Balesetveszélyes csomópontok épülnek át körforgalommá a 31. sz főúton

A 31. sz. főúton megnövekedett személyi- és teherforgalom-, valamint a nem megfelelő geometriai kialakítások miatti, jelenlegi balesetveszélyes csomópontok az átépítést követően biztonságosabbá válnak és dinamikusabbá teszik a közlekedést. A beruházások indító sajtótájékoztatóján jelen volt Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Czerván György, a térség országgyűlési képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.

Körforgalom épül Nagykátán a 31. sz főút és a 311. sz főút találkozásába, a Jászberényi út és a Kossuth Lajos utca kereszteződésébe, mely könnyebb és biztonságosabb áthaladást eredményez az erre közlekedők számára.  Szintén körforgalom teszi majd dinamikusabbá a közlekedést Sülysápon is, a 31. sz főút és a 3105. j. út találkozásában, a Pesti út – Fő utca – Szent István tér csomópontjában.

Mindkét helyszínen egy 5,5 méteres belső körpályával és 17,5 méteres külső sugárral rendelkező körforgalom épül.

Mivel a körforgalmak sűrűn beépített belterületi szakaszon helyezkednek el, az új csomópontokat ezen körülményekhez igazodva alakítják ki. A helyszíni kötöttségek ellenére jól használható 4 ágú körforgalom épül Nagykátán és 3 ágú körforgalom épül Sülysápon, melyek teljes mértékben igazodnak majd a megváltozott forgalmi terheléshez.

Annak érdekében, hogy a gyalogos forgalmat is biztosítsák a járókelők számára széles gyalogjárdát, valamint a körforgalmi ágak elválasztó szigetein átvezetett gyalogos átkelőhelyeket alakítanak ki (Sülysápon 3, Nagykátán 2 darabot).

A csomópontok átépítése és a megváltozott nyomvonal vezetés miatt szükségessé válik a meglévő oszloptranszformátor állomások átépítése is egy-egy kompakt transzformátorállomásra. Az átépítési munkálatok feltétele, hogy az állomások légvezetékeit földkábelekkel váltsák ki.

Ehhez kapcsolódóan a projekt részét képezi továbbá a kisfeszültségű szabadvezetékes hálózat és csatlakozóvezetékeinek kiváltása, valamit a hírközlő vezetékek és a közvilágítási berendezések átépítése és bővítése is.

Jelenleg mindkét helyszínen az épületek és közművek előzetes állapot felmérése zajlik, valamint elkezdődtek a bozót és cserje irtási munkák (előkészítő földmunkák: humuszolás), valamint a vállalkozó dolgozik a közmű vezetékek feltárásán, építésén és kiváltásán is.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: A településeket elkerülő négysávos utak tehermentesítik a belterületi szakaszokat. A nagy tömegben megújuló mellékutakon hasonlóképpen mérséklődnek a baleseti kockázatok. Az európai célkitűzések szerint a halálos közlekedési balesetek számát 2050-re nulla közelébe kell csökkenteni. Magyarországon 2020-ban kevesebben vesztették életüket a közutakon, mint a múlt század ötvenes évei óta bármikor. A közlekedés biztonságát további beruházásokkal is javítani kell, erre szolgáltat jó példát a 31-es főút nagykátai és sülysápi csomópontjainak korszerűsítése.

Czerván György, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: A Tápió-vidéken élők már nagyon várták, hogy megkezdődjenek a munkák a 31. sz. főúton, hiszen a térség legfontosabb és legnagyobb forgalmat bonyolító útjáról van szó. A Magyar Közút Zrt. már több szakaszon el is készült a burkolatcserével és dolgozik a folytatáson. A nagykátai és a sülysápi körforgalmak megépítése szorosan összekapcsolódik a főút Pest megyei szakaszainak felújításával, hiszen ezek a kiegészítő fejlesztések teszik még biztonságosabbá a főutat.

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a kapcsolódó beruházásokról azt mondta: Társaságunk két a térséget érintő projekt előkészítésén is dolgozik. A 31. sz. főút Budapest és Nagykáta közötti, 46 km hosszú szakaszára a településeket elkerülő főútra vonatkozó tanulmánytervet készíttetünk és a tervezőnek 2023 I. negyedévre a környezetvédelmi engedélyt is meg kell szereznie a kiválasztott nyomvonalra. A 311. sz. főút Cegléd-Nagykáta 30 kilométeres szakászának 11.5 tonnás burkolatmegerősítéséhez a tervezőt közbeszereztettük. Jelenleg az ajánlatok értékelése zajlik.

A fejlesztések az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásban hazai forrásból valósulnak meg. A két körfogalom kivitelezője a KM Építő Kft. A nagykátai beruházás kivitelezésnek nettó értéke közel 350 millió, a sülysápi fejlesztésé pedig több mint 600 millió forint. A munkákat mindkét esetben jövő év nyaráig fejezi be a vállalkozó.

 

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. március