépítési és biztosítóberendezés tervezési és kivitelezési munkái. A beruházás során 31,25 km hosszon 160 km/h sebességű és 225 kN tengelyterhelésű közlekedésre alkalmas, kétvágányú pálya épül át a szükséges közműkiváltások elvégzésével. Megtörténik Kaba, Hajdúszoboszló, Ebes vasútállomások vágányhálózatának korszerűsítése a kényelmes be- és kiszállási lehetőséget biztosító, 55 cm magasságú állomási peronok létesítésével, peronaluljárók, liftek, perontetők építésével, akadálymentesítéssel. A fejlesztés részeként megújulnak az elektronikus biztosítóberendezési, összevont vasúti forgalomirányítási, távközlési és utastájékoztatási, vagyon- és tűzvédelmi, térfigyelő rendszerek is. A szintbeni átjárók korszerűsítése mellett különszintű vasúti-közúti keresztezés jön létre Kaba állomás bejárati részén, melyhez közúti csomópontot alakítanak ki a 4. sz. főúttal. A környéken élők nyugalmának érdekében zajvédő falak is épülnek Hajdúszoboszlón és Ebesen. Az állomások mellett összesen 109 P+R és 213 B+R parkoló létesül.
A tervezett ütemezés szerint egy éven belül elkészül a Püspökladány-Kaba és a Hajdúszoboszló-Ebes nyíltvonali vonalszakaszok mellett Ebes állomás is. 2018 végére várható a Kaba-Hajdúszoboszló nyíltvonali vonalszakasz munkálatainak befejezése. A teljes projekt 2020 nyarára Kaba és Hajdúszoboszló állomások vágányhálózatának és környezetének megújításával zárul.
Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „Már folyamatban van a Debrecenig hiányzó 7,5 kilométer kivitelezői közbeszerzése is. Az eljárás eredményes lezárása esetén a szerződés a nyertes vállalkozóval akár még idén megköthető, a munkálatok így 2018 elején megkezdődhetnek.”
Bodó Sándor, Hajdú-Bihar megye 5. számú választókörzetének országgyűlési képviselője hangsúlyozta: „Az állomások szempontjából is kiemelten fontos ez a felújítás. Kaba állomás iparvágány hálózattal rendelkezik, ami gazdasági jelentőséggel bír, Hajdúszoboszló turisztikai vonatkozása miatt elengedhetetlen, hogy a pályaudvar jó első benyomást nyújtson az ideérkezőknek a városról. Ebes a Debrecenhez legközelebb eső állomás, itt a napi bejárás feltételei fognak nagymértékben javulni a fejlesztésnek köszönhetően.”
dr. Tiba István, Hajdú-Bihar megye fejlesztési biztosa kifejtette: „Ez a beruházás kapcsolódik a kormány azon projektjéhez, miszerint a térséget kiemelt turisztikai szintre emeli. Összesen 38 milliárd forint támogatás érkezik a megyébe, a különböző fejlesztéseket az ideérkező a látogatok is érzékelni fogják, aminek fontos része az infrastruktúra korszerűsítése is.”
Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese kiemelte: „A mai napon újabb mérföldkőhöz érkeztünk, megkezdődik a Budapest-Nyugati pályaudvar és Záhony-országhatár közötti vasúti fővonal Püspökladány-Ebes közötti 32 km hosszú, kétvágányú villamosított vonalszakaszának átépítése, mely a NIF Zrt. által megvalósuló Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítését célzó beruházás része.”
Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója hozzátette: „A vasúti vonalszakasz teljes átépítése 2020 szeptemberében fejeződik be. A beruházásnak köszönhetően korszerű vasúti létesítmények szolgálják majd ki az utasok igényeit.”
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést az RV2020 Konzorcium (V-Híd Építő Zrt., R-Kord Kft.) végzi nettó 73,5 milliárd forint értékben.