Berettyóújfaluig folytatódik az M35
Az M35 két ütemben megvalósuló kivitelezésével indul Hajdú-Bihar megyében az infrastrukturális nagyberuházások időszaka. Tíz évvel ezelőtt, 2006-ban fejeződött be az autópálya építése az M3-tól Debrecenig. Az újabb, 24,1 km hosszú szakasz alapkövét 2016. július 6-án tették le.
Az M35 autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakaszának kivitelezése két ütemben valósul meg. Az első a 4. sz. főút és a 481. sz. főút között, 5,4 kilométeren, 2×2 forgalmi sávval, leállósávval, középső elválasztó sávval épül meg. A szakaszon két különszintű közúti csomópont lesz a 4. sz. főút, valamint a 481. sz. főút keresztezésénél. A kivitelezést a Colas Hungária-Colas Út Konzorcium végzi, nettó 17,2 milliárd forint értékben. A beruházás keretében 5,5 km hosszan, új nyomvonalon megépül a 481. sz. főút, ami a 47. sz. főúttal köti össze az M35 autópályát. A Debreceni Repülőtér számára is magas színvonalú közúti kapcsolatot biztosító szakasz kivitelezését az STR Építő Kft. végzi, 4,9 milliárd forintért. Az első ütem legkorábban 2017 végén nyílhat meg a közlekedők előtt.
A beruházás második ütemében az M35 autópálya 481. sz. főút – Berettyóújfalu közötti része készül el 18,7 kilométeren. A fejlesztés keretében egy különszintű csomópontot épül az M35 autópálya és a Hajdúszovát-Derecske összekötő keresztezésében. Mikepércsnél egyszerű, Derecskénél komplex pihenőhelyet alakítanak ki. A projekt részeként megépül az M4 autópálya egy rövid, 1,5 kilométeres szakasza is. A kivitelezést a HÓDÚT Kft. és Duna Aszfalt Kft. közösen végzi 46,9 milliárd forintért. Az M35 II. ütemének átadása 2018 végén várható.
Az ünnepélyes alapkőletételen Tasó László államtitkár elmondta: „Az előttünk álló időszakban a gazdasági növekedés felpörgetése érdekében Magyarország szintet lép a gyorsforgalmi hálózat sűrűségében. A kormány uniós és hazai források felhasználásával beköti a gyorsforgalmi hálózatba a megyei jogú városokat, kiépíti az autópályák, autóutak országhatárokig tartó szakaszait, magas színvonalú útkapcsolatokat létesít további kiemelt gazdasági térségekig. A közútfejlesztés fokozott ütemét jól jellemzi, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából csak idén közel 1100 milliárd forint értékben indulnak el nagyobb részben kivitelezési közbeszerzési eljárások.”
Barcsa Lajos Debrecen alpolgármestere kiemelte: „ A több mint 200 milliárd forintos Új Főnix Tervvel teljesen megváltozik Debrecen. A változás egyik fontos eleme az M35-ös autópálya folytatása, a másik pedig a sztrádát a repülőtérrel összekötő 481-es út megépítése. Fontos egyrészt a debreceni átmenő teherforgalom csökkentése szempontjából, másrészt a repülőtér mellett épülő 600 hektáros új Déli Ipari Park tekintetében. ”
Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője hozzátette: „Az autópálya további szakaszának megépítése az elmaradott bihari térség számára óriási jelentőséggel bír, hiszen a gazdaság fejlesztéséhez és fellendüléséhez elengedhetetlen a gyorsforgalmi kapcsolat megteremtése. Ez az út a nemzeti összetartozás útja is egyben, hiszen az anyaország és Erdély között az M35 és az M4 autópályák átadásával újabb határátkelő nyílik.”
Nagy Róbert, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgatója hozzáfűzte: „Az M35 újabb két ütemének megépítésével a biztonságos és gyorsabb haladás mellett, a 47-es főút mellett lévő települések – Debrecen, Mikepércs, Sáránd, Derecske, Tépe és Berettyóújfalu – jelentősen tehermentesülnek az átmenő forgalom alól. A 47. sz. főút kiváltásával az autópályán haladva Berettyóújfaluig a menetidő várhatóan 20 perccel csökken.”
A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.