Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának előkészítése

A projekt elsődleges célja a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér vasúti kiszolgálásának megteremtése. Az előkészítés részeként elkészült Megvalósíthatósági Tanulmány 2016 decemberében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (mint az Innovációs és Technológiai Minisztérium jogelődje) részéről jóváhagyásra került. A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kiszolgálásának további előkészítéséről szóló 1712/2016. (XII. 5.) Korm. határozatban rögzítettek alapján a repülőtér vasúti kiszolgálása a 100a vasútvonal Kőbánya-Kispest és Monor állomások közötti új nyomvonalon került megtervezésre, a repülőtérnél átmenő vasútállomás kialakításával, repülőtéri ingajáratok fogadására is alkalmas módon.

A változat megvalósításának részeként – a távlati nagysebességű vasútvonal kezdeti szakaszát is biztosítva – tervezetten 27 km új, 120/160 km/h sebességre alkalmas kétvágányú vasúti pálya, valamint a repülőtérnél felszín alatti négyvágányú vasútállomás kerülne kiépítésre.

A projektben feltételezett kiszolgálással nemcsak a főváros és a repülőtér kapcsolata jönne létre, hanem Magyarország teljes területéről, szinte minden megyeszékhelyről a repülőtér 2-3 órán belül elérhetővé válna.

A TEN-T hálózat részét képező 100a számú vasúti fővonalból történő kiágazással – majd azzal párhuzamos vonalvezetéssel – Magyarország egyik legterheltebb elővárosi vasútvonalán lehetőség nyílik további kapacitásbővítésre, a távolsági és elővárosi forgalom szétválasztásával mind a személy-, mind az áruszállításban csökkenthető a menetidő, javulhat a menetrendszerűség és nőhet megbízhatóság.

Az engedélyezési tervek elkészültek, a vasúthatósági létesítési- és környezetvédelmi engedélyek rendelkezésre állnak.

Támogatási Szerződésre vonatkozó adatok:
A kedvezményezett neve:
NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság
A szerződés címe: Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakításának előkészítése
A szerződött támogatás összege: 1,5 Mrd Ft
Támogatási intenzitás: 100%
A projekt tervezett befejezési dátuma: 2022. november 30.
A projekt azonosító száma: IKOP-2.1.0-15-2016-00005

Adatok
Projekt típusa Vasút
Kialakítás típusa Új nyomvonal
új különszintű csomópont
Zajvédő fal
Biztosítóberendezés telepítése
Utastájékoztatás telepítése
Egyéb
Új nyomvonal 27000 méter
új különszintű csomópont 5 darab
Zajvédő fal 4714 méter
Egyéb Új vasútvonal építése
Érintett megyék Budapest megye
Érintett települések Budapest, Gyömrő, Maglód, Monor, Üllő, Vecsés
A projektben részt vett tervező(k) Főmterv Zrt., Infraplan Zrt., Út-Teszt Kft.
Fázis Előkészítés
Megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik.
Engedélyezési tervvel rendelkezik.
Építési engedéllyel rendelkezik.
Forrás A beruházást az Európai Unió és a magyar állam támogatja.