Európai szinten is egyedülálló közvilágítás épült ki Andornaktályán

Az M25-ös gyorsforgalmi út építéséhez kapcsolódóan 2018 nyarán készült el az Andornaktálya déli végén található körforgalom. Az átadás óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, hogy a biztonságosabb közlekedés érdekében a csomópontot ki kell világítani, így mind az autósok, mind pedig a kerékpárosok biztonságosabban közlekedhetnek a sötétedés utáni időszakban is a körforgalomban.

A körforgalomban egy olyan napelemes világítási rendszert alakítottak ki, amelynek tárolókapacitása az év minden napján fedezi a közvilágításhoz szükséges energiaforrást. A világítás energiaellátását napelemek és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el.

A szigetüzemű közvilágítás nem csak Magyarországon egyedülálló, hanem Európában sincs ilyen típusú megvilágítás. Egyediségét az adja, hogy a kialakított tároló kapacitás egész évben, a legborúsabb napokon is képes az éjszakai megvilágítást megoldani.

A megvilágítás lényege pedig az, hogy a csomópontot a középszigetben felállított kandeláberekkel világítják meg, ahogyan külön a kerékpáros átvezetést is. A behaladási csomóponti ágakról érkezők külön közvilágítási oszlopokkal így nem találkoznak.

Az egyedi fejlesztésű, LED-es világítótestekkel megvalósított sziget üzemben működő közvilágítás alap üzemi körülmények között a körforgalomban 10 lux, a kerékpáros átvezetésnél 15 lux megvilágítási értékkel bír.

A körforgalom kialakításánál egy biztonsági fix energia betáplálás is ki lett építve arra az esetre, ha a napelemes rendszer nem termelne elegendő energiát. Ez a téli időszakban lehet hasznos, amikor korán sötétedik, és sokat kell éjszaka világítani úgy, hogy a napos órák száma lényegesen kevesebb. Ebben az esetben – az akkumulátorok 60%-os merültségi állapotánál – a rendszer automatikusan átvált fix betáplálásra, és arról üzemel addig, míg a napelemes rendszer újra elegendő energiát nem termel a biztonságos működéshez.

A közvilágítás tavaly novemberben készült el, a tesztüzem is lezajlott, az év elejétől még további finomhangolások zajlottak, mostanra azonban már kifogástalanul működik a rendszer. A végleges beállítás óta a fix elektromos hálózathoz való csatlakozásra eddig nem volt szükség.

A technológia egyediségét az is adja, hogy mind a négy csomóponti ág, mind a kerékpárúti behaladásnál, ipari mozgásérzékelő szenzorokat helyeztek fel az oszlopokra, amelyek a fényerőt szabályozzák. Ezzel az energia egy nagyon nagy hányadát lehet megspórolni, hiszen a standard 10 luxos világítás behaladás nélküli időszakban 3 luxra automatikusan leszabályoz.

A körforgalom teljes közvilágítási rendszerét a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél rendszeresített HDMR Smart City rendszerbe integrálták, amely egy kétirányú kommunikációt jelent a központtal és a világítótestekkel.

A HDMR Smart City rendszer lényege, hogy ha legalább 2 percig nincs mozgás a körforgalomban, akkor a rendszer ezt érzékelve csökkenti a világítótestek fényáramát. Ha azonban érkezik egy autó, akkor azt a mozgásérzékelő érzékeli, és mire az autó a körforgalomba ér, addigra vezeték nélküli jelátvitellel jelez a világítótesteknek, hogy a fényáramot növeljék meg, így az autós már a szabványosan megvilágított körforgalomba érkezik.

Ugyanúgy, ahogy a csomóponti ágakon, a kerékpáros átvezetésnél is van mozgásérzékelő, így amikor kerékpáros érkezik, a rendszer akkor is megemeli a világítótestek fényáramát.

A hagyományos nátrium világításhoz képest, a felszerelt LED-es világítótestek 50%-os energia megtakarítást biztosítanak és köszönhetően a HDMR mozgásérzékelős megoldásnak a rendszer átlagosan további akár 40% energiát takarít meg.

 Dr. Pajtók Gábor, Heves megye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Nem kerülhetjük meg az M25-ös megépülését, ez a körforgalom az autóúthoz csatlakozik. Nem mindegy, hogy milyen biztonságos és korszerű körülmények mellett közlekedhetünk. Ez a körforgalom még biztonságosabbá vált azáltal, hogy megvilágították. Olyan megoldást találtak ki a szakemberek erre ami nem csak Magyarországon, de Európában is egyedülálló.”

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kiemelte: „A HDMR Smart city rendszer segítségével éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező.

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: „Lakott területen kívül elhelyezkedő körgeometriás csomópont megvilágítását alapvetően nem indokolja az útügyi szabályzat, ám az andornaktályai körforgalom átadása óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, a biztonságosabb közlekedés érdekében szükséges kivilágítani. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan elkezdődött az önkormányzatnak egy kerékpárútépítési projektje. A kerékpárút átvezetés pedig már önmagában is feltételezi a közvilágítás meglétét. A kor szellemével haladva, a fenntartható jövőt is figyelembe véve, mindenképpen energiatakarékos megvilágításban gondolkodtunk.”

Az Andornaktálya déli részén lévő körforgalom szigetüzemű közvilágítás a NIF Zrt. megbízásából, a Zöld Garden Kft. kivitelezésében, a HOFEKA Kft. által végzett fejlesztésekkel valósult meg 50 millió forint értékben.

 

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. június