MEGKEZDŐDNEK A MUNKÁK AZ M44 GYORSFORGALMI ÚT M5 AUTÓPÁLYA ÉS SZENTKIRÁLY KÖZÖTTI SZAKASZÁN
A szakasz megépítésével Kecskemét és Békéscsaba között teljes hosszában elkészül az M44 gyorsforgalmi út. A menetidő a főváros és a békési megyeszékhely között közel 20 perccel csökken. A nyitóeseményen jelen volt Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Földi László Pest megye 12. számú választókerületének országgyűlési képviselője, Dr. Szeberényi Gyula Tamás Kecskemét alpolgármestere, a térség országgyűlési képviselőjelöltje és Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese.
Az M44 gyorsforgalmi út története 2016 végére nyúlik vissza. Ekkor tették le a leghosszabb Tiszakürt-Kondoros közötti szakasz alapkövét. Az elmúlt öt évben több mint 90 kilométer készült el a gyorsforgalmi útból. Tavaly decemberre már Békéscsabától egészen Lakitelekig 2X2 sávon juthattak el a közlekedők és már zajlik a kivitelezés Szentkirályig. Most megkezdődnek a munkák a folytatásban, az M5 autópályáig tartó résznél is.
A 32,2 km hosszú szakasz az 5 sz. főúton létesítendő turbó típusú körforgalommal kezdődik, mely biztosítja a csatlakozást az M5 autópályával a Kecskemét-Észak autópálya csomóponton keresztül. A szakasz elején egy egyszerű pihenőhely épül, kb. 4 kilométerre a kezdő körforgalomtól. A beruházás részeként egy különszintű csomópont épül a 441. sz főútnál, a gyorsforgalmi út a Cegléd-Szeged vasútvonal felett lesz átvezetve, valamint megépül 11 alujáró és 3 felüljáró is.
Az útszakasz kialakítása 2X2 sáv, fizikai elválasztással, burkolt leállósáv nélkül. A tervezési sebesség 110 km/h.
A munkák fakivágással, területelőkészítéssel indulnak.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: Békéscsaba gyorsforgalmi kapcsolatát teljes egészében hazai forrásból teremtjük meg 2025-re. A több szakaszban megépülő M44 Lakitelektől a békési megyeszékhelyig már az autósok rendelkezésére áll, jelenleg így három megyét kapcsol össze. 2020 tavaszán kezdődött meg és várhatóan 2024-ig tart a Szentkirályig tartó folytatás kivitelezése a kecskeméti visszakötéssel. Most pedig megindulhatnak és 2025 elejére célba érnek a munkálatok a Szentkirálytól az M5 autópályáig tartó, befejező szakaszon is. A nettó 106 milliárd forintos fejlesztéssel jön létre a teljes értékű gyorsforgalmi összeköttetés Budapesttől Békéscsabáig. Az M44 125 kilométeres főpályáját és még majdnem 50 kilométernyi kapcsolódó közutat összesen mintegy 400 milliárd forintból építjük meg az évtized közepére.
Földi László Pest megye 12. számú választókerület országgyűlési képviselője kiemelte: Az M44 ezen szakaszának megépülésével a választókerületem érintett része egy új lehetőséghez jut. Ez a négysávos út a jövőt jelenti Nagykőrös és Kocsér számára. Dél-Pest megye az elmúlt 4-5 évben nagyon sokat fejlődött az útfejlesztés terén. Az agglomeráció megtelt. A vállalkozások egyre kijjebb húzódnak. Az M44 Kecskemét és Szentkirály közötti szakasza lehetővé teszi, hogy újabb területek váljanak vonzóvá a cégek számára.
Dr. Szeberényi Gyula Tamás a térség országgyűlési képviselő jelöltje hangsúlyozta: Ha utakról és élhetőségről beszélünk, akkor a kecskemétiek számára fontos városi úthálózati fejlesztésekről sem szabad megfeledkeznünk. Büszkén mondhatjuk, hogy több nagy léptékű felújítás és korszerűsítés kezdődött el a közelmúltban. Ezek között említést érdemel a 441-es út és az 52-es út fejlesztése. Míg az utóbbiak elsősorban a kecskemétiek kényelmét és mindennapi komfortját szolgálják, addig az M44-es autóút megépítése ezen túlmutat. Magyarország, sőt a környező országok kereskedelmi útvonalának korszerűségét garantálja a fejlesztés, egy nagy hálózatba kötve.
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese a projekt műszaki jelentőségével kapcsolatban elmondta: Az M44 gyorsforgalmi út építése 2016 év vége óta folyamatosan zajlik. Most a Szentkirály és Lakitelek közötti szakasz munkaterületén vagyunk, innen megy majd tovább a nyomvonal az M5 autópályáig. A beruházás három éves időtartama alatt 136 000 m3 aszfalt fog beépülni. A vállalkozó 3 millió m3 földet mozgat meg és 110 ezer méter szalagkorlát kerül majd a helyére.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Hódút Kft. végzi nettó 106,9 milliárd forintból.