FOLYTATÓDIK A 21. SZ. FŐÚT FEJLESZTÉSE
Tovább bővítjük a 21. sz. főutat. A korszerűsítés célja, hogy az új, 2x2 sávos úttal bekössük Salgótarjánt és Nógrád megyét az országos gyorsforgalmi úthálózatba. A mai napon megtartott ünnepélyes alapkőletételi rendezvényen részt vett Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, Balla Mihály, a térség fejlesztési biztosa, Becsó Zsolt, Nógrád megye országgyűlési képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
Zajlik a lőszermentesítés, fakivágás, egyes szakaszokon pedig már a terelőutakat építik és a műtárgyak alapozását végzik a szakemberek a 21. sz. főút további szakaszainak bővítése kapcsán. A fejlesztés keretében Heves megyében az M3 autópálya, Hatvan és Lőrinc között, Nógrád megyében pedig két helyszínen Szurdokpüspöki és Pásztó, valamint Pásztó és Tar között kezdődnek meg a kivitelezési munkálatok. A 21-es út ezen szakaszainak 2×2 sávra bővítése mellett különszintű csomópontokat, turbó-körforgalmakat, új gyalogos aluljárókat, vadátjárót létesítünk. A párhuzamos utakat felújítjuk, az érintett útkereszteződéseket átépítjük, növelve a biztonságos közlekedés feltételeit, csökkentve a balesetek számát.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a Nógrád megyei ünnepségen úgy fogalmazott: „ez az út lényegesen több annál, mint egy infrastruktúra fejlesztés, ez az útvonal annak a bizonyítéka, hogy Magyarország végre, sok évtized után törleszti az adósságát, vagy annak nagy részét Nógrád megyével, Észak-Magyarországgal szemben.”
Balla Mihály, a térség fejlesztési biztosa kiemelte: „Minden nógrádi és hevesi ember érdeke, hogy elkészüljön ez a beruházás. A bővítés fontos a térség gazdaságának élénkítésében is. Átfogó közúti fejlesztés indul be a megyében, a 21-es mellett több főút is megújul.”
Becsó Zsolt, Nógrád megye országgyűlési képviselője hozzátette: „Ünnepnap ez az életünkben, ezt nyugodtan mondhatom. Ilyen volumenű fejlesztés, amely ennyire fontos Nógrád megyében, a térség életében, eddig példa nélküli.”
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: „A beruházással biztonságosabbá válik a közlekedés és gyorsabbá az eljutás Salgótarján és a főváros viszonylatában.”
A HEVES MEGYE I. szakasz keretében Hatvan és Lőrinci között valósul meg a négynyomósítás, 6,55 kilométer hosszan. A kivitelezést a Swietelsky Magyarország Kft. és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium nettó 8.497.978.613 forintért. Az új, út Lőrincinél csatlakozik majd a már elkészült 2×2 sávos szakaszhoz. A fejlesztés keretében a nagygombosi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítunk ki, ahol a 21 sz. főút felett vezetjük át a 24102 j. utat. A Lőrincihez tartozó Mátravidéki Erőmű lakótelepe felé vezető 24101 j. út csatlakozásánál szintbeni „T” csomópont létesül, amelyben valamennyi kanyarodási irány számára lassító, illetve becsatlakozási sávokat alakítunk ki. A 2133 j. Heréd–Lőrinci összekötő út keresztezésénél lévő szintbeni csomópont területén új különszintű csomópont épül: a 2133 j. utat a jelenlegi csomóponttól délre, a 21 sz. főút felett épülő új hídon vezetjük át.
A NÓGRÁD MEGYE II. ütemben Szurdokpüspöki és Pásztó között, 4,5 kilométeren építjük ki a 2×2 sávos utat. A kivitelezést a Colas Út Zrt., az EuroAszfalt Kft. és a Colas Hungária Zrt. által alkotott konzorcium végzi 8.037.354.089 forintért. Az építkezés során a meglévő Sertéstelep megközelítésére a jelenlegi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítunk ki, ahol a 21 sz. főút felett vezetjük át a sertéstelepi utat. A 2122 j. hollókői út csatlakozásánál kialakítjuk a Pásztó déli rombusz típusú csomópontot. Ide kötjük be a 2408 j., Pásztó felé, valamint a 2127 j., Csécse felé vezető utak korrekcióját, ezzel együtt a mellékutak meglévő 21 sz. főúti csatlakozását megszüntetjük. A Sertéstelep után vadátjárót építünk.
A NÓGRÁD MEGYE III. szakasz keretében Pásztó és Mátraszőlős-Tar között négynyomúsítjuk a 21. sz. főutat mintegy 3,7 kilométer hosszban. A kivitelezést a HE-DO Kft. végzi 6.349.998.876 forintért. A projekt során a Pásztó nyugati, jelenleg szintbeni csomópont helyett, attól kis mértékben dél felé eltolva, különszintű csomópontot alakítunk ki, amelyben a 21 sz. főút felett vezetjük át a pásztói Irinyi utcá. A TSZ telepre vezető út csatlakozása továbbra is megmarad, gyorsító és lassító sávok kialakításával. Mátraszőlős 21. sz. főúti csatlakozásánál turbó típusú kétsávos körforgalmi csomópontot építünk, amelyben a gyalogosok közlekedése aluljáróval lesz biztosítva a 21 sz. főút alatt.
A 21. sz. főút négynyomúsítása további Nógrád megyei szakaszok megépítésével folytatódik. A Tar-Mátraverebély és Mátraverebély-Bátonyterenye között épülő 2×2 sávos út kivitelezésére vonatkozó közbeszerzés várhatóan júniusban megjelenik. Eredményes eljárás esetén a további két szakasz építése is megkezdődhet 2016 végén.
A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében (IKOP) valósul meg.