A Balatoni Bringakör több mint fele már megújult
Az elmúlt években jelentősen megnövekedett a kerékpározást, mint aktív turisztikai formát választók száma, ezért a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló kerékpáros fejlesztések kiemelt jelentőséggel bírnak.
A 205 km hosszú Bringakör komplex fejlesztése 2019 áprilisában kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. Az idei szezon végére a tavalyi év kezdetéhez képest újabb 46,2 km-en újult meg a tó körüli kerékpáros útvonal. Az idén májusig elkészült 108 km után, ősztől már 114 km-en haladhatnak korszerűbb úton, kényelmesebben a bringások a Balaton körül.
Déli parti fejlesztésekkel tették komfortosabbá a Bringakört
Befejeződtek a Balaton déli partjának középső és keleti részét érintő munkálatai is. A Zamárdi és Balatonlelle közötti, illetve a Siófok és Balatonakarattya közötti rész a Bringakör egyik legnépszerűbb turisztikai útvonala, hiszen sokan nem a teljes Bringakört, hanem az úgynevezett „kis kört” tekerik le, ami a Tihany-Szántód közötti komppal való átkelést, illetve ez ettől keletre eső Balatoni régiót érinti, ezért is kiemelt jelentőséggel bír, hogy Balatoni Bringakör érintett szakaszainak felújítása is megtörténhetett.
A 28,9 km hosszú, Zamárdi-Balatonlelle közötti szakaszon a kivitelezési munkákat a STRABAG Általános Építő Kft., a Colas Út Zrt. és a Reaszfalt Kft. végezte nettó 1216 millió Ft értékben.
A fejlesztés keretében Zamárdiban, Szántódon, Balatonfenyvesen, Balatonszárszón, Balatonőszödön, Balatonszemesen és Balatonlellén az utcák burkolatát korszerűsítették és tájékozódást segítő elemeket helyeztek ki.
Balatonakarattyán, Balatonfőkajáron, Balatonvilágoson és Siófokon több utca burkolata megújult. Tájékozódást segítő táblákat helyeztek ki, valamint olyan burkolati jeleket festettek fel, amelyek felhívják az autósok figyelmét a kerékpárosok jelenlétére.
A 28,9 km hosszú, Siófok-Balatonakarattya közötti szakaszon a kivitelezési munkákat a STRABAG Általános Építő Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. végezte nettó 825 millió Ft értékben.
A szakasz fejlesztésének leglátványosabb részeként Siófokon a Baross hidat átépítették, így azon a kerékpáros forgalom K-szegéllyel elválasztott kerékpársávon biztonságosan tud áthaladni.
Az északi parton is fejlesztették a Bringakört
A szakasz fejlesztése során a Tihany, Lepkesor és az örvényesi, Malom utca közötti jellemzően külterületi, a 2000-es évek környékén megépített mintegy 2 m széles keskeny, leromlott állapotú kerékpárút önálló kerékpárúti szakaszait elbontották, majd a fejlesztéssel, részben annak helyére, 3,3 m széles új gyalog- és kerékpárút épült.
A fejlesztés keretében Balatonkenesén, Balatonfűzfőn, Balatonalmádiban, Alsóörsön, Paloznakon, Csopakon, Balatonfüreden és Aszófőn az utcák burkolatát korszerűsítették és tájékozódást segítő elemeket helyeztek ki.
A fejlesztés legutóbb – 2022. őszén – átadott Balatonakarattya-Balatonfűzfő közötti szakaszain az alábbi fejlesztések történtek:
Balatonakarattya, Koppány sor és Balatonkenese, Vak Bottyán utca között a 71. sz. főúttal párhuzamosan gyalog-, kerékpárúti szakasz került kiépítésre. Balatonkenese, Alteleki utca vége és a Széchenyi park vége között kerékpárúti, illetve elválasztott gyalog-, kerékpárúti szakasz létesült. A Balatonkenese, Kikötő utca zúzottköves szakaszának burkolása, majd kerékpárúti átvezetés került kiépítésre a vasúton és a 71. sz. főúton. A Balatonfűzfő, Gesztenyefasor végi buszfordulótól a Fövenyfürdő Strandig tartó kerékpárút, majd kisforgalmú utca szélesítése, illetve kerékpárút, majd elválasztott gyalog-, és kerékpárút kialakítása történt, illetve szintén Balatonfűzfőn a Mocsár utcával párhuzamos kerékpárút szélesítése történt meg.
A 29,6 km hosszú Tihany – Alsóörs – Balatonkenese közötti szakaszon a kivitelezési munkákat a STRABAG Általános Építő Kft., a Hazai Építőgép Társulás Zrt. és az ALPOK TERRA Kft. végezte nettó 1,6 milliárd forint értékben.
