Szabadbattyán – Balatonfüred vonalszakasz villamos felsővezeték kiépítése, állomások részleges akadálymentesítése, vasútépítési és kiegészítő építési munkáik elvégzése, előkészítés és kivitelezés

A projekt keretében a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti, mintegy 55 km-es vonalszakasz villamosítása történt meg.  A fejlesztés eredményeképpen a keleti medence állomásai és megállóhelyei gyorsabban elérhetőek a 2021. évi nyári menetrend kezdetétől.

A munkálatok 2019 év végén kezdődtek, és  2021 őszén értek véget. A beruházás során átépült Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomás, ahol többek közt 55 cm magas, akadálymentes peronokat építettek, korszerű térvilágítást és hangos utastájékoztató berendezéseket telepítettek.

A mozdonycsere új helyszínen, a korábbi székesfehérvári állomás helyett Balatonfüreden történik, melynek érdekében csonkavágány került kiépítésre.

A vasúti pálya vonatkozásában a vonalszakaszon fenntartási szabályozási munkák kerülnek elvégzésre mintegy 46 km hosszon, valamint Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásokon 5,4 km hosszban átépült a meglévő vágány az alépítmény megerősítésével együtt.

Teljeskörűen elkészült a felsővezeték-hálózat és a villamos betápláláshoz szükséges infrastruktúra, befejeződtek a vasúti pálya- és állomásátépítési munkálatok, valamint megtörtént a biztosítóberendezés üzembe helyezése és a felsővezeték feszültség alá helyezése is. A sikeres üzemi próbák lezajlottak, 2021. május 25. óta villamos vontatású próbamenetek közlekednek Szabadbattyán és Balatonfüred között.  2021. május 31-én, a vágányzárat követően megindult a vasúti forgalom – egyelőre a megszokott, dízeles vontatással, majd 2021. június 19-én a nyári menetrend a villamosüzemmel együtt került bevezetésre.

Az alsóörsi állomáson már 2020. év végén elkészült a felsővezetéki járműtároló épülete. Ebben az épületben állomásozik a vasútvonal karbantartási munkáihoz használatos felsővezeték szerelő-karbantartó jármű. Az épület vágánykapcsolata az állomási vágányok kiépítésével együtt valósult meg.

A vasúti munkák mellett a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztési munkálatai is befejeződtek. A projekt részeként Szabadbattyán meglévő 120/25 kV villamos vontatási alállomásának bővítése megtörtént, egy 132/2×27,5 kV-os, 16 MVA-es transzformátorral, külön Balatonfüred irányú kitápláló mező létesítésével. A vontatási energia biztosításához új tápvezeték épült ki a betápláló fázishatárig, ezzel a vasútvonal 2×25 kV-os táplálási rendszere biztosíthatóvá vált egészen Balatonfüredig.

• a kedvezményezett neve: NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság
• a projekt címe: Szabadbattyán - Tapolca - Keszthely villamos üzem kiépítése a Balaton körül I. ütem (Szabadbattyán - Balatonfüred) előkészítése és kivitelezése és a II. ütem előkészítése
• projekt azonosító száma: IKOP-3.2.0-15-2016-00019 és IKOP-2.1.0-15-2016-00024 (Szabadbattyán alállomás)
• a szerződött támogatás összege: 24 020 000 000 Ft (IKOP-3.2.0-15-2016-00019)
• a szerződött támogatás összege: 2 857 716 945 Ft (IKOP-2.1.0-15-2016-00024)
• a támogatás mértéke: 100% (85% EU/ 15% hazai)
• a projekt befejezési dátuma (műszaki átadás-átvétel): 2021.09.30.

Adatok
Projekt típusa Vasút
Kialakítás típusa Felújítás egy vágány
Felújítás egy vágány 55000 méter
Érintett megyék Fejér megye, Veszprém megye
Érintett települések Alsóörs, Balatonalmádi, Balatonfüred, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Csajág, Csopak, Füle, Polgárdi, Szabadbattyán
Kivitelező ÉB 2018 Konzorcium (VASÚTVILL Kft. és R-KORD Kft)
Fázis Kivitelezés
Kivitelezés kezdete 2019. szeptember
Kivitelezés várható befejezése 2021. szeptember
A kivitelezés szerződéses összege 23 649 534 642 Ft
Forrás A beruházást az Európai Unió és a magyar állam támogatja.

2021. május

2021. március

2020. január