Új nyomvonalú elkerülő út épülhet meg Bátonyterenyén

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021. év elején adta ki a NIF Zrt. részére a Bátonyterenye-Kisterenye elkerülő út megépítésének feladatát, majd 2021 nyarán bővítette a műszaki tartalmat Bátonyterenye átkelési szakaszának korszerűsítésével és felújításával. Közel négyéves munka eredményeként indulhat el a beruházás legkésőbb nyár elején. A projekttel kapcsolatban tartott nyitó sajtótájékoztatót Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Becsó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője, Nagy-Majdon József, Bátonyterenye polgármestere és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.

A 23. sz. főút Bátonyterenyét és övezetét érintő beruházása számos előnnyel jár, hiszen a projekt megvalósulását követően jelentős mértékben csökkenni fog a közlekedési balesetek kockázata a térségben. A települések rövidebb idő alatt lesznek elérhetők, továbbá az elkerülő út révén a belterületi szakaszok forgalma, és ezáltal a környezetterhelés is csökken majd.

A beruházás három fontos részből tevődik össze.

Első részét képezi a 2,26 km hosszú átkelési szakasz felújítása. Az érintett szakasz 3 db szintbeni csomópont, 2 db műtárgy, 19 m támfal és 347 m hosszú kerékpárút építését is tartalmazza.

A beruházás második eleme a 2,3 km hosszú Bátonyterenye elkerülő út megépítése.

A beruházás harmadik eleme a Bátonyterenye észak-déli irányú összekötő út megépítése. Ez az összesen 2,19 km-es szakasz 2×1 sávos összekötő útként épül meg, és keresztezi az új elkerülőt.

Az elkerülő út és az észak-déli irányú összekötő út 4 db szintbeni csomópont, 6 db műtárgy, 2 db szintbeni vasúti átjáró, 392 m burkolt út és 215 m kerékpárút építését is tartalmazza.

A beruházás megvalósításához szükséges területek megszerzése várhatóan 2022 júliusában lezárul.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált négysávos úton megközelíthetővé öt másik megyei jogú város mellett Salgótarján is. A nógrádi megyeszékhely magas színvonalú útkapcsolatát a 21-es főút M3 autópályából leágazó szakaszainak bővítésével teremtettük meg. A fejlesztés első elemei 2015 őszén készültek el, a befejező szakaszokat négy évvel később, Bátonyterenyén adtuk át az autósoknak. A város irányából a 23-as és 25-ös főutak fejlesztésével kényelmesebbé, gyorsabbá és biztonságosabbá tesszük az eljutást Ózdon át Miskolcig és a szlovák határig. E több ütemben tervezett beruházás-sorozat első eleme a Bátonyterenye elkerülő megépítése. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a napokban bocsátotta a beruházó rendelkezésére a fejlesztés megvalósításának költségeit fedező 14,2 milliárd forintot. A forrásból az új települési elkerülő mellett a meglévő átkelési szakasz felújítására és egy új észak-déli összekötő út létesítésére is futja majd. A beavatkozások így összesen közel 7 kilométernyi szakasz fejlesztésével javítják ugrásszerűen a közlekedési lehetőségeket és a helyi életminőséget Bátonyterenyén.”

Becsó Zsolt, Nógrád megye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte: „A 23-as és a 25-ös főút fejlesztése és ezen keresztül Ózd gazdasági életbe történő bekapcsolása egy 2014-ig visszanyúló kérdés. A mai napon eljutottunk oda, hogy nem csak bejelentjük, hogy a tervezés végére értünk, hanem ténylegesen indulhat a 23-as út elkerülő szakaszának megépítése és egyéb más kapcsolódó fejlesztések is, amelyeket már nagyon régóta várt a térség. A fejlesztés révén ezt a térséget is be tudjuk kapcsolni az országos gazdasági vérkeringésébe, ugyanis egy új közlekedési csomópont alakulhat ki itt. Nemcsak Bátonyterenye és térségének érdekeit szolgálja ez a beruházás, hanem végig a főút mentén lévő településeknek a fejlődését is.

Nagy-Majdon József, Bátonyterenye polgármestere elmondta: „Ünnepi pillanat ez a város életében, több szempontból is, hiszen meg tudjuk azt mutatni, hogy egy-egy munka hogyan tud beérni. Ez egy mérföldkő jelen pillanatban. A fejlesztés az egész város életét meg fogja változtatni, mert egy olyan kivitelezés kezdődik a napokban, amelynek a tervezése során a helyi igényeket is figyelembe vették. Ez a projekt kiszolgálja majd az itt élők érdekét.”

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója hozzátette: „A vállalkozási szerződés hatályba lépését és az áprilisi – májusi munkaterület átadást követően a kivitelezés első lépései a lőszermentesítéssel és előkészítő munkákkal kezdődnek majd meg, ezen munkákat jelenti a bozót- és cserjeirtás, a területen fellelhető akadályt jelentő fák kivágása és a tuskók eltávolítása, valamint a tuskók irtása után maradt gödrök megszüntetése és egyéb fellelt régészeti és lőszermentesítési feladatok elvégzése. Megtörténtek a régészeti próbafeltárások, melyek egy kb. 24 000 m2 terület régészeti bontását teszik szükségessé. Ezek a munkák a kivitelezéssel párhuzamosan zajlanak majd. A tereprendezés után a munkálatok várhatóan töltésalapozással és töltés építéssel folytatódnak.”

A beruházást Társaságunk az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, hazai forrásból összesen 14,2 milliárd forint értékben valósítja meg. A kivitelezést a Colas Út Építőipari Zrt és a HE-DO Építő Zrt. konzorciuma végzi.

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. március