Nagy Bálint, az Építési és Beruházási Minisztérium beruházási államtitkára elmondta: „Az elmúlt hónapokban az Építési és Beruházási Minisztérium felkérést kapott a Kormánytól, hogy dolgozza ki az állami beruházásokat szabályozó új törvényjavaslatot. Ez megtörtént, a jövő hónapban az Országgyűlés elé kerül megvitatásra. Alapelve, hogy minden olyan tevékenységet, amit csak lehet, az állami intézményrendszeren belül kell ellátni, csökkenteni kell az irányítási szinteket, az állami gazdasági társaságok feladatellátásából minisztériumok irányába kell áttenni a feladatokat. Célja, hogy növelni kell az állami építési beruházások hatékonyságát, valamint erősíteni a stabilitást és a kiszámíthatóságot a megvalósításoknál. Csökkenteni a magyar építőipar külföldi függőségét. Magyarországon a magyarok hasznára, magyar munkából, magyar alapanyagból létesítsenek épületeket! Erősíteni a hazai, helyi vállalkozások működését. Átláthatóság! A közbeszerzések alapvetően nyílt eljárásrendben folynak majd, de sajátos körülmények esetén a tárgyalásos eljárás is engedélyezett. A Kormány ehhez támogatni kívánja a nemzeti építőanyag-előállítást, csak úgy, mint a nemzeti szakképzési rendszert. Mindezzel azt szeretnénk elérni, hogy Magyarország a sikeres állami beruházások területén 2030-ra Európa élmezőnyébe kerüljön.”
Kontrát Károly, Veszprém megye 2. sz. választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: A Balatoni Bringakör növeli a Balaton vonzerejét. A cél az, hogy ne csak a nyári szezonban legyenek olyan lehetőségek, amelyek az itt tartózkodást élménnyé teszik. Ennek egyik kulcseleme a kerékpáros útvonal fejlesztése a Balaton körül.
Witzmann Mihály, Somogy megye 4. választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Országgyűlési képviselőként és kerékpárosként is nagy öröm számomra, hogy az elmúlt években az általam képviselt Somogy 4-es választókörzet összesen 280km út, és 60 km kerékpárút megépítésére nyert el állami támogatásokat. A térségben megvalósult kerékpárút fejlesztések közé tartozik a választókörzetem északi határa mentén elkészült Zamárdi – Balatonlelle és Siófok – Balatonakarattya szakasz is. Az elkészült beruházások egyik leglátványosabb részeként került sor a siófoki Baross híd átépítésére, amelyet az 1983-as átadása óta eltelt közel negyven év alatt egyszer sem újítottak fel. Biztos vagyok benne, hogy a somogyi táj és a Balaton szépsége egyedülálló látnivalókat és élményeket nyújthat a kerékpárosok számára.”
Pénzes Erzsébet, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (Maketusz) elnöke elmondta: A kerékpározásnak egy alapvető része az útépítés, de ahhoz, hogy élvezhető kerékpáros turisztikai útvonal jöjjön létre, szükségesek a szolgáltatási és egyéb fejlesztések is, a kommunikáció és a szemléletformálás – ezt a feladatot a GINOP projektekben konzorciumi partnerként a MAKETUSZ vállalta. Amellett, hogy telepítettek 22 kerékpáros szervizoszlopot, 20 mindig elérhető e-bike töltőt, a pihenőhelyeken információs táblákat helyeztek ki, amelyeken a látnivalók és kerékpáros útvonalak is megtalálhatók, megszervezték a kerékpárosbarát szolgáltatói hálózatot is, amelyet a kerékpárosbarát applikáción keresztül lehet elérni. A kommunikációs tevékenységben arra helyezték a hangsúlyt, hogy a Balaton nemcsak nyári, hanem négy évszakos turisztikai úti cél, ahol tavasszal, ősszel is nagyon jó kerékpározni.
Gréz Tibor, a NIF Zrt. projektiroda-vezetője hozzátette: A NIF Zrt. beruházásában 2016 áprilisában a tervezési feladatokkal vette kezdetét Balatoni Bringakör előkészítése, majd a 205 km hosszú Bringakör komplex fejlesztésének kivitelezése 2019 áprilisában kezdődött több szakaszban, amelyek összesen 14 balatoni települést érintettek. A NIF Zrt. által végzett fejlesztések összértéke meghaladta a bruttó 5 milliárd forintot, melynek nagyságrendileg a fele uniós finanszírozásból került biztosításra.
A fejlesztések az Építési és Beruházási Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós (GINOP) forrásból valósultak meg.