Gyorsabbá válik az autópálya elérése Kecskemétről

A NIF Zrt. beruházásának I. ütemében megújul Kecskeméten az 52. sz. főút 5. sz. főút és a Vízmű utca közötti szakasza. A projekt célja a városközpont és az M5-ös autópálya közötti menetidő csökkentése, az útszakaszon tapasztalható torlódások csillapítása, a csomópontok áteresztő képességének növelése és biztonságosabbá tétele.

A város közlekedése szempontjából kiemelten fontos 52. sz. főút Kecskemét lakott területi szakaszán a jelenleg 2×1 sávos részek 2×2 sávossá épülnek át, illetve a már meglévő 2×2 sávos részek burkolatát felújítják. A sávbővítéses szakaszok mellett közel 2 km hosszon kerékpárút is épül.

A közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá tétele érdekében nem csak felújítják és kibővítik a szakaszt, hanem 2 új turbó típusú körforgalmi csomópontot is kiépítenek az Olimpia utcánál és a Sport utcánál, ezzel is segítve a becsatlakozó utak irányából érkezőket. A városi környezethez illeszkedve maximum 50 km/h-s sebességgel lehet majd a kibővített szakaszon haladni.

Az 52. sz. főút (Dózsa György út – 5. sz. főút (Mária és Árpád körút)) csomópontjában a Mária körúton a belváros felé egy balra, a Petőfi S. utcában Budapest felé egy jobbra, továbbá az Árpád körúton az M5-ös autópálya felé szintén egy balra kanyarodósávot alakítanak ki, a gyalogos és kerékpáros átvezetések pedig a jelenleginél biztonságosabb kialakítást kapnak.

A Katona József Gimnázium előtti buszmegállót, valamint a Boldogasszony téri jelzőlámpás gyalogos-átkelőhelyet áthelyezik.

A Vízmű utcai jelzőlámpás csomópont korszerűsítésének keretében a Vízmű utcában és az Izsáki utat érintő mindkét ágon további egy-egy kanyarodó sávot alakítanak ki.

Jelenleg az ideiglenes forgalomterelés I. üteme épült ki. A közlekedők a kivitelezéshez kapcsolódóan forgalomkorlátozásokra számíthatnak, amelyekről bővebben korábbi közleményünkben olvashatnak.

A kivitelező jelenleg terület-előkészítési munkákat, útszegély bontásokat végez. Emellett zajlik a közművezetékek kiváltása és egyéb útépítési munkálatok is folyamatban vannak.

Dr. Szeberényi Gyula Tamás, a térség országgyűlési képviselője elmondta:„Több, mint 25 ezer embert szolgál ki ez az út. Most már minden kecskeméti látja, hogy az első szakasz építésével hamarosan vége lesz a torlódásoknak, a hetényegyházi bekötő útig reményeink szerint 2024 tavaszán már sokkal könnyebben tudunk közlekedni. Példaértékű az, ahogy megpróbálták a beruházók, a tervezők, a beruházás ellen felszólalók érdekeit is figyelembe venni, úgy megtervezni és kivitelezni ezt a beruházást, hogy a környezetvédelmi szempontoknak is megfeleljen. Sikerült kompromisszumos megoldást találni.”

Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere hangsúlyozta: „Mi kecskemétiek már nagyon régen vártunk erre a fejlesztésre. Az 52-es út felújítása újabb megvalósuló mérföldkő a város átfogó útrekonstrukciós elképzeléseiben. Jelenleg számos kisebb volumenű és nagyszabású útépítés, felújítás zajlik Kecskeméten és a város térségében. Ezek közül jelentős a 441-es út korszerűsítése, a Károly Róbert körút folytatásának megépítése, az M44-es út utolsó szakaszának megépítése és Hetényegyháza bekötése az M5-ös autópályába. Ebbe a sorba illik bele az 52-es út négynyomúsítása is. Ezek a fejlesztések nem csak a kecskemétiek életét teszik kényelmesebbé, de a térség számára is könnyebben megközelíthető, vagy éppen elkerülhető a városunk. Tény, hogy Kecskemét nemcsak nemzeti, de nemzetközi motorja is a gazdaságnak. Ez a motor akkor tud gördülékenyen működni, ha optimális a város úthálózata. Ahogy az emberi testben lüktetnek az erek, úgy hálózzák át a várost és a régiót a megújuló utak. A test központja a szív, a régió szíve pedig Kecskemét.”

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte: „Ha megnézzük azt, hogy mit építünk, akkor világosan látszik, hogy nem egy autópálya bevezetőről beszélünk, hanem egy olyan nagy kapacitású ütőérről, amelynek 2×2 sávra bővítésével, kiépített jelzőlámpás csomópontokkal, körforgalmakkal illetve szintbeni találkozások helyrehozatalával és újonnan kiépítésével gyakorlatilag a tisztított városi közlekedési folyosót, nagyon komoly minőségi paramétereknek megfelelően megcsináljuk. Nagyon sok olyan elem van (kapubejárók, szegélyezés, járdaszegélyek), aminek a kivitelezése és minőségi megvalósítása a város egészéhez, a méltó környezet  megteremtéséhez járul hozzá. Ilyen szempontból ez a beruházás, ezen a 2 km-es szakaszon nagyon sok hozzáadott értékkel bír. A zöld felületekre is kiemelt figyelmet fordítunk a fejlesztés során.”

A kivitelezési munkák várhatóan 2024. I. negyedévében fejeződnek be. A beruházás hazai forrás felhasználásával valósul meg, a kivitelezést a Hazai Építőgép Társulás Zrt. végzi, nettó 4,2 milliárd Ft értékben.

 

 

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. szeptember