Tovább épül az M4 – megkezdődött a Berettyóújfalu és Nagykereki országhatár közötti szakasz építése

Az M35 autópálya, az M30-as autóút megépítésével valamint az M4 autópálya országhatárig történő folytatásával létrejön a gyorsforgalmi útkapcsolat Felvidék és Észak-Erdély között, Kassa-Debrecen-Nagyvárad irányában. Az M4 autópálya Berettyóújfalu - Nagykereki országhatár közötti szakasz alapkőletételi ünnepségen jelen volt Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Dr. Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője, Cseke Attila, szenátor, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség szenátusi frakcióvezetője, Muraközi István, Berettyóújfalu polgármestere és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.

Az M4 autópálya Berettyóújfalu- Nagykereki országhatár közötti projekt két szakaszban valósul meg. A 29,5 kilométeres szakaszon 2×2 forgalmi sávos autópálya épül leállósávval, középső elválasztó sávval és 26,6 m koronaszélességgel.

A Berettyóújfalu és a 47. sz. főút közötti 2,95 kilóméteres szakaszon 3 új híd épül a Kék-Káló főcsatorna és a 47. sz. főút felett, valamint készül egy földút átvezetés. Berettyóújfalu mellett egy mérnökségi telepet és egy autópálya rendőrséget is létesítenek, valamint a város és Tépe között egy különszintű csomópont szolgálja majd a közlekedés biztonságát. A fejlesztés magában foglalja a közművek kiváltást és több mint 56 ezer növény telepítését is.

A 47. sz. főút- országhatár közötti szakaszon 20 híd épül, amelyek közül kiemelendő a Berettyó folyó és a Dusnok patak feletti pályahíd. A beruházás része egy új, egyszerű pihenő és egy tengelysúly mérő állomás. Különszintű csomópont készül Gáborjánnál és Nagykerekinél, ahol egy komplex pihenővé átalakítható határátkelőt is építenek. A zajhatás csökkentésének, valamint a térségben élők életminőségének javítása érdekében egy kilométer zajvédő fal épül. A szakaszon több mint 36 ezer növényt ültetnek majd.

A beruházás után, a 130 km/h tervezési sebességnek köszönhetően javul a térség megközelíthetősége. Nő a közlekedés színvonala és biztonsága, valamint mérséklődnek a környezeti ártalmak, a zaj- és légszennyezés, illetve részben tehermentesülnek Berettyóújfalu és Mezőpeterd települések. A 42. sz. főúton Berettyóújfalu és az országhatár között jelenleg átlagosan 8.000 jármű/nap forgalom halad át, az átadást követően várhatóan az átlagos napi forgalom 3-4.000 jármű/napra csökkenhet.

Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A kormány 900 kilométernyi új gyorsforgalmi szakasz megvalósításáról döntött, egyebek mellett kiépíti az autópályák, autóutak országhatárokig tartó szakaszait is. Az M4 országhatárig tartó szakaszának megépítése más irányokban is jelentős fejleménynek számít: az M35 párhuzamosan zajló meghosszabbításával magyar oldalon létrejön a Debrecen-Nagyvárad gyorsforgalmi összeköttetés. Erdélyből így az M4-M35-M3 útvonalon minden korábbinál gyorsabban megközelíthetővé válik Budapest és Nyugat-Európa.”

Dr. Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyozta: „Történelmi pillanat ez az alapkőletétel számunkra, mert Hajdú-Bihar megye ezzel lehetőséget kapott a felemelkedésre, a beruházás elősegíti a felvidéki, erdélyi és az anyaországi magyarság kapcsolatának erősödését.”

Cseke Attila, szenátor, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség szenátusi frakcióvezetője kiemelte: „A Romániában élő közösségek számára fontos az alapkőletétel, mert az ország ezzel így kapcsolódhat Európához. Reméljük, hogy ennek a beruházásnak a hatására az észak-erdélyi autópálya szakaszainak építése is új lendületet kap. El kell érnünk, hogy mire a magyar autópálya elér a határig, a román oldal fogadni tudja azt.”

Muraközi István, Berettyóújfalu polgármestere hozzátette: „Ez egy nagy lehetőség nem csak Berettyóújfalu és a környező települések számára is, és ettől a beruházástól nem csak a közlekedésbiztonság javulását várjuk, hanem a határon túli nemzetek kapcsolódását is segíteni fogja.”

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a jelenleg folyó munkálatokról számolt be: „Az első szakaszon jelenleg a szállító utak kiépítése történik. Elkezdődtek a nagy tömegű anyagbeszállítás, a régészeti humuszolás és a megelőző feltárások, a műtárgyak esetében a próbacölöpök építését, terhelését végzi a kivitelező. A második szakasznál a munkaterület átadás-átvételi eljárást követően már lezajlott az állapotfelvétel és a lőszermentesítés. Ezek után indulhatnak majd a látványos munkálatok.”

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, uniós és hazai forrás felhasználásával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. Az I. szakasz kivitelezését a HÓDÚT Kft., Duna Aszfalt Kft. végzi nettó 15,2 milliárd forint értékben. A II. szakasz nyertes vállalkozói a HÓDÚT Kft., Duna Aszfalt Kft., A-Híd Zrt. közös ajánlattevők, a kivitelezés 83 milliárd forintból valósul meg.

2017. július