PROJEKTZÁRÁS A FERENCVÁROS – SZÉKESFEHÉRVÁR ETCS2 VONATBEFOLYÁSOLÓ RENDSZER KIÉPÍTÉSÉNÉL

Lezárult a Ferencváros – Székesfehérvár ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése elnevezésű projekt. A NIF Zrt. beruházásban zajló fejlesztésről Rozsy Gábor, a vállalat vasútfejlesztési igazgató-helyettese tartott prezentációt.

A kivitelezést végző Siemens Konzorcium (Siemens Mobility Kft, Siemens Mobility GmbH és Siemens Mobility AG) 63 kilométer hosszan építette ki a vonatközlekedés felügyeletét ellátó rendszert, melyen már 2020 év vége óta próbaüzemben zajlik a vasúti közlekedés., és a végleges használatbavételi engedélyt 2022. október 17. szerezte meg.

A 2-es szintű Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS L2) elsődleges rendeltetése a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. A rendszer a speciális elemein keresztül kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztető jeleket küld, kiszámolja az üzemi és vészfékezési sebességprofilokat, és ezek betartását ki is kényszeríti a mozdonyvezetőtől, ezen kívül ellátja a vonatra és a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is.

A biztosítóberendezésekkel való állandó kapcsolattartást az ún. RBC (Radio Block Center – Rádiós irányítóközpont) teszi lehetővé. Az ETCS L2 rendszert két RBC-re kellett felépíteni, melyből egy már rendelkezésre állt Maratonvásáron és egy újonnan létesülő RBC-t a vállalkozónak kellett telepíteni Ferencváros állomáson.

A fejlesztés során feladat volt az RBC központok és GSM-R hálózat közötti kapcsolat kiépítése és funkcionális kapcsolat megteremtése is. Ezen RBC-n keresztüli kapcsolattal a biztosítóberendezéstől nyert adatokat felhasználva kapják a vonatok a GSM-R hálózat segítségével a továbbhaladásukhoz szükséges információkat.

Az ETCS2 rendszer állandó információcserét tesz lehetővé az állomási biztosítóberendezések (mind a jelfogós „Dominó”, mind az elektronikus „SIMIS IS”), a vonali biztosítóberendezések, valamint a fedélzeten működő berendezések (OBU-k) között. A mozdonyvezető az utasításokat a nyílt pályán elhelyezett jelzők mellett egységesen és közvetlenül a vezetőálláson elhelyezett kijelzőn is meg kapja.

A fejlesztés során a szakemberek a sínszálak közé elektronikus jeladókat telepítettek (Baliz), amelyek komoly szerepet játszanak az ETCS rendszerben a vonatok pozíciójának azonosításában. Az irányítás a Martonvásár, Kelenföld és Ferencváros állomásokon létesített rádiós központokból történik. A pályán közlekedő szerelvények egy vasúti célú kommunikációs hálózaton, a GSM-R-en lépnek kapcsolatba a telepített berendezésekkel, amelyek folyamatosan ellenőrzik a biztonságos közlekedést.

A forgalmi szolgálat szükség esetén természetesen a sajátkezelőfelületén keresztül is beavatkozhat a vonatforgalomba.

A megvalósult fejlesztés lehetővé teszi, hogy a szerelvények egyes szakaszokon akár 160 km/órás sebességgel haladjanak. Az utasok a jelenleginél gyorsabban juthatnak el vonattal a fővárosból például a Balatonra.

A beruházás hozzájárul a magyar és az európai vasúti hálózat egységesítéséhez, a kölcsönös átjárhatóság feltételeinek megteremtéséhez, a szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez.

A fejlesztés a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, európai uniós és hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a Siemens Konzorcium végezte nettó 6,9 milliárd forint értékben.

2022. november