Kiemelt figyelem a környezetvédelemre az M4-es autópálya építésénél
Nehéz talajviszonyok és az átlagosnál több közműkiváltás nehezíti az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építését, ezért a kivitelezés költségei is növekedtek a tervezetthez képest.
Még októberben elkezdődik az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építése. A tervek szerint 2016 végétől már ezen az autópályán közlekedhetnek az autósok, így sokkal gyorsabban és biztonságosabban érhetnek el egyik helységből a másikba.
A kivitelezési költségeket némileg megdrágítja, hogy a pályaszakaszon az átlagosnál több közműkiváltás szükséges, és a talajviszonyok is speciálisak, mert a nyomvonal többek között a Zagyva és a Tisza árterületén halad. Az épülő út nyomvonalát összesen 14,6 kilométer hosszon villamos hálózati vezetékek, több mint 2 kilométer hosszon pedig gáz- és kőolajvezetékek keresztezik – ezek kiváltását kell megoldani. A villamos vezetékek esetében tizenöt 22–400 kilovoltos közép- és nagyfeszültségű vezeték áthelyezése szükséges.
Az építendő autópálya nyomvonala védett, Natura 2000-es területeken is áthalad, emiatt a környezetvédelmi előírásokat is szigorúan figyelembe kell vennie a kivitelezőnek. Kilenc ökológiai átjárót, 63 kilométernyi vadvédő kerítést és 8 kilométer zajárnyékoló falat kell építeni, valamint több száz madárfészket, odút, denevértornyokat, valamint 18 ezer fát és 320 ezer cserjét kell telepíteni. Továbbá 4 ökológiai átjárót, 4,7 hektár erdőtelepítést és közel egy kilométer zajvédő fal építését is el kell végezni.
Az M4 autópálya Abony–Fegyvernek közötti 29 kilométeres szakaszának építését három részre osztották. Az első az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres, a második a Tisza-hidat is magában foglaló 2,3 kilométeres, a harmadik pedig a Fegyvernekig tartó mintegy 13,2 kilométeres részről szól.
Az első és a harmadik építési szakaszon nehezek a talajviszonyok. Az első szakasz esetében ahhoz, hogy autópályához alkalmas, megfelelő teherbíró képességű altalajt lehessen előállítani, több mint 2,2 millió köbméter föld megmozgatására van szükség. A földmunka kivitelezési költsége az összköltség mintegy negyede, csaknem 12,5 milliárd forint. Ez magába foglalja az árterület és a belvízi öntözőcsatornák megléte miatt szükséges talajerősítést, talajcserét, töltésalapozást és töltésépítést is.
A harmadik szakasznál is hasonló a helyzet: a Tisza és a Tisza holtágának közelsége miatt a talajviszonyok nagyon kedvezőtlenek az útépítéshez. A jelentős belvíz miatt a földmunka, illetve a vízelvezetés és víztelenítés a kivitelezési költség harmadát teszi ki, csaknem tízmilliárd forintra rúg.
A beruházás az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében valósul meg, uniós források felhasználásával.