Utolsó fázisához érkezett a 37. sz. főút 2×2 sávra bővítése

A fejlesztéssel kapcsolatban utoljára márciusban adtunk hírt arról, hogy az ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok, az újabb előrelépésekről a mai napon tartott sajtótájékoztatót Koncz Zsófia miniszterhelyettes, a térség országgyűlési képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.

Tavasszal a forgalom átterelésre került az újonnan épült jobb pályára, így megkezdődhetett a bal pálya szélesítése, a lokális pályaszerkezet cseréje, az elválasztó sáv építése, illetve a régi hidak bontása.

Azóta megtörtént a hidak újjáépítése, a 2×2 forgalmi sávnak megfelelő szélességben, ezenfelül elkészült a kopóréteg a teljes építési szakaszon a végleges burkolati jelekkel, szalagkorlátokkal, forgalomtechnikai eszközökkel együtt. Elhelyezésre került a két portálszerkezet, illetve mind a négy körforgalom beton körpályájának a megépítése is befejeződött. A körforgalmakhoz csatlakozó mellékutak végleges kiépítése is megtörtént, megkezdődött a közvilágítások próbaüzeme. Befejeződtek nem csak a híd-, de a vízépítési munkák is. Sor került az összes közmű kiváltására, jelenleg a műszaki átadás-átvételi, és a használatba vételi engedélyezési eljárások vannak folyamatban, valamint a végleges tereprendezési és egyéb befejező munkák folynak, illetve az útkoronán kívül zajlik a hófogó cserjesáv telepítése. A hófúvással érintett szakasz északi oldalán a hófogó kerítés kiépítése még folyamatban van, az ezzel kapcsolatos munkálatok várhatóan december elejére fejeződnek be.

Elkészült Magyarország második zenélő útburkolata is a 37. sz. főút újharangodi és bekecsi csomópontjai közötti szakaszának jobb pályáján. Az útburkolat 513 m hosszú szakaszán az autósok 80 km/h sebesség mellett az „Érik a szőlő” ismert népdal dallamát ismerhetik fel.

További előrelépés, hogy a mai nappal megnyitották a főút jobb, illetve a bal pályájának mindkét sávját a forgalom számára az újharangodi és a bekecsi csomópontok között, mintegy 10 km-es szakaszon. A teljes szakaszon a gesztelyi csomóponttól Szerencsig, legkésőbb december elejéig nyílik meg mindkét pálya az autósok számára a végleges forgalomtechnika kiépítésével.

A mai forgalomterelés feloldása után lesznek még lokális forgalomkorlátozások ill. mozgó terelések. A körforgalmaknál 50 m hosszon a belső forgalmi sávok lezárásra kerülnek, hogy a még hiányzó részeken az elválasztó sáv és a szalagkorlát megépítése is megtörténhessen. A burkolatprizmák elhelyezése, ill. a festés a mozgó terelés (kézi forgalomirányítás) mellett legkésőbb szintén ez év december elejéig elkészül.

A fejlesztés által a térség településein élők a főút Miskolc és Gesztely közötti 2×2 sávos szakaszához kapcsolódva gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a megyeszékhelyet, ezáltal pedig közelebb kerülnek a folyamatosan bővülő gyorsforgalmi hálózathoz.

Koncz Zsófia, miniszterhelyettes, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: A főút Gesztely és Szerencs közötti 19 kilométeres szakaszának négysávosítási munkálatai 2021 májusában kezdődtek el, ezúttal pedig már tíz kilométeren nyitották meg a járműforgalom előtt mindegyik Miskolc, illetve Szerencs felé vezető forgalmi sávot. A régi főút Gesztely és Szerencs között nagyon balesetveszélyes volt, az új szakasszal azonban Miskolctól egészen Szerencsig kétszer két sávot használhatnak az autósok.

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: A projekt teljes befejezése 2023 áprilisára várható, addig ez az útszakasz munkaterület marad, így a kétszer két sávos megnyitást követően is óránkénti hetven kilométeres sebességkorlátozás lesz érvényben a főúton. A főút Gesztely és Bekecs közötti szakasza rendkívül hófúvásveszélyes, ezért a hófúvás okozta balesetveszély megszüntetése érdekében a beruházás keretében sor kerül a hófúvást okozó uralkodó szélirány felőli (északi) oldalon mintegy 36 hektáron hófogó erdősáv, illetve 12 hektáron hófogó cserjesáv telepítésére és több mint 41 hektárnyi hólerakó sáv füvesítésére. A déli oldalon pedig kb. 300 fa telepítésével és sok ezer cserje elültetésével nagyon barátságos zöld környezet tud kialakulni.

A zenélő útburkolatról a Magyar Építők készített videót, melyet az alábbi linken tekinthetnek meg:

Így szól Magyarország újabb zenélő útja – YouTube

A projekt a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezési munkáit a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd Ft értékben.

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. november